De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Prestaties verbeteren door een gemeenschappelijke taal

Verwante presentaties


Presentatie over: "Prestaties verbeteren door een gemeenschappelijke taal"— Transcript van de presentatie:

1 Prestaties verbeteren door een gemeenschappelijke taal
1

2 Citaat De mens is niet iets vaststaand, geworden en dan klaar. Niet iets eenmaligs en eenduidig, maar iets dat zich ontwikkelt, een poging, een voorgevoel van de toekomst en verlangen van de natuur naar nieuwe vormen en mogelijkheden. (Hermann Hesse) 2

3 „Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Introductie Introductie „Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht: “Klim in deze boom!“ 3

4 Bronnen Hugo Münsterberg Ph. D. Meskin Ph. D. Meehl Ph. D. Hathaway
Ph. D. Brown Ph. D. Torrance David Lykken Paul Meehl William Marston Carl G. Jung Erich Fromm Alfred Adler John Geier Persolig NorgePersolog GmbH

5 Markt ontwikkeling “DISC Profielen”
1928 William Marston „Emotions of normal People“ Clark/Cleaver 1966 John Geier Performax 1972 Personal Profile System DISC Bill J. Bonnstetter Target Training/Tracy 1965 Thomas Hendricksen 1979 CLC/Inscape 1990 Geier Learning 1990 DISG-Training 1990 Thomas Profile 1991 Insights Frank Scheelen 2004 persolog GmbH Persolog International Persolig NorgePersolog GmbH

6 Marston’s Model peer group grootouders ouder klimaat school opleiding
Introductie Marston’s Model Gedrag peer group grootouders ouder klimaat school opleiding stage Karaktereigenschappen Genetische persoonlijkheids-eigenschappen omgeving 6

7 Vier dimensies van persoonlijkheid
Ontdekkingsstap 1 Vier dimensies van persoonlijkheid Hoe neem ik mijn omgeving waar? Stressvol Niet stressvol 1 12 14 13 124 21 2 24 23 123 Dominant (directief) Invloed (interactief) Assertief Hoe reageer ik op mijn omgeving? 41 42 4 43 134 31 32 34 3 234 Consciëntieus (corrigerend) Stabiel (ondersteunend) Niet assertief 7

8 Selecteer je antwoorden
Vragenlijst Selecteer je antwoorden Het is geen test Er zijn geen goede of foute uitkomsten. De uitkomsten zijn gebaseerd op jouw persoonlijke waarneming van de door jou gekozen omgeving of aandachtsgebied. Kies nu het aandachtsgebied van je huidige werkomgeving. ___________________ 8

9 Vragenlijst Vragenlijst “meest” “Wrijf ” het vakje naast die zin in elke groep open welke jouw gedrag het meest beschrijft. Je hebt 5-7 minuten de tijd voor deze lijst. Antwoord spontaan. Ga bij voorkeur af op je eerste ingeving. 9

10 Vragenlijst Vragenlijst “minst” “Wrijf ” het vakje naast dat woord in elke groep open welke beschrijft hoe je je het minst voelt. Je hebt 5-7 minuten de tijd voor deze lijst. Antwoord spontaan. Ga bij voorkeur af op je eerste ingeving. 10

11 Bereken de uitkomsten Scoretabel Tel eerst iedere N op bij uw “meest” antwoorden op (pagina 5 of 7). Vul dit aantal in bij N Doe hetzelfde bij alle D, I, S, en C. Check of u alles geteld hebt. Het totaal moet uitkomen op 24. Trek de scores van de “minst” uitkomsten af van de “meest” scores. Gebruik waar nodig een (-) teken als de uitkomst negatief is. 5 12 1 1 5 2 5 13 4 3 12 -4 -12 11

12 Grafieken Grafieken 5 12 1 1 5 2 5 13 4 2 123 21 3 12 -4 -12 12

13 Grafieken Patroongetal U heeft: Eén cijfer omcirceld: Dan hebben de andere drie factoren of gedragsdimensies een minimale invloed op u. Twee cijfers omcirceld: Dan is er sprake van een primair en secondair gedrag. Drie cijfers omcirceld: U heeft onderdelen van drie gedragsdimensies. 2 123 21 13

14 Composite Self-Concept
Grafieken De drie grafieken begrijpen Public Self-Concept Private Self-Concept Composite Self-Concept Conscious choice of attitude, intention & behavior. Less conscious and involuntary form of behavior (temperament). Align personal preferences with the expectations of others. 14

