Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnemie Meijer Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Huisvestingsopgave Nationale Politie Kernteambijeenkomst
Donderdag 5 oktober 2017
2
Agenda voor vandaag Opening Reflectie op het proces Stand van zaken
Marktvisie & leidende principes Marktstrategie Innovatie challenge Vervolg
3
2. Reflectie op het proces
4
Wat wilden we ook alweer bereiken?
Overview Wat wilden we ook alweer bereiken? In een traject van april tot 28 juni 2017 (fase 1, deel 1) is, in nauwe samenwerking met de markt via de Bouwcampus, een concept marktvisie met leidende principes opgesteld als basis voor de professionalisering van de Nationale Politie als opdrachtgevende organisatie in de huisvestingsopgave. Daarnaast is een eerste richting voor de marktstrategie opgesteld voor verschillende onderdelen van de transitieopgave. De opgave is uitgewerkt in een clusterindeling en daarnaast zijn mogelijke basisstrategieën per cluster verkend. De bevindingen van deze eerste fase zijn zowel intern besproken als besproken met de markt. Tijdens een marktconsultatie op 28 juni 2017 heeft de politie inhoudelijk input kunnen ontvangen van verschillende marktpartijen. Input die niet heeft geleid tot een directe specifieke richting voor de marktstrategie en marktbenadering op hoofdlijnen per cluster, maar die wel verwerkt wordt in de clusterrapportages in de komende periode.
5
Reflectie op het proces
Overview Wat roept dit op? Wat leeft er bij jullie? Wat is belangrijk om aandacht aan te besteden?
6
3. Stand van zaken
7
Stand van zaken Eind 2016 – half 2017: marktconsultaties tbv ontwikkeling marktvisie en leidende principes Half 2017 – eind 2017: ontwikkeling marktstrategie Half 2017 – eind 2017: business cases ingenieursdiensten Eind half 2018: innovatie challenge In een traject van april tot 28 juni 2017 (fase 1, deel 1) is, in nauwe samenwerking met de markt via de Bouwcampus, een concept marktvisie met leidende principes opgesteld als basis voor de professionalisering van de Nationale Politie als opdrachtgevende organisatie in de huisvestingsopgave. Daarnaast is een eerste richting voor de marktstrategie opgesteld voor verschillende onderdelen van de transitieopgave. De opgave is uitgewerkt in een clusterindeling en daarnaast zijn mogelijke basisstrategieën per cluster verkend. De bevindingen van deze eerste fase zijn zowel intern besproken als besproken met de markt. Tijdens een marktconsultatie op 28 juni 2017 heeft de politie inhoudelijk input kunnen ontvangen van verschillende marktpartijen. Input die niet heeft geleid tot een directe specifieke richting voor de marktstrategie en marktbenadering op hoofdlijnen per cluster, maar die wel verwerkt wordt in de clusterrapportages in de komende periode.
8
Marktvisie & leidende principes
9
Stand van zaken: Marktvisie en leidende principes blauw gekleurd
10
Marktvisie & leidende principes
Concept documenten vrijwel klaar Input ophalen politie-specifieke leidende principes Vaststellen december 2017
11
Input ophalen: Lerend vermogen
Wat gaan we doen om dit waar te maken? We organiseren pilots en challenges waarbij actief wordt gestuurd op het delen van de ‘lessons learned’. Projecten worden geëvalueerd en de lessons learned worden gedeeld als input voor anderen gelijksoortige projecten. We stellen een klankbordgroep in gericht op kennisdeling en betrokkenheid. Etc.…
12
Input ophalen: Blijvende betrokkenheid
Wat gaan we doen om dit waar te maken? We nemen het aspect blijvende betrokkenheid mee als standaard onderwerp in ambitie- en aanbestedingsdocumenten en waar passend als gunningcriterium. We zijn betrouwbare partners en zorgen voor continuïteit in het primaire proces. We bevorderen het onderling vertrouwen tussen partners. Etc……
13
Input ophalen: Diversiteit partijen
Wat gaan we doen om dit waar te maken? We gaan te allen tijde op zoek naar de partij die het best past bij de gestelde opgave en dragen zorg voor een proportionele wijze van aanbesteden. We leggen geen onnodige belemmeringen op voor midden- en kleinbedrijf. We zorgen voor tender- en transactiekosten in verhouding tot de opgave We maken een zorgvuldige afweging op welk moment en welke wijze we welke opgaven in de markt zetten. Etc…
14
Lancering marktvisie Politie
Potentieel: begin 2018, op event dat de Bouwagenda organiseert Symposium rond verschillende marktvisies
15
Implementatie marktvisie
Hoe kan de politie de marktvisie implementeren? Intern & extern Hoe verbinding maken met marktvisie RWS, RVB, etc..? Hoe verbinding maken met marktpartijen? Aandachtspunten? …
16
Marktstrategie en implementatieplan
17
Marktstrategie per cluster
Cluster is een verzameling soortgelijke projecten waarvoor naar verwachting een gelijksoortige marktbenadering kan worden gehanteerd Van 5 clusters naar 6 clusters Verschil tussen locaties teambureau’s, ‘kantorig’ en specialistische functies Verschil tussen middelgroot en groot Categorieën renovatie en nieuwbouw binnen de clusters .
