Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLudo Smets Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Productieafspraken 2006 Convenant, beleidsregels & contracteerbeleid
Regiobijeenkomsten VGN 9 november 2005
2
Agenda 10:00 – 10:20 Convenant/ Package deal
10:20 – 11:00 Beleidsregels extramurale zorg 2006 11:00 – 11:30 Contractering 2006 11:30 – 12:00 Pauze 12:00 – 12:45 Inkoop- en contracteerbeleid zorgkantoren 12:45 – 13:00 Discussie & vragen 13:00 Lunch
3
Convenant/ Package deal Stand van zaken
Regiobijeenkomst VGN 9 november 2005 Marcel Dopper
4
Convenant/ Package deal
Toen: aanleiding/ context Nu: stand van zaken “Package deal” Intramurale bekostiging Contracteerruimte/kwaliteitsinvesteringen ‘Brug’ tussen de convenanten m.b.t. 1,25% Vragen & Discussie
5
Toen: context convenant 2004
Politiek/maatschappij: imago AWBZ-sectoren ➘ dreigende forse korting en verlies invloed Toenemende vraag ➔ kostenstijging AWBZ convenant ➔ lagere ‘korting’ + behoud AWBZ middelen Positie en relatie partijen ➘ convenant ➔ betere positie VGN Onvoorspelbaar overheidsbeleid Dit waren de oorspronkelijke redenen om het convenant AWBZ te sluiten: De vraag en daarmee de kosten in de AWBZ namen nog steeds toe. In de politiek en maatschappij was het imago van de AWBZ nou niet zodanig dat er meer middelen te verwachten waren. Tegelijkertijd was het gedrag van de overheid onvoorspelbaar (denk aan het plotseling achteraf instellen van een productieplafond). Beide bewegingen zetten de positie en de relatie van brancheorganisaties richting VWS onder druk. Er waren daarom positieve en negatieve prikkels om het convenant te sluiten: Er is een forse korting voorkomen (in ruil voor 1,25% meer mensen in zorg) En is er is voor gezorgd dat de branches meer invloed kregen op het beleid in de AWBZ. Afgesproken is dat alle middelen voor de AWBZ behouden zouden blijven. Dat is ook een van de aanleidingen voor de package deal (de 197 mln (AWBZ breed) inzetten voor kwaliteit i.p.v. volume). De VGN heeft een leidende rol gespeeld in de totstandkoming van het convenant en dat heeft de relatie met VWS verbeterd. Hetgeen zich vervolgens in het onderhandelingsproces rondom de packagedeal weer uitbetaalde (bijv.de VGN heeft relatief het minste last van de 80 mln die Arcares al op voorhand via de politiek kreeg en VWS was gevoelig voor het behoud van de grondslagen in de geclusterde IZA’s).
6
Nu: context convenant/package deal in 2005
Politiek/maatschappij: imago V&V ➘ Vraag AWBZ-breed stabiel/dalend ➔ kosten beheerst package deal ➔ kwaliteitsinvesteringen Contracteerbeleid zorgkantoren package deal ➔ convenanten in lijn m.b.t. 1,25% Positie en relatie partijen ➚ package deal ➔ invloed op systeem intramurale bekostiging Onvoorspelbaar overheidsbeleid Hoe ziet de context er dit jaar uit: Hoewel 2005 al shet moeilijkste jaar voor het convenant werd gezien, qua beperkte groeiruimte, blijkt de vraag naar zorg AWBZ breed min of meer stabiel (GGZ en GHZ) of dalend (V&V, met name thuiszorg). Daarmee zijn de kosten voor de AWBZ ook beheerst. Waarbij de zorgkantoren met het contracteergedrag (tariefskorting) overigens wel een handje geholpen hebben….. Dit jaar blijkt voornamelijk de V&V politiek de gebeten hond met de kwaliteitsdiscussie die in de publiciteit gevoerd wordt. De overheid blijft helaas onvoorspelbaar: Nog niet niet alle afspraken uit het convant zijn nagekomen: de 2 convenanten (branches & zorgkantoren) zitten qua doelmatigheid (1,2% meer clienten of 1,2% minder tarief) niet op een lijn, de invoering van de IZA’s is opgeschort, en aan de reductie van Administratieve Lasten en het uitzetten van innovatie middelen wordt nog gewerkt. Maar, men heeft wel de 200 mln aan onderproductie 2004 veilig gesteld bij Zalm (voor niet-volume middelen, een unicum dat zonder het convenant niet was gelukt) en gezorgd voor een contracteermarge van 1% (die Jopie nog zal uitleggen) om te voorkomen dat steeds onnodig ondergecontraceerd wordt door de zorgkantoren. Voor de zomer: interne VWS discussie: IZA’s het eindmodel? Overgebleven ruimte 2004 bekend Begin zomer: IZA’s opgeschort door VWS & geen antwoord op randvoorwaarden branches Augustus: eerste mondelinge ideëen VWS September: 1e model op papier De motivatie