Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Zo krijg je dus aandacht
Pauline Weseman Workshop Studiedag VDLG
2
Mariaverschijning Nav interview Renate Dorrestein:
Wat zijn voor jou momenten geweest dat je tot andere inzichten kwam.
3
aandachtsrichter Trekt je uit de dagelijke realiteit Geeft nieuw inzicht op de werkelijkheid Legt verband tussen voorkennis en lesdoelen Zet koers uit voor de les
4
Wanneer is een les motiverend?
Aansluit bij voorkennis, niveau en leefwereld Emoties oproept Nieuw Uitdagend Relevant Haalbaar Succeservaring (Ebbens, 2009) EN DAN…….
5
Relevantie vak religie
Nieuwsgierig naar andere godsdiensten Zoeken in religies en docent voorbeelden van vreedzaam leven Helpt hen in vormen persoonlijke identiteit dmv spiegelen Bron: REDCO-onderzoek, 2007 ,,Levensbeschouwing zou het boeiendste vak kunnen zijn, het gaat immers over henzelf, hun leefwereld, hun verhaal. Ze zijn hun eigen lesstof, hun eigen voorkennis en dat is voorbaat betekenisvol.’’
6
Soorten aandachtsrichters
Visualisatie => voorwerp of media Prikkelende, activerende vraag, anekdote => docent Zelf aan de slag (spel, poezie, toneel) => leerling (Flokstra, 2006, Hoogeveen & Winkels, 2009)
7
Het experiment Havo 4 + Gymnasium 2 Lessenserie over de islam 1. Doel van de les bepalen: met welke gedachte(omwenteling) of inzicht wil ik dat ze straks het lokaal verlaten? 2. Vorm bij zoeken 3. Link leggen met henzelf 4. Link leggen met lesdoel
8
Cha Visueel (boek, fimpje) Spelletje (raadsel) – voor jongens
Verrassing, humor, spanning Niet te dreigend/gruwelijk
9
Met stip op 1 Grappig, spannend Hoog doorvertel-gehalte Riep emotie op Relevant (het gaat over mij, niet per se leefwereld, wat wil ik doen voor IK sterf?) Onderwijsleergesprek link naar emotie lln EN 5 zuilen
10
Vorm / aandachtsrichter
Het grote geheim Les Lesdoel Relevantie Vorm / aandachtsrichter
11
Een goed begin… Leerling: Gemotiveerder Meer betrokken Enthousiaster
Rustiger Lesstof en lesdoel beklijft beter Docent: Helder doel Rode draad (Ebbens, 2009, Woolfolk, 2008)
12
Aan de slag Pak je (eerstvolgende) les erbij
Met welk nieuw inzicht wil je dat je lln de deur uitgaan? Hoe/wanneer sluit dit inzicht aan op hen? Zoek in de krant naar voorbeelden die aansluiten bij de kern van dit inzicht: zoek breed (actualiteit, muziek, object, kunst, persoon, citaat, situatie, advertentie, etc) Brainstorm over 2 vormen (object, docent of leerling, etc) Bepaal een stappenplan: Hoe start je concreet? Hoe leg je de link naar de leerlingen zelf? Hoe leg je de link naar het thema van de les?
13
Hier heb ik geen tijd voor….
Kost 5 minuten per les extra wint tijd en energie Leukere, meer gestructureerde, bevredigende lessen Geeft verdieping; dwingt tot denken over relevantie Tips: Probeer iig lessenserie met aandachtsrichter af te trappen Wees alert op aandachtsrichters. Ze zijn overal. Noteer spelletjes, nieuwtjes, etc. maak een database aan.
14
Hoe kom je tot beeldvorming?
Focus – pak de aandacht Facts – Kennis overbrengen Face-to-face - ontmoeten Forum – debat op grond van facts en ervaring face-to-face
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.