18
Aangepaste clusterindeling
Middelgrote projecten, standaardisatie serie teambureaus Middelgrote projecten nieuw en renovatie Grote projecten nieuwbouw Grote projecten renovatie Kleine projecten, serie inbouwpakketten in huurlocatie Middelgrote projecten serie teambureaus Middelgrote projecten renovatie en nieuwbouw, hoofdzakelijk kantoorfunctie Middelgrote projecten renovatie en nieuwbouw, combinatiegebouwen met specialistische functies Grote projecten nieuwbouw en renovatie, hoofdzakelijk kantoorfunctie Grote projecten nieuwbouw en renovatie, combinatiegebouwen met specialistische functies Kleine projecten, standaardisatie serie inbouwpakketten in huurlocatie
19
Eerste richting samenwerkingsvormen
Cluster Voorstel samenwerkingsvorm Waarom? Cluster 1: Middelgrote projecten serie teambureaus Nieuwbouw: Serie bundels DBM Renovatie: Serie bundels DB Duurzaamheid als integraal onderdeel van het proces Schaalvoordelen bij standaardisatie Leereffecten bij kopieerbaarheid Meerwaarde integratie procesfases Geen exploitatie indien renovatie en ‘niet-toekomstvast’ vanwege onzekerheid; wel laten ontwerpen op adaptiviteit en onderhoudbaarheid Cluster 2: Middelgrote projecten renovatie en nieuwbouw hoofdzakelijk kantoorfunctie Nieuwbouw : DBM + Energie Renovatie : DB Meerwaarde integratie procesfases (inclusief energieverbruik) Betrokkenheid MKB Standaardisatie product: efficiënt
20
Eerste richting samenwerkingsvormen
Cluster Voorstel samenwerkingsvorm Waarom? Cluster 3: Middelgrote projecten renovatie en nieuwbouw combinatiegebouwen van kantoorfunctie met specialistische functies Traditioneel tot concepten uitontwikkeld zijn, daarna DB Traditioneel tot concepten uitontwikkeld zijn daarna DB of traditioneel (afhankelijk van complexiteit) Specifieke gebruikers Specifieke technische opgaven Mogelijkheid tot bijsturen bij nog niet uit- ontwikkelde concepten Duurzaamheid als integraal onderdeel van het proces Aanpasbaarheid integraal onderdeel opgave Geen exploitatie vanwege onzekerheid en verwevenheid specifieke functies met primaire proces Cluster 4: Grote projecten nieuwbouw en renovatie, hoofdzakelijk kantoorfunctie Nieuwbouw : DBM + Energie; deel ‘risicodelen en benefitsharing’ voor gewenste innovatieve onderdelen Renovatie : DB; deel ‘risicodelen en benefitsharing’ voor gewenste innovatieve onderdelen Meerwaarde integratie procesfases (inclusief energieverbruik) en voor markt bekende functionaliteit. Duurzaamheid als integraal onderdeel van het proces; showcase! Innovatie zichtbaar in land marks (daartoe ‘risicodelen’ voor innovatieve onderdelen)
21
Samenwerkingsvormen per cluster