van de VGN om mee te gaan in de onderhandeling over een package deal is: Door het aangaan van een ‘package deal’ heeft de VGN veel invloed op de vormgeving van de intramurale bekostiging. Dus ook als in 2006 het CTG opgaat in de NZA en de commissie Care niet meer bestaat. Verder heeft de VGN zo invloed op de uiteindelijke vormgeving van de 1,25% doelstelling (waarbij we streven naar een minder harde doelstelling voor 2006 omdat deze in 2005 al ruimschoots gehaald is) en op (het daarmee samenhangende) contracteer- en inkoopbeleid ZN/Zorgkantoren in 2006. Als de VGN niet meedoet gaan de kwaliteitsinvesteringen (incl. prioritering door de VGN) niet door en wordt al het geld bestemd voor volume (wat vervolgens niet opgemaakt kan worden). Als geen ‘package deal’ gesloten wordt zal VWS zelf op de ingeslagen weg m.b.t. het herontwerp van de keten ingaan en verliest de VGN invloed die nu aangewend kan worden om ook de andere onderdelen van de package deal (met name de nog nader uit te werken onderdelen van de intramurale bekostiging en contractering/inkoop) voor de VGN gunstige afspraken te maken. Denk bijv. aan extreme zorgzwaarte, behandeling, tarief dagbesteding. De totstandkoming van de ‘package deal’ kende een wat sluimerende aanloop en intensief einde: Voor de zomer werdt binnen VWS een discussie gevoerd of de IZA’s nu het eindmodel moesten worden of dat ook nog de stap moest worden gemaakt naar een bekostiging o.b.v. functies en klassen (uurtarieven). Tegelijkertijd werd bekend dat er veel groeiruime (200 mln) over was gebleven in 2004, die volgens afspraak uit het convenant voor de AWBZ behouden zou blijven. Net toen VWS van alle branches een ‘bestuurlijk go’ op IZA’s verlangde, werdt men bij VWS toch wat onrustig over de IZA’s. Dit uitte zich ook in het feit dat VWS de brief van de de AWBZ branches over de randvoorwaarden bij de IZA’s niet wilde of kon beantwoorden. In juli heeft VWS een brief gestuurd aan alle AWBZ instellingen met als inhoud dat men de IZA invoering wilde heroverwegen en na de zomer met nieuwe plannen zou komen. Op 10 augustus zijn die plannen voor het eerst mondeling gepresenteerd aan de AWBZ branches. Een week later heeft VWS ze –wederom mondeling- bij een 30-tal AWBZ instellingen getoetst. Pas in september zijn de eerste ideeen van VWS op papier verschenen. Sindsdien is intensief overlegd tussen VWS, AWBZ branches en ZN, uitmondend in een Bestuurlijk Overleg op 21 september jl. Wat is er uit het bestuurlijk overleg van 21 september gekomen? Brug tussen beide convenanten?
7
Stand van zaken: package deal
Invoering intramurale bekostiging Contracteerruimte & investeringen in kwaliteit ‘Brug’ tussen de convenanten (het convenant AWBZ en convenant inzake taken en beheerskosten zorgkantoren) Status package deal: Bestuurlijk overleg 22-09 Uitkomsten zijn aangeboden door de Stas Overeenstemming op de uitgangspunten intramurale bekostiging, niet op de uitwerking GGZn, Z-Org akkoord, Arcares onduidelijk
8
1. Intramurale bekostiging
Hele keten opnieuw ontworpen: één taal Clustering van de 51 IZA’s in max. 15 urenhomogene zorgzwaartepakketten op grondslagen Zorgplan belangrijker, functies nog verkennen Budgetneutrale invoering voor GHZ-Sector Regeling extreme zorgzwaarte Aandachtspunt: behandeling & dagbesteding Aandachtspunt: tempo/nog veel uitwerking nodig De kern: Keten van indicatiestelling – zorginkoop – zorgplan – bekostiging – verantwoording wordt herontworpen. De ene taal is het ‘urenhomogene zorgzwaartepakket’, bestaande uit geclusterde IZA’s. De clustering vindt plaats op uren, maar per grondslag. Dus VG, LVG, LG, ZG-vis & ZG-aud. Daarnaast V&V en GGZ. Winst voor de VGN is dus doelgroepen benadering. De max. 15 clusters kennen een bandbreedte. Overlap wordt zoveel mogelijk voorkomen. De urenhomgeniteit brengt niet automatisch kostenhomogeniteit met zich mee. Risico is dus de spreiding van kosten binnen een cluster. Ook zal gewerkt worden met maximum tarieven. Dit zullen zich niet op het maximum van het cluster bevinden. Ook een risico. Wel winst is dat dit systeem sector neutraal wordt ingevoerd. Het zorgplan wordt wettelijk verplicht gesteld en krijgt een belangrijkere rol in de hele keten. Welke functies het precies krijgt wordt onderzocht.