15 Wat betekenen de letter D, I, S en C?
Ontdekkingsstap 1 Wat betekenen de letter D, I, S en C? D, I, S en C staan voor vier persoonlijkheids-factoren. Elke factor geeft een verschillende manier van waarnemen en respons weer. Hoe nemen we situaties in ons leven waar en hoe reageren we daarop? We ontwikkelen onszelf na verloop van tijd door onze voordurende reacties op nieuwe ervaringen. De verschillende persoonlijkheidsfactoren variëren met onze waarnemingen en reacties afhankelijk van de persoon en de situatie. 15

16 Marston's Model OMINANT NVLOED ONSCIËNTIEUS TABIEL sterker
Ontdekkingsstap 1 Marston's Model OMINANT NVLOED sterker ongunstig gunstig ongunstig gunstig minder sterk ONSCIËNTIEUS TABIEL 16

17 Dimensies van gedrag D I C S Hoe neem ik mijn omgeving waar?
Ontdekkingsstap 1 Dimensies van gedrag Hoe neem ik mijn omgeving waar? Stressvol Niet stressvol Assertief D I Hoe reageer ik op mijn omgeving? C S Niet assertief 17

18 Ontdekkingsstap 1 Dominant Doel: De omgeving vormen; weerstanden overwinnen om resultaten te boeken. Basisangst: Controle verliezen Basisbehoefte: Onafhankelijkheid. Motivatie: Prestaties tonen; zich met anderen meten; respect afdwingen; succesvol zijn en hun zin krijgen. Hoe neem ik mijn omgeving waar? Stresvol Niet stressvol Assertief D I Hoe reageer ik op mijn omgeving? C S Niet assertief 18

19 Ontdekkingsstap 1 Invloed Doel: De omgeving vormen; mensen samen laten werken om resultaten te behalen. Basisangst: Achtergesteld te worden. Basisbehoefte: Geaccepteerd worden. Motivatie: Plezier hebben; gevoelens van anderen begrijpen; met mensen omgaan en in beweging blijven. Hoe neem ik mijn omgeving waar? Stressvol Niet stressvol Assertief D I Hoe reageer ik op mijn omgeving? C S Niet assertief 19

20 Stabiel Doel: Met anderen samenwerken om resultaat te behalen.
Ontdekkingsstap 1 Stabiel Doel: Met anderen samenwerken om resultaat te behalen. Basisangst: Op zichzelf teruggeworpen worden. Basisbehoefte: Zekerheid. Motivatie: Hun oprechte gevoelens uiten; door anderen onmisbaar gevonden worden; afwijzen wat ingaat tegen hun opvattingen; hun eisen aan anderen rechtvaardigen. Hoe neem ik mijn omgeving waar? Stressvol Niet stressvol Assertief D I Hoe reageer ik op mijn omgeving? C S Niet assertief 20

21 Ontdekkingsstap 1 Consciëntieus Doel: Consequenties van handelingen overwegen samen met anderen. Basisangst: Bekritiseerd worden. Basisbehoefte: Alles correct doen. Motivatie: Anderen eerlijk behandelen; de wereld verbeteren; hun opvattingen rechtvaardigen; zich verre houden van bedreigingen. Hoe neem ik mijn omgeving waar? Stressvol Niet stressvol Assertief D I Hoe reageer ik op mijn omgeving? C S Niet assertief 21

22 Dominante gedragsstijl
Ontdekkingsstap 1 Dominante gedragsstijl Gestalten ihr Umfeld überwinden Widerstände Freude am Wettbewerb direkt, positiv geradeaus liebt die Herausforderung zielt auf sofortige Ergebnisse Stellt bestehende Zustände in Frage mutig, großes Selbstvertrauen, ergebnisorientiert, bestimmend, wetteifernd, durchsetzungsfähig 22

23 Dominant - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Dominant - beschrijving Zoals zij zichzelf zien Zoals anderen hen zien Zoeken oplossingen voor problemen Boeken snel resultaten Overwinnen weerstanden Willen winnen Tonen hun ongeduld Trekken gezag naar zich toe Delen de lakens uit Veranderen omstandigheden Veroorzaken moeilijkheden Gebruiken mensen Reageren door vragen te stellen Gebruiken informatie om controle uit te oefenen Nemen risico’s Zorgen voor sterk leiderschap 23