Voorstel samenwerkingsvorm Waarom? Cluster 5: Grote projecten nieuwbouw en renovatie combinatiegebouwen van kantoorfunctie met specialistische functies Traditioneel tot concepten uitontwikkeld zijn, daarna DB; deel ‘risicodelen en benefitsharing’ voor gewenste innovatieve onderdelen Traditioneel tot concepten uitontwikkeld zijn daarna DB of traditioneel (afhankelijk van complexiteit); deel ‘risicodelen en benefitsharing’ voor gewenste innovatieve onderdelen Specifieke gebruikers Specifieke technische opgaven Mogelijkheid tot bijsturen Duurzaamheid als integraal onderdeel van het proces Aanpasbaarheid integraal onderdeel opgave Innovatie zichtbaar in land marks; (daartoe ‘risicodelen’ voor innovatieve onderdelen) Geen exploitatie vanwege onzekerheid en verwevenheid specifieke functies met primaire proces Cluster 6: Kleine projecten, standaardisatie serie inbouwpakketten in huurlocatie Mantel met aantal (b.v. regionaal) preferred suppliers voor afroep van standaard producten (bv. meubilair / type inbouwpakket) + diensten (bouw- en installatiewerkzaamheden) naar gelang eisen van specifieke locatie. Mogelijkheden tot maatwerk Standaardisatie vast concept van producten en diensten (efficiëntie en uniformiteit), met maatwerkoplossing voor de inpassing Betrokkenheid regionale MKB Schaalvoordelen bij inkopen
22
Vraagstukken samenwerkingsvorm
‘M’ component in relatie tot mantelcontracten onderhoud en beheer Cluster middelgroot versus groot in geval van speciale functies Aandacht voor organiseren inspraak gebruiker, werkwijze is nog niet landelijk uniform
23
Implementatie marktstrategie
Plan van aanpak implementatie in organisatie Aandacht voor: Toepassing marktvisie & leidende principes Lerende organisatie, competentieontwikkeling Instrumentontwikkeling dmv co-creatietraject Marktconsultaties tbv toetsen marktstrategie … Plan van aanpak implementatie
24
Innovatie challenge
25
Hoe – Doelstellingen innovatie challenge en de impact
De challenge daagt uit tot het versnellen van oplossingen voor specifieke bouwopgaven Doelstellingen Innovatie Challenge Uitdagen marktpartijen om de huisvestingsopgave te vertalen in innovatieve deeloplossingen die de politie verder brengen bij het in praktijk brengen van de beoogde manier van werken die uitvraagbaar zijn naar de markt die probeerbaar en schaalbaar zijn Begeleiden van inzendingen tot schaalbare pilots met voldoende impact Versnelling op gang brengen rond concrete onderdelen van de huisvestingsopgave Nationale Politie. Impact Voorbereid zijn op een heldere uitvraag naar de markt rond concrete en urgente maatschappelijke opgave Zicht op vernieuwende partijen en netwerken in de bouw en aanpalende disciplines Versnellen innovatieve bouwpraktijken Concretiseren van geselecteerde onderdelen herhuisvestingsopgave Challenge helpt om opgaven naar aanbesteedbare formules of specificaties te brengen.
