De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria."— Transcript van de presentatie:

1 Beoordelen van werkplekleren (functioneren en presteren van studenten in de praktijk)

2 Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria

3 Opleidingsprofiel 5 kerntaken, 24 deeltaken en 72 indicatoren
Elke indicator is uitgewerkt in formuleringen per opleidingsjaar die de beoogde en verwachte cumulatieve ontwikkeling weergeven

4 Resultaat Van de 24 deeltaken hebben er 14 betrekking op stage.
Deze 14 deeltaken hebben 23 indicatoren, verspreid over alle 5 kerntaken, samengebracht in 10 centrale criteria. Deze zijn terug te vinden in Scorion en het beoordelingsformulier. De 10 centrale criteria worden alle essentieel geacht en het functioneren van een student tijdens een stageperiode in de praktijk moet daarom op alle ten minste ‘voldoende’ zijn cijferschaal van 1 tot 10 Ism werkveld

5 Omschrijvingen (rubric)
Omschrijvingen per centraal criterium per indicator per opleidingsjaar van standaarden voor de 6 en de 8 (en de 9) minder dan een 6 is een 5, meer dan een 8 is een 9, en tussen een 6 en een 8 is een 7, zulks ter afweging door de betreffende beoordelaar HU moet werken met cijfers

6 Voorbeeld CC8 jaar 1 De student herkent de werk-, denk- en leerprocessen van enkele kinderen tijdens de les en helpt hen zo nodig (6) De student volgt gericht de werk-, denk- en leerprocessen van de kinderen en legt zo nodig iets op andere wijze uit (8) Herkennen van leer- en oplossingsstrategieën en kinderen ondersteunen (9) Gedrag vd student en de kwaliteit vh handelen is uitgangspunt

7 Studiejaar 2017-2018 Beoordeling WPL door instituutsopleider
Beoordeling reflectieverslag door S&W’er Op grond van: Eigen bevindingen in beoordelingsgesprek Onderliggende Scorionrapportage(s) Overzicht uitgevoerde lessen a.d.h.v. gefaseerde lesvoorbereidingsformulieren Reflectieverslag student Moeten allebei voldoende zijn

8 Scorionrapportage Feedback op alle indicatoren van de centrale criteria aan de hand van omschrijvingen van niveau ‘6’ Gaat uit meer of minder dan de 6/voldoende. Waar verschillen student en PO-er evt en zwakke scores Hoeveel meer evt 8 of 9

9 Het beoordelingsformulier
Er is een apart beoordelingsformulier op A4-formaat waarop alleen de cijfers + toelichting worden genoteerd. Een A3-formulier met beoordelingscriteria wordt als onderliggende rubric gebruikt. Zie onder studentbeoordelingen. Over vragen GLVF: contact met Tamar . Is een apart onderzoek met eigen indicatoren en eigen instrument. Staat los vd beoordeling en vd kern- en deeltaken. Ik als IO-er beoordeel adhv deze 23 indic /criteria

10 Beoordelingsprocedure
Bij Semester 1, 3 en 5 hanteren we bij de beoordeling dat de student ‘op weg is naar..’ Bij semester 2, 4 en 6 heeft de student het gewenste niveau bereikt. Alle deelbeoordelingen bij de 10 centrale criteria moeten voldoende zijn, er kan niet worden gecompenseerd. Is een van de beoordeelde criteria onvoldoende dan bepaalt de instituutsopleider het resultaat met een cijfer 1 tot en met 5. Alle deelbeoordelingen tellen even zwaar mee in de eindbeoordeling

11 Deelbeoordelingen Er zijn 10 centrale criteria die eerst allemaal apart beoordeeld worden. Bij een deelbeoordeling van een centraal criterium met maar één indicator (cc 4 en cc 9) vormt het cijfer van deze indicator ook het cijfer van de beoordeling van het centrale criterium. Bij een deelbeoordeling van een centraal criterium met een even aantal indicatoren (cc 1, cc 3, cc 5, cc 6, cc 7, cc 8, cc 10) wordt het gemiddelde berekend. Bij de afronding bij 2 indicatoren (bijvoorbeeld een 6 en een 7) kiest de instituutsopleider op grond van eigen inzicht of de afronding naar onder of boven plaatsvindt een 6 of een 7. Idem voor een beoordeling met 4 indicatoren. (afhankelijk van semester, context) Bij een deelbeoordeling van een centraal criterium met oneven aantal indicatoren (cc 2) berekent de instituutsopleider het gemiddelde. Deze afronding is rekenkundig. Dus een 6, 6, 7 wordt 19: 3 = 6,33 dus een 6. Of een 6, 8, 9 wordt 23: 3 = 7,66 dus een 8.

12 Eindbeoordeling Om tot een eindcijfer te komen worden alle 10 deelbeoordelingen bij elkaar opgeteld en door 10 gedeeld. Hier vindt een rekenkundige afronding plaats. Alle resultaten tot ..,50 achter de komma worden naar beneden afgerond en alle resultaten vanaf ..,50 worden naar boven afgerond. Dit is noodzakelijk omdat in Osiris alleen hele getallen kunnen worden ingevoerd.

13 Beoordeling op grond van
Ontvangen Scorionrapportage(s) Input praktijkopleider Input student

14 Geen beoordeling Als studenten geen afspraak maken voor het beoordelingsgesprek ondanks verwoede pogingen van de IO Als de Scorionrapportages niet op tijd aanwezig zijn Invoeren NA in Osiris (de student is daarmee een kans kwijt)

15 Beoordelingsgesprek Op de school met student en praktijkopleider
30-45 minuten per gesprek Systematisch doorlopen van alle indicatoren van de 10 centrale criteria met behulp van omschrijvingen van de 6, de 8 en de 9 Gericht doorvragen naar het handelen van de student om een goed beeld te krijgen Bij problemen student-PO-er SO-er SO-er onderhoudt contact met IO-er

16 Bij onvoldoende-> praktijkcontract
Studenten met onvoldoende krijgen een praktijkcontract voor volgende stage. 1e doel van de stage is voldoen aan het praktijkcontract dus wegwerken van aandachtspunten uit ht contract (o.b.v. kerntaken en deeltaken uit het beroepsprofiel) Beoordelingsgesprek met IO-er om praktijkcontract af te sluiten; voortzetten van de stage in de volgende fase

17 Verschil van inzicht bij de beoordeling
Als de IO en PO en student van mening verschillen over de beoordeling: IO blijft bij het oordeel en motiveert dat (resultaat invoeren in Osiris. Student kan bezwaar maken bij de examencommissie IO plant bijv. lesbezoek, andere activiteiten en doet herbeoordeling (geen resultaat invoeren in Osiris). Na herbeoordeling en resultaat invoeren in Osiris) IO vraagt second opinion aan via Henk of Paul (geen resultaat invoeren in Osiris). Originele beoordeling en second opinion besproken door Henk en Paul  ‘bindende’ beoordeling (resultaat invoeren in Osiris). Student kan bezwaar maken bij examencommissie


Download ppt "Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria."

Verwante presentaties


Ads door Google