De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennis delen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennis delen."— Transcript van de presentatie:

1 Kennis delen

2 Keuzedeel voorbereiding hbo
Oktober 2017

3

4

5 Convenant

6

7 Doel van dit keuzedeel De student
Doorloopt een keuzeproces om te komen tot een gefundeerde en gemotiveerde keuze Ervaart hoe het is om te studeren in het hbo door met andere mbo studenten samen te werken in een projectgroep aan een casus Reflecteert op zijn capaciteiten, motieven en loopbaanoriëntatie De essentie van het keuzedeel is competentie-ontwikkeling van de toekomstige hbo student en NIET het wegwerken van deficiënties.

8 Organisatie

9 Doorstroom van mbo naar hbo in de regio
hogeschool 2012 2013 2014 2015 2016 Avans 3.751 3.878 3.799 3.585 3.916 Fontys 4.473 4.779 4.763 4.244 4.206 Has 301 274 239 312 H.Zeeland 476 500 519 474 464 NHTV 719 813 779 688 Zuyd 1.482 1.397 1.363 1.244 1.259 Eindtotaal 11.202 11.668 11.497 10.505 10.845

10 Aan de slag

11 Vier werkprocessen

12 Oriëntatie op hbo en beroepen
Resultaat Op basis van de oriëntatie kan de beginnend beroepsbeoefenaar een gefundeerde keuze maken voor een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan. De beginnend beroepsbeoefenaar oriënteert zich op beroepen waarvoor een hbo-niveau vereist is. Hij vormt zich een beeld van deze beroepen en de bijbehorende beroepsperspectieven. Hij kijkt welke opleidingen in aanmerking komen om te gaan volgen. Hij gaat na wat de verschillen tussen de mbo-opleiding en hbo-opleiding zijn: enerzijds op het gebied van de verwachtingen t.a.v. kennis, vaardigheden en gedrag, anderzijds gericht op de verschillende loopbaanperspectieven. Hij onderneemt verschillende activiteiten (zoals gesprekken voeren, informeren naar instroomeisen en voorlichtingsbijeenkomsten volgen) om te achterhalen of een hbo-opleiding en beroep bij hem past en voor hem haalbaar is. Resultaat Op basis van de oriëntatie kan de beginnend beroepsbeoefenaar een gefundeerde keuze maken voor een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan. Gedrag - Toont interesse in het hbo-beroepenveld en in hbo-opleidingen: zet zich in om informatie te verzamelen. - Maakt een duidelijke beslissing over een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan, toont vertrouwen en verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuze. De onderliggende competenties zijn: Beslissen en activiteiten initiëren, Leren.

13 Oriëntatie op hbo en beroepen
Uitgangspunten: De student heeft al of nog niet een keuze gemaakt voor doorstuderen aan het hbo. Dat is de reden dat hij/zij dit keuzedeel volgt. Het deelnemen aan open dagen, het kiezen van de juiste sector binnen het hbo, zijn zaken die in het reguliere curriculum van het mbo geprogrammeerd worden in het kader van LOB-activiteiten. Werkproces 1 borduurt voort op het specifieker oriënteren op een opleiding binnen het hbo. De beginnend beroepsbeoefenaar oriënteert zich op beroepen waarvoor een hbo-niveau vereist is. Hij vormt zich een beeld van deze beroepen en de bijbehorende beroepsperspectieven. Hij kijkt welke opleidingen in aanmerking komen om te gaan volgen. Hij gaat na wat de verschillen tussen de mbo-opleiding en hbo-opleiding zijn: enerzijds op het gebied van de verwachtingen t.a.v. kennis, vaardigheden en gedrag, anderzijds gericht op de verschillende loopbaanperspectieven. Hij onderneemt verschillende activiteiten (zoals gesprekken voeren, informeren naar instroomeisen en voorlichtingsbijeenkomsten volgen) om te achterhalen of een hbo-opleiding en beroep bij hem past en voor hem haalbaar is. Resultaat Op basis van de oriëntatie kan de beginnend beroepsbeoefenaar een gefundeerde keuze maken voor een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan. Gedrag - Toont interesse in het hbo-beroepenveld en in hbo-opleidingen: zet zich in om informatie te verzamelen. - Maakt een duidelijke beslissing over een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan, toont vertrouwen en verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuze. De onderliggende competenties zijn: Beslissen en activiteiten initiëren, Leren.

