Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBram de Vries Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Focusgroep dinsdag 17 mei 2016
2
Waarom? KULeuven + CVO VIVO Traject vakdidactiek in samenwerking
Kwaliteitszorg vakdidactiek GW Leuven: eigenheid v.h. vakgebied? In samenwerking met stakeholders: Leerkrachten, pedagogisch begeleiders, lectoren, alumni Voordeel voor iedereen: sterkere vakdidactiek => sterkere stage => sterkere startende leerkracht
3
Verloop van het gesprek
Kennismaking Terugkoppeling leerplananalyse + online bevraging: Focus: welke inhouden staan centraal in het vakgebied gedragswetenschappen? Aftoetsing methodiek: Content Representation (CoRe) We werken rond enkele centrale kernideeën binnen gedragswetenschappen Wat betekent dit voor vakdidactiek GW?
4
Verloop van het gesprek
Video-opname van het gesprek: toestemming? Verslag en opname enkel gebruikt voor analyse i.k.v. dit onderzoek Informatie is strikt vertrouwelijk Je bent vrij om te zeggen wat je denkt Maximum tot 12u, pauze voorzien
5
Kennismaking
6
Terugkoppeling leerplananalyse + bevraging
Op basis van theoretisch model Loughran (CoRe): leerplannen geanalyseerd Belangrijkste concepten geïdentificeerd – schema opgemaakt Vergeleken met resultaten bevraging – schema aangevuld Op basis daarvan: kernideeën geformuleerd
7
Centrale concepten en competenties GW
8
Kernideeën per concept
Voorbeeld cognitieve psychologie: Persoon en omgeving beïnvloeden elkaar wederzijds. Gedrag is een gevolg van interactie en betekenisgeving. … Voorbeeld persoonlijkheidspsychologie: Elke persoon probeert zichzelf te worden via de zoektocht naar een eigen identiteit. Zowel diversiteit als eigenheid zijn belangrijk in het kader van het sterven naar gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid en verbondenheid. Identiteit is een dynamisch gegeven.
9
Online bevraging
10
Online bevraging Concepten die benadrukt worden (t.o.v. leerplananalyse): Ontwikkelingspsychologie Gedrag Beperkingen (orthopedagogiek) Structuur en organisatie van zorg Identiteit en diversiteit Competenties als overkoepelend (cfr. Leerplan): Onderzoeksvaardigheden Communiceren Kritische zin Reflectievaardigheden
11
Content Representation: verkennend
Bevraging: algemeen beeld van moeilijkheden/uitdagingen bij onderwijzen, aanpak en opbouw en evalueren Moeilijkheden / uitdagingen: Competentie-ontwikkeling: bv. OV, kritisch denken Vaardigheidsniveau leerkracht complexiteit Concepten: sociologie, diversiteit, theoretische kaders Vage concepten Complexe leerstof Gevoeligheid thema’s Misconcepties / subjectieve theorieën (voorkennis) Bereiken van hoger abstractieniveau Content Representation Inhoud van het kernidee Verantwoording van het kernidee Meerkennis v.d. leerkracht over het kernidee Evaluatie van het kernidee Moeilijkheden bij het onderwijzen v.h. kernidee Kenmerken v.h. denkproces v.d. leerlingen Aanpak en opbouw bij het onderwijzen van het kernidee Bijkomende factoren
12
Content Representation
Aanpak en opbouw: Variëren en differentiëren Projectwerk Sterke vakinhoudelijke + vakdidactische kennis: bv. Juiste voorbeelden kunnen selecteren Inductief werken Probleemgestuurd werken Structureren Veilig klasklimaat Studie van globale leerplan LP: gastsprekers en excursies Content Representation Inhoud kernidee Verantwoording kernidee Meerkennis leerkracht over het kernidee Evaluatie van het kernidee Moeilijkheden bij het onderwijzen v.h. kernidee Kenmerken v.h. denkproces v.d. leerlingen Aanpak en opbouw bij het onderwijzen van het kernidee Bijkomende factoren
13
Content Representation
Evaluatie: Valkuil van overproceduralisering Validiteit en representativiteit Gedifferentieerd evalueren Competentiegericht (niet (enkel) kennisgericht) … Content Representation Inhoud kernidee Verantwoording kernidee Meerkennis leerkracht over het kernidee Evaluatie van het kernidee Moeilijkheden bij het onderwijzen v.h. kernidee Kenmerken v.h. denkproces v.d. leerlingen Aanpak en opbouw bij het onderwijzen van het kernidee Bijkomende factoren
14
Content Representation
Toegespitst op thema en kernidee In 2 groepen Eigen keuze van thema op basis van overzicht centrale concepten GW Kernideeën per thema: zie lijst Stappen: 1. Is de lijst representatief? Aanvullen mag! 2. In overleg CoRe opstellen voor 1 of 2 kernideeën binnen het gekozen topic 3. Feedback over mogelijkheden en beperkingen van CoRe als methodiek binnen een lerarenopleiding verzamelen 4. Plenaire terugkoppeling
15
Content Representation en de SLO
Hoe voor studenten/cursisten maximale kansen creëren om de nodige kennis en vaardigheden voor het onderwijzen en evalueren van dit kernidee te ontwikkelen? Mogelijkheden van CoRe als methodiek om vakdidactische kennis en vaardigheden te ontwikkelen?
16
Leraren GW opleiden Algemeen: ideaal traject vakdidactiek?
Verzamelen van ideeën Originaliteit versus uitvoerbaarheid
17
Afsluit En nu? Gouden raad? Niets vergeten?
Verslag wordt met iedereen gedeeld Wie dat wil blijft op de hoogte gehouden van het verdere verloop van het project.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.