Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPatricia Femke Claessens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW
2
OCMW Leuven sociale dienst
3 welzijnsbureaus onthaalteam team tewerkstelling team schuldhulpverlening administratie sociale dienst LOI 15 december 2016
3
OCMW Leuven aantal dossiers
aantal inwoners Leuven : (01/01/2015) aantal leefgeld/leefloon dossier OCMW Leuven (10/2016) leefgeld leefloon Alleenstaande 201 795 Samenwonende 48 170 gezinslast 35 263 totaal 284 1228
4
OCMW Leuven aantal dossiers
evolutie dossiers sinds 2014 (cijfers oktober) leefgeld leefloon totaal 2014 182 760 942 2015 201 853 1054 2016 284 1228 1512
5
OCMW LEUVEN visie sociale dienst
dienst- en hulpverlening is: laagdrempelig vraaggestuurd (vertrekt vanuit belangen cliënt) geïntegreerd (focust op alle problemen en levensdomeinen) behoefte van de cliënt is leidend bij vormgeving van de dienstverlening. tevredeheidsmeting voorjaar 2014 (UCLeuven en Provincie Vlaams-Brabant) 15/12/2016
6
OCMW Leuven tevredenheidsmeting
172 cliënten bevraagd over toegankelijkheid, communicatie, vriendelijkheid, rechtvaardigheid, rechtenuitputting, enz. tevredenheidsindex: 85,50 % ontevredenheidsindex: 4,60 % belangrijkste aanbevelingen: nood aan informatie (dienstverlening, rechten, enz.) ruimere openingsuren (beschikbaarheid) (geschreven) communicatie 15/12/2016
7
OCMW Leuven het nieuwe werken - WBF
doelstelling: dienstverlening verbeteren door nabijheid tot de cliënt te verbeteren door uitbouw project- of matrixorganisatie inrichting gebouw geënt op drie types van hulpverlening: onthaal, informatie en ontmoeting multidisciplinair team: maken van afspraken medewerker neemt verantwoordelijkheid, is resultaatgericht en handelt klantgericht (doorlopen van hulptraject met cliënt) leidinggevende werkt top-down: coachen, sturen op resultaat 15/12/2016
8
OCMW Leuven ocmw neemt de wijk!
maatschappelijke tendens: - verhoogde netwerking - focus op de wijk - professionalisering van de organisatie van de hulpverlening uitdaging: van een autonome organisatie naar een netwerkorganisatie (naar buiten gericht en afstemming met partners) gebiedsgerichte werking met 6 zelfsturende teams 15/12/2016
9
OCMW Leuven ocmw neemt de wijk
Vijf krachtlijnen - cliënt staat centraal - inzetten op preventie - team maakt gebruik van krachtbronnen in de wijk - gaat aan de slag met structurele problemen - werkt samen (intersectoraal) 15/12/2016
10
OCMW Leuven netwerken netwerken = armoedebestrijding door inclusieve of integrale aanpak belangrijk: -werkt resultaatgericht (moet iets bereiken) - heeft een gezamelijke doelstelling - integrale hulpverlening die aansluit bij de noden van de cliënt - afstemming tussen verschillende hulpverleners - coördinatie (doelbewust sturen en onderlinge afstemming) 15/12/2016
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.