14 Oriëntatie op hbo en beroepen
Inhoud WP1 Kernkwaliteitenspel Kies Actief Interview met hbo student Motivatiebrief Per vraag ingaan op een voorbeeld uit het werkproces Inhoud Portfolio opdrachten A. Individueel onderzoek opzetten en uitvoeren naar eigen kwaliteiten en uitdagingen, beroepen en beroepsperspectieven en inhoud hbo opleidingen. Kernkwaliteitenspel Kies Actief test Interview hbo-studenten/beginnend beroepsbeoefenaar Onderzoek inhoud van de opleiding B. Motivatiebrief schrijven met conclusies WIE BEN IK? 1. Speel het kernkwaliteitenspel Speel het kernkwaliteitenspel en ontdek jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. Op te leveren resultaat: Een verslag met beschrijving van jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. 2. Opdracht Kies Actief: Maak de Kies Actief test Op te leveren resultaat: Een print van de uitslag van de Kies Actief test WAT WIL IK?    3. Opdracht interview hbo-student/beginnend beroepsbeoefenaar: Houd minimaal één interview met een student van de hbo-opleiding waarvoor je momenteel zou kiezen. Dit mag ook een hbo-student zijn die net afgestudeerd is. Een interviewverslag met een student van de beoogde hbo-opleiding. WAT PAST BIJ MIJ? 4. Opdracht motivatiebrief met conclusies: Maak een motivatiebrief op basis van de opgedane kennis/ervaringen/verwachtingen in opdracht 1, 2 en 3. Neem hierin de LOB-ervaringen vanuit het mbo mee! Ook voorlichtingsbijeenkomsten, open dagen, etc. die je hebt bezocht om tot een keuze te komen, benoem je in de brief. Een motivatiebrief waarin je aangeeft waarom jij vindt dat je geschikt bent om te starten aan deze opleiding? - Wat vind je leuk? - Waarom past deze opleiding bij je? De volgende elementen neem je minimaal mee: - Opdracht 1: kernkwaliteiten - Opdracht 2: Uitslag Kies Actief - Opdracht 3: Interview student hbo - Ervaring LOB-activiteit mbo, open dag, voorlichtingsbijeenkomst, etc.

15

16 Informatie verwerken Inhoud WP2 Zoekplan
Betrouwbaarheid van informatie Samenvatten Verslag schrijven Argumenteren en presenteren Per vraag ingaan op een voorbeeld uit het werkproces Inhoud Portfolio opdrachten A. Individueel onderzoek opzetten en uitvoeren naar eigen kwaliteiten en uitdagingen, beroepen en beroepsperspectieven en inhoud hbo opleidingen. Kernkwaliteitenspel Kies Actief test Interview hbo-studenten/beginnend beroepsbeoefenaar Onderzoek inhoud van de opleiding B. Motivatiebrief schrijven met conclusies WIE BEN IK? 1. Speel het kernkwaliteitenspel Speel het kernkwaliteitenspel en ontdek jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. Op te leveren resultaat: Een verslag met beschrijving van jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. 2. Opdracht Kies Actief: Maak de Kies Actief test Op te leveren resultaat: Een print van de uitslag van de Kies Actief test WAT WIL IK?    3. Opdracht interview hbo-student/beginnend beroepsbeoefenaar: Houd minimaal één interview met een student van de hbo-opleiding waarvoor je momenteel zou kiezen. Dit mag ook een hbo-student zijn die net afgestudeerd is. Een interviewverslag met een student van de beoogde hbo-opleiding. WAT PAST BIJ MIJ? 4. Opdracht motivatiebrief met conclusies: Maak een motivatiebrief op basis van de opgedane kennis/ervaringen/verwachtingen in opdracht 1, 2 en 3. Neem hierin de LOB-ervaringen vanuit het mbo mee! Ook voorlichtingsbijeenkomsten, open dagen, etc. die je hebt bezocht om tot een keuze te komen, benoem je in de brief. Een motivatiebrief waarin je aangeeft waarom jij vindt dat je geschikt bent om te starten aan deze opleiding? - Wat vind je leuk? - Waarom past deze opleiding bij je? De volgende elementen neem je minimaal mee: - Opdracht 1: kernkwaliteiten - Opdracht 2: Uitslag Kies Actief - Opdracht 3: Interview student hbo - Ervaring LOB-activiteit mbo, open dag, voorlichtingsbijeenkomst, etc.