24 Ontdekkingsstap 1 Wat zie je? 24

25 Ontdekkingsstap 1 Wat zie je? 25

26 Dominant - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Dominant - beschrijving Raken gemotiveerd door: Vinden het motiverend als anderen Onafhankelijkheid om te beslissen Macht en gezag Breed actieveld Creatieve en avontuurlijke opdrachten Vrijheid van te strakke supervisie Prestige en uitdaging Kansen om vooruit te komen Zich assertief uitdrukken Zich krachtig inspannen Geven en nemen Rechtstreekse antwoorden geven Kritiek kunnen accepteren Nieuwe uitdagingen zoeken Zelfstandig werken 26

27 Dominant - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Dominant - beschrijving Verhogen hun effectiviteit door: Hebben anderen nodig die: Identificatie met een groep Begrip en emphatie te tonen Naar anderen luisteren zonder hen te onderbreken Zich te houden aan regels en voorschriften Grotere verantwoordelijkheden te aanvaarden Hun werk zorgvuldig na te (laten) kijken Gegevens verzamelen Informatie interpreteren Voor stabiliteit zorgen Risico’s inschatten Aanmoedigen tot teamwerk Voorzichtig te werk gaan Voors en tegens afwegen 27

28 (Be)ïnvloedende gedragsstijl
Ontdekkingsstap 1 (Be)ïnvloedende gedragsstijl Knüpft Kontakte schafft motivierende Atmosphäre steht gerne im Mittelpunkt Arbeitet gerne in einer Gruppe spricht gerne über seine Gefühle liebt Vielfalt von Aktivitäten Katrin: Witt mit nach USA Beziehungsorientiert, beeinflusst andere, emotional, ist gesprächig, optimistisch, spontan 28

29 Invloed - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Invloed - beschrijving Zoals zij zichzelf zien: Zoals anderen hen zien: Communiceren met tact Overtuigen anderen Zorgen voor afnemen van spanning door hun humor Wekken enthousiasme op Leggen contact met anderen Accepteren verschillen van mening Reageren spontaan Promoten wat in hun eigen belang is Gebruiken uiterlijkheden Komen opgewonden over Verwachten beloning Overschatten zichzelf Simplificeren de dingen Willen mensen assisteren 29

30 Invloed - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Invloed - beschrijving Raken gemotiveerd door: Vinden het motiverend als anderen: Waardering en positieve feedback Nieuwe en betere mogelijkheden Vrijheid om zich uit te drukken Een rol waarbij ze informatie kunnen doorgeven Connecties met belangrijke mensen Gelegenheid om hun talenten te showen Openlijk hun mening geven Een goedaardige en optimistische kant laten zien Persoonlijke warmte uitstralen Gemakkelijk gunsten verlenen of daar om vragen Evenwichtig en zelfverzekerd overkomen Zich losmaken van beperkingen Graag medewerking bevorderen 30

31 Invloed - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Invloed - beschrijving Verhogen hun effectiviteit door: Hebben anderen nodig die: Zich aan afspraken te houden Meer kritisch te zijn Minder snel met excuses voor fouten te komen Hun argumenten te onderbouwen met feiten Objectievere besluitvorming Tijd stoppen in betekenisvolle relaties Meer realistisch te zijn over wat ze aankunnen Heldere maatstaven hanteren Zich aanpassen aan routines Aandacht hebben voor organiseren van details Systematische werkwijzen benadrukken Verantwoordelijkheid nemen en zaken afmaken Heldere en beknopte antwoorden geven Een logische en practische benadering hebben 31

32 Stabiele gedragsstijl
Ontdekkingsstap 1 Stabiele gedragsstijl Fühlen sich in einer entspannten Atmosphäre wohl brauchen Stabilität und vorhersehbare Abläufe bleiben gerne an einem festen Arbeitsplatz hört ruhig zu und ist mehr geduldig schafft stabiles Arbeitsumfeld treu, loyal, teamfähig, unterstützend, bescheiden, zuverlässig, bewahrend 32

33 Stabiel - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Stabiel - beschrijving Zoals zij zichzelf zien: Zoals anderen hen zien: Ontwikkelen eenheid met anderen Verwachten zekerheid Blijven kalm en bedaard Luisteren met aandacht Letten op details Tonen loyaliteit Zijn honkvast Tonen geduld Komen verplichtingen na Vetrouwen op de kracht van anderen Vermijden machtsstrijd Tonen al vroeg achterdocht in relaties Maken zich zorgen om het onverwachte Nemen een meegaande en deelnemende rol op zich “Pleaser” 33

