Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Professioneel gedrag Prof. dr. Maas Jan Heineman
2
Competent arts Kennis Vaardigheid Gedrag
She needs integrated functioning of Brains, hands and heart. The presentation in the Blueprint was not intended to be a layout for a curriculum. The 210 outcomes needed to be translated into an educational programme. We choose for 7 competences.
3
Onderwijs in professionaliteit - Gericht op gedrag
- Gericht op persoonlijke ontwikkeling - Gericht op omgeving, dus opleiders en docenten Thys van der Molen, UMCG
4
Resultaat van onderwijs
De arts als professional is in staat zijn beslissing inzake patiëntenzorg te verantwoorden binnen de gegeven context en professionele omgeving, inclusief de rollen en taakverantwoordelijkheden daarin. Thys van der Molen, UMCG
7
“De arts geeft blijk van ..……”
Eindtermen professioneel gedrag Raamplan 2001 “De arts geeft blijk van ..……”
8
Voorbeeld eindtermen professioneel gedrag
________________________________________________ De arts geeft blijk van besef dat voor het functioneren als arts vereist is, dat hij: - in groepsverband kan functioneren - verschillende rollen binnen het teamverband op zich kan nemen - om kan gaan met positieve en negatieve kritiek - een collegiale relatie opbouwt waarbij hij er blijk van geeft - open te staan voor samenwerking - deskundigheid van anderen te accepteren - eigen inbreng en die van anderen te kunnen combineren bij zijn handelen De arts geeft blijk van: - gevoel voor uiteenlopende morele opvattingen en respect voor andere meningen en opvattingen _________________________________________________________
9
Voorbeeld eindtermen professioneel gedrag
__________________________________________________ De arts geeft blijk van besef dat voor het functioneren als arts vereist is, dat hij: - kan omgaan met onzekerheid - kan omgaan met acute situaties - kan omgaan met stress - verantwoordelijkheid kan dragen - eigen beperkingen kan onderkennen - kan omgaan met onmachtgevoelens - beslissingen durft te nemen waaronder het afzien van (be)handeling - flexibel is en om kan gaan met snel veranderende situaties - zijn financiële onafhankelijkheid kan bewaren ten opzichte van derden ______________________________________________________
10
De 9 criteria van de AACS (AMC Attitude en Communicatie Schaal)
__________________________________________________________ Fatsoen en respect Informatie vragen Informatie geven Omgaan met emoties; empatische beroepshouding Structureren van de communicatie Inzicht in eigen emoties, normen, waarden en vooroordelen Adequate omgang met verpleegkundigen en collegae Eigen grenzen kennen, bereidheid tot zelftoetsing en omgaan met feedback Blijk geven van inzet, verantwoordelijkheid en betrokkenheid ___________________________________________________________________
11
Wat is professioneel gedrag?
12
Professioneel gedrag Observeerbaar gedrag (wat je zegt, doet en je uiterlijke kenmerken waarin normen en waarden van de beroepsuitoefening zichtbaar zijn) Drie dimensies: Omgaan met taken/werk Omgaan met anderen Omgaan met jezelf 12
13
Professioneel gedrag Omgaan met taken en werk:
toont verantwoordelijkheid over de inhoud en grenzen van je eigen competenties samen met anderen laat disfunctioneel gedrag niet zomaar passeren werkt met richtlijnen past wetenschappelijke kennis in de dagelijkse praktijk toe toont leiderschap is zeer vaardig levenslang leren duidelijke en hoge morele normen en waarden onderwerpt zich aan externe toetsing (accountability) biedt deskundige hulp
14
Professioneel gedrag Omgaan met anderen (kan mentaliseren: het kunnen begrijpen van je eigen gedrag en dat van anderen in termen van gedachten, wensen, gevoelens en ideeën). algemeen communicatief vaardig niet arrogant stelt onprofessioneel gedrag aan de kaak altruïstisch, toont compassie, toont respect, eerlijk, integer kan eigen grenzen bepalen houdt professionele afstand dienstbaar aan de gemeenschap omgaan met patiënten kan onderhandelen stelt patiëntenbelang voor eigen belang gevoelig voor de behoeften van de patiënt, staat open voor de patiënt omgaan met staf en collega’s geschikt om in een team te werken zich verplicht voelen samen te werken met anderen in de gezondheidszorg adequaat kunnen omgaan met disfunctionele collega’s open voor behoeften vanuit de samenleving collega’s stimuleren tot optimale werkprestaties zich verantwoordelijk voelen voor collega’s goed kunnen omgaan met beperkingen van anderen alsmede actief (therapeutisch) kunnen interveniëren
15
Professioneel gedrag Omgaan met jezelf, eigen functioneren:
Is open over eigen gedrag/probeert niet iets onder tafel te schuiven Is in staat tot zelfreflectie Kan omgaan met kritiek Kan veranderen aanpassen
16
Competent arts Kennis Vaardigheid Gedrag
She needs integrated functioning of Brains, hands and heart. The presentation in the Blueprint was not intended to be a layout for a curriculum. The 210 outcomes needed to be translated into an educational programme. We choose for 7 competences.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.