17 Samenwerken in projectgroepen
Inhoud WP3 Projectmatig werken Rollen in projectgroepen Plan van aanpak Competenties Per vraag ingaan op een voorbeeld uit het werkproces Inhoud Portfolio opdrachten A. Individueel onderzoek opzetten en uitvoeren naar eigen kwaliteiten en uitdagingen, beroepen en beroepsperspectieven en inhoud hbo opleidingen. Kernkwaliteitenspel Kies Actief test Interview hbo-studenten/beginnend beroepsbeoefenaar Onderzoek inhoud van de opleiding B. Motivatiebrief schrijven met conclusies WIE BEN IK? 1. Speel het kernkwaliteitenspel Speel het kernkwaliteitenspel en ontdek jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. Op te leveren resultaat: Een verslag met beschrijving van jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. 2. Opdracht Kies Actief: Maak de Kies Actief test Op te leveren resultaat: Een print van de uitslag van de Kies Actief test WAT WIL IK?    3. Opdracht interview hbo-student/beginnend beroepsbeoefenaar: Houd minimaal één interview met een student van de hbo-opleiding waarvoor je momenteel zou kiezen. Dit mag ook een hbo-student zijn die net afgestudeerd is. Een interviewverslag met een student van de beoogde hbo-opleiding. WAT PAST BIJ MIJ? 4. Opdracht motivatiebrief met conclusies: Maak een motivatiebrief op basis van de opgedane kennis/ervaringen/verwachtingen in opdracht 1, 2 en 3. Neem hierin de LOB-ervaringen vanuit het mbo mee! Ook voorlichtingsbijeenkomsten, open dagen, etc. die je hebt bezocht om tot een keuze te komen, benoem je in de brief. Een motivatiebrief waarin je aangeeft waarom jij vindt dat je geschikt bent om te starten aan deze opleiding? - Wat vind je leuk? - Waarom past deze opleiding bij je? De volgende elementen neem je minimaal mee: - Opdracht 1: kernkwaliteiten - Opdracht 2: Uitslag Kies Actief - Opdracht 3: Interview student hbo - Ervaring LOB-activiteit mbo, open dag, voorlichtingsbijeenkomst, etc.

18 De casus als middel Inhoud WP2 en 3
Casus om hbo competenties te oefenen: sectorcasus specifieke mbo-hbo casus groepswerkstuk gericht op de voorgenomen hbo studie Mits deze voldoen aan de examineringseisen De casus is het middel om de student, samen met zijn medestudenten, aan de hbo competenties te laten werken. Dat betekent ook dat de doicent daar een andere rol bij speelt dan het traditionele docentschap (Zie profielschets) De projectgroep besluit dat naast de generieke sectorcasussen ook specifiekere doorstroomcasussen mogelijk zijn mits aan de voorwaarden voldaan wordt: Onderzoekskader 2017, waarbij voldaan wordt aan de portretten m.b.t. de uitvoering van het onderwijs uit het Onderzoekskader mbo (versie 10 oktober 2016) hoofdstuk 3 Waarderingskader Examinering uniform op basis van het vastgestelde format regio Zuid (portfolio, rubric), rekening houdend met het Onderzoekskader 2017 Hoofdstuk 4 Conform Handleiding sectorontwikkelgroepen keuzedeel K0125 Voorbereiding hbo Verplichting om de casus te delen met de andere partners in regio Zuid

19 Sectorcasussen Economie – Van Zuylen bakfietsen
Landbouw – De dierentuin, buiten de hokjes denken Mens en Maatschappij – Rondkomen in de Schilderswijk Gezondheidszorg – Het gezondheidscentrum en eigen opdracht Onderwijs – Durf jij voor de klas? ICT – in ontwikkeling Techniek – De windmolen met subcases, (basis)wiskunde Uitwerking lesweken en opdrachten – zie studiewijzer De casus is het middel om de student, samen met zijn medestudenten, aan de hbo competenties te laten werken. Dat betekent ook dat de doicent daar een andere rol bij speelt dan het traditionele docentschap (Zie profielschets) De projectgroep besluit dat naast de generieke sectorcasussen ook specifiekere doorstroomcasussen mogelijk zijn mits aan de voorwaarden voldaan wordt: Onderzoekskader 2017, waarbij voldaan wordt aan de portretten m.b.t. de uitvoering van het onderwijs uit het Onderzoekskader mbo (versie 10 oktober 2016) hoofdstuk 3 Waarderingskader Examinering uniform op basis van het vastgestelde format regio Zuid (portfolio, rubric), rekening houdend met het Onderzoekskader 2017 Hoofdstuk 4 Conform Handleiding sectorontwikkelgroepen keuzedeel K0125 Voorbereiding hbo Verplichting om de casus te delen met de andere partners in regio Zuid