34 Stabiel - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Stabiel - beschrijving Raken gemotiveerd door: Tijd te hebben om zaken af te ronden Standaardwerkwijzen Begrijpen van verandering van werkwijzen Gestructureerde planning Oprechte waardering Identificatie met een team/groep Waardering voor succesvolle afgeronde taken Lange-termijn zekerheid Respect afdwingen en hun overtuigingen trouw blijven Traditionele werkwijzen volgen Consciëntieus, principiëel en volhardend zijn Gevoelens van bezorgdheid erkennen Hulp zoeken om medewerking te verkrijgen Naar de kern van de zaak gaan Ideeën bekritiseren en niet de mensen die ze hebben 34

35 Stabiel - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Stabiel - beschrijving Verhogen hun effectiviteit door: Hebben anderen nodig die: Noodzakelijke verandering bewust te accepteren Onverantwoordelijke mensen aan te pakken Realistische doelen te stellen Zelfs onder druk erboven blijven staan Te werken met een veelkleurige groep Openlijk voor zijn overtuiging uit te komen Nieuwsgierig zijn naar nieuwe gevarieerde interesses Belangrijke verantwoordelijk- heden met risico’s aankunnen Werk delegeren aan anderen Flexibel zijn in hun werkwijzen Een hoog tempo aanhouden Druk op anderen kunnen uitoefenen Sterke verbale vaardigheden hebben 35

36 Consciëntieuze gedragsstijl
Ontdekkingsstap 1 Consciëntieuze gedragsstijl Bevorzugt Ordnung und Stabilität Super Qualität Planung, Präzision, Einzelheiten Folgen Anweisungen und Normen Analytischer und objektiver als andere hohe Maßstäbe, detailorientiert, selbstdiszipliniert, vorsichtig, analytisch, logisch, genau 36

37 Consciëntieus - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Consciëntieus - beschrijving Zoals zij zichzelf zien: Zoals anderen hen zien: Houden zich aan regels en voorschriften Tonen tact en diplomatie Controleren accuratesse Wegen acties af tegen de gestelde doelen Benadrukken systematische werkwijzen Zorgen voor orde en verbeterde systemen Hebben aandacht voor details Trekken feitelijke uitspraken snel in twijfel Nemen een onderzoekende rol op zich Stellen hoge normen Analyseren kritisch prestaties Minimaliseren anderen die emotioneel reageren Drukken anderen in de verdediging Voegen zich onder gezag 37

38 Consciëntieus - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Consciëntieus - beschrijving Raken gemotiveerd door: Vinden het motiverend als anderen: Gelegenheid om oorzaken van problemen op te sporen Waardering voor kwaliteit en accuratesse Rol van expert in lange termijn planning Een beschermde omgeving Kans om orde te herstellen Duidelijk gedefiniëerde prestatieverwachtingen Formele sfeer Een rechte koers aanhouden Praktische zijn t.a.v. kosten en uitvoering Zich beheersen; belangrijke feiten geven Een heldere en beknopte redeneertrant tonen In staat zijn om te plannen Hun tijd en inspanningen in de gaten houden 38

39 Consciëntieus - beschrijving
Ontdekkingsstap 1 Consciëntieus - beschrijving Verhogen hun effectiviteit door: Hebben anderen nodig die: Contacten met nieuwe mensen aan te knopen Nieuwe en verschillende ervaringen op te doen Moed te toenen om te experimenteren De leiding kunnen nemen in een situatie Anderen wel eens voor te willen blijven Opwellingen van constructieve energie Mensen kunnen opwekken en tot actie bewegen Leiderschapscapaciteiten in anderen kunnen ontwikkelen Snel besluiten kunnen nemen Anderen kunnen confronteren Tegen de stroom op kunnen roeien Zaken ter discussie stellen en meningen boven tafel krijgen 39

40 Conflict analyse speciaal profiel van mijzelf
Introductie Conflict analyse speciaal profiel van mijzelf speciale profielen van anderen verschillen onbegrip begrip wantrouwen vertrouwen afwijzing acceptatie = CONFLICT = WINST 40

41 C Conflict typen met mijzelf Intrapersoonlijk conflict met anderen
Introductie Conflict typen met mijzelf Intrapersoonlijk conflict C met anderen Interpersoonlijk conflict met mijn rol Persoonlijk-functioneel conflict met mijn organisatie Persoonlijk-organisatorisch conflict 41

42 Break 42

43 Break 43


Download ppt "Prestaties verbeteren door een gemeenschappelijke taal"

Verwante presentaties


Ads door Google