De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1"— Transcript van de presentatie:

1 Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
U heet de ouders hartelijk welkom. U legt uit dat er in totaal 4 ouderavonden zijn over woorden. Dit is de 2e ouderbijeenkomst. Fijn dat de ouders weer gekomen zijn. Welkom op school!

2 de agenda  Nieuwe ouders?  Terugkijken naar de 1e bijeenkomst
 Woorden zijn belangrijk!  Koffie  Welke woorden moeten de kinderen leren? PP2 Neem het programma door en wijs erop dat er ruimte is voor herhaling: hoe zat het ook alweer? Vervolgens een (weder-) kennismaking. De vorige keer deden we het op alfabet, nu gaan we het anders doen. Opdracht: iedere ouder bedenkt ‘iets’ positiefs (eigenschap, kenmerk, uiterlijk, anekdote) over zijn of haar kind. Het mag alles zijn. Iedereen stelt zich voor en zegt: “ Ik ben… en wat ik zo leuk vind aan mijn kind is….” Na afloop zegt u dat vandaag de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen centraal staat. En daar hoort natuurlijk ook bij dat we aardige dingen tegen elkaar zeggen.

3 3000 basiswoorden terugkijken terugkijken Wat is belangrijk op school?
Kinderen moeten minimaal 3000 basiswoorden leren voor ze naar groep 3 gaan! PP3 ‘Hoe zat het ook al weer? Voordat kinderen naar groep 3 gaan moeten ze minstens 3000 woorden kennen. Dat noemen we de basiswoorden. Als kinderen die woorden goed kennen kunnen ze beter communiceren en dat is heel belangrijk

4 terugkijken Woorden zijn belangrijk voor de communicatie  luisteren
PP4 Vertel dat het om woorden uit de Basiswoordenlijst gaat en dat deze woorden kinderen een stevige basis geeft. In de klas leren we de kinderen elke dag nieuwe woorden uit deze lijst. Voordat kinderen naar groep 3 gaan zouden ze al deze woorden moeten kennen. Vorige keer hebben we besproken dat deze woorden belangrijk zijn om mee te kunnen praten in de klas. Maar de woorden zijn ook belangrijk voor luisteren! Een voorbeeld: Als ik zeg: “Alut u 10 ripate van fana?”, dan kijkt u mij allemaal vreemd aan. U begrijpt de woorden niet. Maar als ik zeg: “Wilt u 10 Euro van mij.”, dan roep u allemaal JA! Bij de communicatie gaat het niet alleen om luisteren en spreken. Als kinderen deze woorden goed kennen kunnen ze in groep 3 beter leren lezen en schrijven. En voor school is dat enorm belangrijk. Als kinderen goed kunnen lezen en schrijven zullen ze op school betere cijfers halen. Maar andersom is het ook waar. Als de kinderen te weinig woorden kennen, en niet goed kunnen lezen en schrijven dan zullen ze op school achterblijven!  luisteren  praten  lezen  schrijven

5 terugkijken In groep 3 moet je voldoende woorden kennen
 om te leren lezen  om te leren schrijven

6 Hoe kunnen kinderen zoveel woorden leren?
terugkijken Hoe kunnen kinderen zoveel woorden leren? PP5 Weet u het nog? We hebben het gehad over het belang van samenwerken. Daarom zijn we zo blij dat u hier nu weer bent. Het zijn heel veel woorden, en u kunt helpen! Kinderen doen het beter op school als ze met hun ouders praten over school; Kinderen leren steeds meer woorden als ouders spelletjes met ze doen, of voorlezen of samen naar Sesamstraat kijken Wat hebben we de afgelopen maanden gemerkt? school thuis SAMENWERKING

7 school Wat viel ons op?  Hier wat invullen in zwart PP6:
Noem een aantal woorden en thema’s die in de klas behandeld zijn: laat enkele werkbladen, opdrachten e.d. zien die mee naar huis zijn gegaan. Vertel wat je in de klas aan de leerlingen merkte m.b.t. het oefenen thuis en vertel leuke anekdotes van leerlingen; Zeg vooral dat jullie daar enorm blij mee zijn en eventueel dat het samenwerken zoveel resultaat oplevert! Tips: Maak grapjes over de samenwerking tussen school en thuis: de kinderen zijn zo eerlijk dat we meteen weten wat jullie met ze gedaan hebben. Verzamel vooraf anekdotes en quotes van leerlingen Wat viel ons op?  Hier wat invullen in zwart

8 thuis Wat viel jullie op?  Wat vond je kind leuk om met je te doen?
PP7 Laat de ouders met elkaar nadenken over wat hen opviel. Geef hen 5/10 minuutjes om in tweetallen of in een klein groepje daarover te praten. Loop rond, help hen en verzamel zelf een aantal voorbeelden om straks plenair te vertellen. Maar misschien kunnen de ouders het zelf in de groep vertellen? Wat viel jullie op?  Wat vond je kind leuk om met je te doen?  Wat vind je zelf leuk of moeilijk om met je kind te doen?  Begrijpt je kind je beter als je met hem/haar praat?  Gebruikt je kind zelf de woorden die zijn aangeleerd?