20 Oriëntatie op hbo en beroepen
Inhoud WP4 Feedback geven en ontvangen Reflecteren op gedrag en resultaat Kies Actief Per vraag ingaan op een voorbeeld uit het werkproces Inhoud Portfolio opdrachten A. Individueel onderzoek opzetten en uitvoeren naar eigen kwaliteiten en uitdagingen, beroepen en beroepsperspectieven en inhoud hbo opleidingen. Kernkwaliteitenspel Kies Actief test Interview hbo-studenten/beginnend beroepsbeoefenaar Onderzoek inhoud van de opleiding B. Motivatiebrief schrijven met conclusies WIE BEN IK? 1. Speel het kernkwaliteitenspel Speel het kernkwaliteitenspel en ontdek jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. Op te leveren resultaat: Een verslag met beschrijving van jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. 2. Opdracht Kies Actief: Maak de Kies Actief test Op te leveren resultaat: Een print van de uitslag van de Kies Actief test WAT WIL IK?    3. Opdracht interview hbo-student/beginnend beroepsbeoefenaar: Houd minimaal één interview met een student van de hbo-opleiding waarvoor je momenteel zou kiezen. Dit mag ook een hbo-student zijn die net afgestudeerd is. Een interviewverslag met een student van de beoogde hbo-opleiding. WAT PAST BIJ MIJ? 4. Opdracht motivatiebrief met conclusies: Maak een motivatiebrief op basis van de opgedane kennis/ervaringen/verwachtingen in opdracht 1, 2 en 3. Neem hierin de LOB-ervaringen vanuit het mbo mee! Ook voorlichtingsbijeenkomsten, open dagen, etc. die je hebt bezocht om tot een keuze te komen, benoem je in de brief. Een motivatiebrief waarin je aangeeft waarom jij vindt dat je geschikt bent om te starten aan deze opleiding? - Wat vind je leuk? - Waarom past deze opleiding bij je? De volgende elementen neem je minimaal mee: - Opdracht 1: kernkwaliteiten - Opdracht 2: Uitslag Kies Actief - Opdracht 3: Interview student hbo - Ervaring LOB-activiteit mbo, open dag, voorlichtingsbijeenkomst, etc.

21 Examinering van het keuzedeel
D1-K1: Treft voorbereidingen voor het volgen van een hbo-opleiding Examenvorm Portfolio (incl. CGI) W1: Oriënteert zich op hbo-opleidingen en –beroepen Verslag hbo-vervolgstudie (motivatiebrief) W2: Zoekt, selecteert en analyseert informatie t.b.v. een (studie)opdracht Uitwerking studieopdracht W3: Werkt samen in projectgroepen Feedback op het samenwerken + reflectie W4: Reflecteert op gedrag en resultaten Reflectieverslag + CGI Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces

22 Aan de slag De docent Profielschets van de begeleidende docent
Knowhow van de vakgebieden (hbo) sector(en) en competenties Inhoudelijke tutoring, begeleiden, coachen, feedback geven op niveau 5 Leernetwerk: buddy's, gesloten gebruikersgroep, thematische trainingen Kun je als mbo-docent de opbrengsten van het keuzedeel voldoende op waarde beoordelen in het kader van studiesucces. Profielschets met daaraan gekoppeld Likert schaal, waarbij de docent zichzelf kan scoren. Aan de hand van de scores kan de docent collegiale consultatie toepassen (buddysysteem) en deelnemen aan thematisch ingerichte leernetwerkbijeenkomsten. De uren voor professionalisering dienen in de jaartaak en bij het werkverdelingsbeleid van het team vastgesteld te worden.

23 Vooruitkijken

24 Aan de slag #Hoedan Uitvoering i.s.m. hbo
Uitersten: helemaal in mbo <---> helemaal in hbo Tussenvorm afhankelijk van de mogelijkheden met hbo partner(s) in de regio Studiehandleidingen zijn vanaf 31 oktober .a.s. beschikbaar (via IHKS) Examinering (geborgd en verantwoord i.s.m. ESS) Leernetwerken om met elkaar te delen en van elkaar te leren Besloten (Facebook) samenwerkingsplatform Ervaringen delen, verbetervoorstellen (via platform) Uitvoeringsaspecten: Organisatie Middelen Samenwerken

25 Aan de slag #Hoedan Vragen, opmerkingen tips, tops?
Alle feedback is welkom Mia van Rijsewijk Frank Beulen Uitvoeringsaspecten: Organisatie Middelen Samenwerken

26


Download ppt "Kennis delen."

Verwante presentaties


Ads door Google