9
2.1. Contracteerruimte 2006 Contracteermarge: onderproductie 2005 beschikbaar Ondercontractering 2005 voor kwaliteit in 05/06 Ruimte 2006 vooral voor volume Regioverdeling volume 2006 conform 2005 Aandachtspunt: bovenregionale aanbieders Aandachtspunt: lokale geschillen 2004: betreft 200 miljoen die ‘over’ is. 2005: betreft (max. 100? miljoen) ruimte, waarvan in november bekend is hoeveel, die over is. Nu is alvast 197 mln. AWBZ gereserveerd voor kwaliteitsinvesteringen i.p.v. volumemiddelen. Deze worden in 2006 structureel ingezet. Mogelijk is er dus nog voor 2005 incidentele ruimte voor extra kwaliteitsinvesteringen. VGN komt daarvoor met prioriteiten. Nieuw is een ‘contracteermarge’. Omdat de regiobudgetten begrensd zijn, houden zorgkantoren vaak ‘wat in reserve’ voor latere contracteerrondes. Dit geld kan vaak niet ingezet worden en blijft dus ongebruikt. Om dit te voorkomen vergroot VWS de regiobudgetten met 1% tot 101% in de hoop dat er dan op nagenoeg 100% gecontracteerd zal worden. Wordt er toch op 101% gecontracteerd, dan wordt deze ruimte van de groeiruimte van volgend jaar afgetrokken. De brief hierover moet overigens nog wel komen. Er gaat veel volumeruimte naar bouw, waardoor er iets minder ‘vrije’ rumte (ruim 70 mln) dan vorig jaar overblijft. Lijkt weinig, maar momenteel is nog zo’n 100 mln uit 2005 niet gecontracteerd! Dat zal dus voor 2006 ook wel het geval zijn. De ruimte voor specifieke, bovenregionale functies zoals SGLVG en ZG is nog onderwerp van verder overleg.
10
2.2. Kwaliteitsinvesteringen 2005/06
37 mln. voor zorgzwaarte GHZ: beleidsregel gereed 3 mln. voor stageplaatsen: nog geen voortgang Betere regeling zorginfrastructuur: overleg Kleinschaligheidsregeling: risico Éénmalig 25 mln. AO/IC 2005: beleidsregel gereed Ondercontractering 2005: overleg Voor VGN 40 mln v.d. 197 nln beschikbaar plus een deel van de 30 mln voor zorginfrastructuur. 37 mln kunnen/moeten we nu zelf gaan invullen. Moet passen in CTG structuur. De 3 mln kan nog worden aangepast. Hangt af van de regeling de VWS voorstaat. Daar komt in nomember meer duidelijkheid over. Kleinschaligheidsregeling is een risico. GGZn krijgt 14 miljoen voor harmonisatie, maar onduidelijk of VGN naar beneden gaat. VGN heeft Stas aan WTZi debat herrinerd. Daarnaast eenmalig (bovenop 25 mln ICT) nog incidenteel 24 mln voor gevolgen AO/IC regeling AWBZ breed. Over de rest van 2005 wordt nog overlegd. Hier kunnen incidentele posten een plek krijgen. Tijdens de Commissie Care vergadering van 26 oktober 2006 is er door Jan Coolen geroepen dat de onderproductie mio bedraagt. Het CTG bevestigt dit getal echter niet. De definitieve cijfers zullen door het CTG in de week van 21 november 2005 beschikbaar worden gesteld.
11
3. ‘Brug’ tussen de convenanten
Brug tussen doelstellingen 1,25%: convenant AWBZ convenant inzake taken en beheerskosten zorgkantoren Overige onderwerpen: Contracteermarge Leidraad contracteerbeleid Bovenregionale aanbieders Geschillen Aangeboden door VWS op De actualiteit… Doelstelling in 2005 ruimschoots gehaald Convenanten sluiten niet op elkaar aan Spelregels afspreken over: de 1,25% in 2006 Contractering/aanbesteding Zorginkoop Bestuurlijke afspraken AWBZ branches, VWS en ZN in oktober haalbaar? In eerste instantie werd er door VWS een taakgroep opgesteld voor “de kop de convenanten”. UITLEG tot standkoming brug en inhoud brug!
12
Zijn er vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.