9 woorden zijn belangrijk
1. communicatie (praten, luisteren, lezen en schrijven) 2. sociaal-emotionele ontwikkeling (zelfvertrouwen , omgaan met anderen, waarden en normen) PP8 We hebben vorige keer besproken: woorden zijn belangrijk voor de communicatie. We hebben woorden nodig om te praten, te luisteren, te lezen en te schrijven. Maar er is meer: woorden zijn ook belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. Vanavond willen daarover met u praten. Laten we eerst eens kijken naar wat de woorden ‘sociaal’ en ‘emotioneel’ betekenen: sociaal betekent omgaan met elkaar, en emotioneel betekent gevoel. De sociale ontwikkeling van uw kind is heel belangrijk. Kinderen moeten leren hoe ze goed omgaan met alle kinderen en volwassenen om hen heen. -op school met andere kinderen in de groep; -en de juffrouw of meester; -thuis met familie en buren. De emotionele ontwikkeling is daaraan verbonden. Als het kind goed kan omgaan met de kinderen in de klas voelt het zich blij en vrolijk. Thuis net zo goed! Leg verder uit wat sociaal-emotionele ontwikkeling is; geef eventueel voorbeelden van klassensituaties (samenwerken, ruzie, samen lachen, etc).

10 sociaal-emotionele ontwikkeling
Woordenschat is van belang:  om zelfvertrouwen te krijgen  om over de gevoelens van anderen en van jezelf te kunnen praten  om waarden en normen te leren  en om in de klas goed mee te kunnen doen PP 9 Laten we een kijken naar het belang van woorden bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Om te beginnen is een goede woordenschat belangrijk voor zelfvertrouwen. Een kind dat te weinig woorden kent, voelt zich onzeker : het kind begrijpt niet goed wat er gezegd wordt. Als een kind de woorden in de groep allemaal heel goed begrijpt geeft dat het kind meer zelfvertrouwen! Zelfvertrouwen groeit ook als het kind merkt dat het iets goed heeft gedaan. Het is dus belangrijk dat u uw kind complimentjes geeft! Dat doen we ook met woorden: goed gedaan! Toppie! Super, enz. Vraag de ouders wat ze tegen hun kind zeggen als het iets goed gedaan heeft.

11 sociaal-emotionele ontwikkeling
Woordenschat is van belang:  om zelfvertrouwen te krijgen  om over de gevoelens van anderen en van jezelf te kunnen praten  om waarden en normen te leren  en om in de klas goed mee te kunnen doen PP10 Maar de sociale ontwikkeling van leerlingen is niet alleen zelfvertrouwen krijgen. Het gaat er ook om het uitdrukken van gevoelens. Een kind heeft woorden nodig om te vertellen hoe het zich voelt. Als je begrijpt dat een klasgenootje zich pijn heeft gedaan en je hebt woorden om te troosten. Dan heb je kans dat je vriendjes wordt. Kinderen die kunnen mee praten maken makkelijker vriendjes. Van spelen met vriendjes worden kinderen vrolijk. Maar dat niet alleen: ze krijgen ook ruzie. Dan is het belangrijk hoe je de ruzietjes oplost. Dat doe je met praten. Dan heb je ook weer woorden nodig.

12 sociaal-emotionele ontwikkeling
Woordenschat is van belang:  om zelfvertrouwen te krijgen  om over de gevoelens van anderen en van jezelf te kunnen praten  om waarden en normen te leren  en om in de klas goed mee te kunnen doen PP11 Wat zijn waarden? Dat zijn ideeën van mensen over hoe je met elkaar omgaat. Zoals eerlijk zijn , respect voor elkaar hebben en voor spullen van iemand anders. Hier komen normen uit voort: je liegt niet tegen mensen, je discrimineert niet en je steelt niet van andere mensen. Kinderen leren waarden en normen thuis en op school. Geef eventueel voorbeelden van groepsregels. Kinderen leren bijvoorbeeld op school dat ze het speelgoed moeten delen met andere kinderen. Dat ze moeten luisteren naar elkaar en naar de juf. En ja… daar heb je weer woorden voor nodig!

13 sociaal-emotionele ontwikkeling
Woordenschat is van belang:  om zelfvertrouwen te krijgen  om over de gevoelens van anderen en van jezelf te kunnen praten  om waarden en normen te leren  en om in de klas goed mee te kunnen doen

14 1. communicatieve ontwikkeling 2. sociaal-emotionele ontwikkeling
waarom woordenschatonderwijs? PP12 Tijdens de eerste bijeenkomst hebben we het uitgebreid gehad over het belang van woorden voor de communicatie: luisteren, spreken, schrijven en lezen. Vandaag hebben we laten zien dat woorden ook heel belangrijk zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. In de volgende bijeenkomst komt er nog iets bij: woorden zijn belangrijk om veel kennis te krijgen. DUS, hoe je het ook bekijkt: kinderen hebben veel woorden nodig! 1. communicatieve ontwikkeling 2. sociaal-emotionele ontwikkeling

15 in het klaslokaal van uw kind
PAUZE De KOFFIE staat klaar in het klaslokaal van uw kind


Download ppt "Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1"

Verwante presentaties


Ads door Google