Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNienke Visser Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Onderzoek als hulpmiddel bij onderwijsontwikkeling
2
Probleem Nieuwbouw – inrichting & meubilering
Onderwijs (meer) op maat / flexibel(er)
3
Experiment 2 proeflokalen
4
Vraag Welk meubilair en welke inrichting van het lokaal zijn optimaal voor die lessen die suboptimaal verlopen in een standaard klasse-inrichting? Draagt de inrichting van het lokaal bij aan het flexibel vorm geven van het gegeven onderwijs? Bij welk type lessen? Wat is daarbij helpend en wat niet (belemmerende en bevorderende factoren)?
6
Methode Vooraf – digitale open vragenlijst met 3 vragen
Verheugen: wat kan wel wat nu niet kan? Tegenop zien Benodigde competenties voor optimaal gebruik Tijdens eerste fase experiment Flappen in de lokalen voor docenten en studenten Groepsinterviews met klassen – studenten en docent gezamenlijk – voorafgaand aan de les (die les moet ten minste een tweede of liefst nog latere les zijn in het betreffende lokaal) Interviews met studenten
7
Vragen groepsinterviews
Hoe vonden jullie het om in dit lokaal les te krijgen? Was het anders dan je gewend was? Wat was er anders? Wat was nieuw en zou zo moeten blijven in de toekomst? Wat was niet nieuw maar wel goed en zou zo moeten blijven als het nu in dit lokaal is geweest? Wat zou beter kunnen Aan het lokaal? Aan de inrichting? Aan de manier van werken in het lokaal? Andere zaken?
8
Vragen indiv. interviews
Het doel van de lokalen is uitdagender onderwijs te bieden. Wat vind jij uitdagend onderwijs? Waar denk je dan aan? Het doel van het lokaal is dat studenten meer elk op hun eigen niveau en in hun eigen tempo kunnen werken. Lukt dat hier? Wat zorgt daarvoor? Is dat anders dan anders? Hoe? Wat zijn dingen die je aan het lokaal zou willen veranderen om te zorgen dat het onderwijs uitdagender is en het prettiger werkt? Wat zijn dingen die de docent(en) anders zouden moeten doen om te zorgen dat het onderwijs uitdagender is, dat het prettig werken is in school?
9
Vooraf 1: verheugen verschillende werkvormen, gedifferen-tieerd werken, onderwijs op maat (18 x) Verzameling, zoals: overzicht houden, aansluiten bij de beroepspraktijk, dingen laten zien (filmpjes, aanschouwelijke vakinhoudelijke zaken) (elk 2 x) Wensen tav lokaal (14x): verrijdbare karren, water, aansluitpunten, goed klimaat, snel internet/wifi
10
Vooraf 2: tegenop zien Niets / geen idee (10 x) Ict-gebruik (9x)
Rommelige klassen (3 x) Overzicht houden (3 x) Op maat bedienen studenten (2x)
11
Vooraf 3: nodig Ict-gerelateerde competenties (11 x)
flexibiliteit, creativiteit en didactische werkvormen (11 x)
12
Tijdens: Lokaal 95 (krukken)
Docenten + Actieve studenten, bij tafels in groepjes veel loopruimte, krukken bij groepswerk rustig, heel goed voor groepswerk, veel schrijfruimte op (4-5) whiteboards Lokaal is rommeltje, krukken onrustig (bij les aan hele klas) ? Suggesties voor mogelijke opstellingen Studenten + fijne opstelling met verrijdbare tafels; krukken - Krukken (rugklachten)
13
Tijdens: Lokaal 94 (2e bord)
Docenten + 2e bord (1 docent) - 2e bord (weet niet hoe het werkt), logge tafels, stoelen zijn statisch Studenten + 2e bord – helpt als je voorloopt - Dwarsbalk stoelen, tafels kunnen niet tegen elkaar, klimaat, licht e.v.a.
14
Groepsinterviews Op maat geholpen worden is prettig (docent en studenten) Lokaal 95 (krukken) Docenten en studenten: + hoge tafel docent (relaxter voor docent) Docent: voor klassikale les onhandig lokaal – onrustig Docent: opstelling vaak een rommeltje Lokaal 94 (2e bord) Docenten: + 2e bord handig (als je weet hoe) Studenten: + rustig(er dan lokaal 95)/structuur wel erg klassikaal ? Hangt van les en docent af
15
Student-interviews Lokaal 95 (krukken) Lokaal 94
Groepswerk makkelijker met verrijdbare tafels en krukken – maar niet vanzelf in groepjes, ook niet perse nodig voor groepswerk (hangt van docent af, niet van lokaal) Veel whiteboards prettig - overzichtelijk Materiaal: tafels verstelbaar Losser / relaxter Uitdagend onderwijs is minder statisch dan nu – kan veel gemakkelijker in lokaal 95, minder in gewone en in 94 Lokaal 94 Docent kreeg 2e scherm niet aan
16
Tussentijdse conclusies
Lokaal 95 lijkt gunstiger voor groepswerk Aanpassingen aan lokaal 94 Hernieuwde instructie 2e bord
17
Vervolg Aanpassen meubilair Verder kijken naar wanneer wat handig is
Doorgaan met flappen, maar gerichter: inhoudelijke vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.