26
Hoe – Visie op huisvesting Nationale Politie
De visie op de huisvesting van de politie is leidend in de zoektocht naar innovaties Faciliteren van ketensamenwerking met partners Dieper in de maatschappij Productiviteit verhogend en positieve impact operatie Kernkwaliteiten huisvesting Nationale Politie Faciliteren veiligheid en gezondheid Maximale ondersteuning werkprocessen Stimuleren innovatiekracht en ruimte voor digitalisering Efficiëntie (besparing realiseren) Vertrouwelijkheid waarborgen Faciliteren cultuurverandering
27
Hoe – De uitdagingen in deze challenge
De uitdagingen die in aanmerking komen voor de innovatie challenge worden langzaam helder CONCEPT Standaardisatie Robuuste Basis Teambureaus Inbouwpakketten en –concepten (steunpunten) Hoe ontwikkelen we courante gebouwen, die: het politie proces maximaal ondersteunen; als politievastgoed herkenbaar zijn; maar herbruikbaar en interessant voor andere partijen blijven bij afstoot van het gebouw. HERBRUIKBARE GEBOUWEN Hoe realiseren we aanwezigheid van de politie in de haarvaten van de samenleving, met: openheid, zichtbaarheid en benaderbaarheid in de wijk/straat en op politiebureaus; waarborging van de beleving van veiligheid en privacy voor burgers en medewerkers; ‘hospitality’ en toegankelijkheid van politielocaties en publiekszones; mogelijkheid om publiekszone politielocaties te kunnen op- en afschalen in capaciteit. POLITIE IN DE SAMENLEVING Hoe realiseren we de politiewerkplek van de toekomst, waarbij: het multifunctioneel inzetten van elementen van belang is; flexibele werkomgeving ontstaat die past bij het politiewerk (werken waar werk is); productiviteit, welzijn en comfort van medewerkers basisteams geborgd worden; kernwaarden huisvestingsvisie en hoogwaardige kwaliteit voorop staan. WERKPLEK VAN DE TOEKOMST Nader bepalen per uitdaging: Wat is er al in de markt? Welke toekomstbeelden/ideeën zijn er binnen Politie en de markt al? Waar liggen knelpunten, dilemma’s, vraagstukken Politie? Waar willen we op innoveren?
28
Hoe - Waarom meedoen? Waarom is meedoen aan deze innovatie challenge voor marktpartijen relevant? Invloed uitoefenen op de cases voor aanbestedingen Zicht op concrete cases in uitvraag (in 2018) Mogelijkheid innovatieve bouwconcepten of –ontwerpen aan te scherpen én te toetsen bij grote publieke opdrachtgever Ervaring op doen met Politie als “scaling customer” Begeleiding door Bouwcampus en Next2 Nieuwe vormen van samenwerking en kennisontwikkeling in uw bedrijf beproeven Zichtbaarheid naar mogelijke investeerders of strategische partners: je presenteert je concept op een afsluitend Boostcamp Event (voorjaar 2018)
29
Wat - Proces challenge De Innovatie Challenge is pre-concurrentieel en bestaat uit 4 aansluitende fases 1 2 3 4 Kwartier maken Scouting & Communicatie Inzending & Selectie Boost & Co-Creatie Intake Nationale Politie en Bouwcampus Overige partners betrekken Opgaven uitkiezen Toetsingscriteria bepalen Inspireren en consulteren experts en markt Uitvraag en functionele vereisten formuleren Netwerk mobiliseren Uitvraag delen (Call-to-Action) Pro-actief benaderen van doelgroepen Intensiveren publiciteit Selecteren perspectiefrijke componenten Voorsorteren van coalities Voorbereiden boosts Begeleiden van selectie met experts en partners Boostcamp Event Dialoog met opdrachtgever Verrijken perspectiefrijke componenten RESULTATEN Partnerwerving Lanceringsevent met markt Selection Day Boostcamp Event ONDERDELEN & FORMATS Startdocument met achtergrond en uitgangspunten Mini-challenges per doelgroep Workshops met selectie van concept (Boostfase) Publicatie uitvraag Persberichten Presentaties & Media-items Opdrachtgever – Deelnemer dialoog Website & Sociale Media
30
Kick-off Innovation Challenge
Wat - Tijdslijn innovatie challenge De Innovatie Challenge loopt tot voorjaar ‘18 en eindigt met een inspirerend Boostcamp Event CONCEPT Voorlopige tijdslijn Eind november Begin december Maart 2018 Begin april 2018 April 2018 Kick-off Innovation Challenge Call-to-Action lancering Deadline inzendingen Selectie & Boost-workshops Boostcamp Event
31
4. Vervolg
32
Vervolg? Kernteam als klankbord in vervolgtrajecten
Marktconsultaties tbv toetsen marktstrategie Co-creatietraject tbv instrumentontwikkeling
33
Afsluiting ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.