Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan de Ruiter Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng
Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng? Een vergelijking van de bevorderingsrichtlijnen van het Fioretticollege locatie Bernardus met zes andere mavo (vmbo-t) scholen.
2
Opdrachtgever:. Gerard Mandos, locatiedirecteur
Opdrachtgever: Gerard Mandos, locatiedirecteur Fioretticollege locatie Bernardus, Hillegom Doelstelling: meer inzicht verkrijgen in hoe de bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus zich verhouden tot die van andere mavo’ s, zodat aanbevelingen kunnen worden gedaan voor nader onderzoek Centrale vraag: Zijn de bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus soepeler, vergelijkbaar of strenger dan die van andere mavo’s?
3
Methoden Literatuuronderzoek Zijn de bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus soepeler, vergelijkbaar of strenger dan die van andere mavo’s? Analyse verschillen
4
Resultaten Van 1 naar 2 mavo: geen eenduidige kwalificatie
Van 2 naar 3 mavo: soepeler Van 3 naar 4 mavo: gelijkwaardig
5
Bernardus Duinzigt Het jaarcijfer wordt bepaald op basis van voortschrijdend gemiddelde. Het verkregen jaarcijfer wordt afgerond op een heel getal en is mede bepalend voor de bevordering. De cijfers van het overgangsrapport worden berekend met behulp van de volgende formule: één keer het cijfer van het eerste rapport plus twee keer het cijfer van het tweede rapport plus twee keer het cijfer van het derde rapport gedeeld door vijf. Bij het eindrapport worden cijfers afgerond op hele en halve cijfers. Een gemiddelde van 5,75 wordt dan een 6, en is voldoende. Een 5,74 wordt een 5,5 en is dus onvoldoende.
6
Analyse verschil Op de Bernardus wordt het jaarcijfer bepaald op basis van het voortschrijdend gemiddelde. Hierdoor heeft het moment in het jaar waarop een cijfer gehaald wordt geen invloed op het eindrapport. Bij Duinzigt daarentegen wel omdat het tweede en derde rapport twee keer zo zwaar meetellen ten opzichte van het eerste rapport. Door twee scenario’s door te rekenen blijkt dat een verschil uit te kunnen maken van een heel punt op het eindrapport.
7
conclusie Omdat het effect van dit verschil per scenario verschilt is niet aan te geven of de Bernardus op dit punt soepeler, gelijkwaardig of strenger is.
8
Conclusies onderzoek Bevorderingsrichtlijnen zeer divers en verschillen sterk Verschillen niet eenduidig te kwalificeren Verschilt per leerling Geen algemene uitspraak te doen Indien alle verschillen te duiden Geheel van de bevorderingsrichtlijnen niet Mate van invloed op het geheel niet in te schatten Bevorderingsrichtlijnen Bernardus (van 2 naar 3 mavo) soepeler Aanbeveling nader onderzoek: Welke factoren ten grondslag aan hoge slagingspercentages?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.