Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerarda van de Velde Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 28 maart 2017
2
Toezicht WMO + calamiteiten WMO
2 inhoud presentatie Toezicht WMO + calamiteiten WMO Contouren toekomst Huishoudelijke ondersteuning 2018 LVB: Resultaatovereenkomst Innovatie: Beschermd Wonen & Begeleiding Contractmanagement: monitoring 2e helft 2016 & Steekproefsgewijze controle
3
Risico-gestuurd toezicht Calamiteitentoezicht
Toezicht WMO 2 soorten toezicht: Risico-gestuurd toezicht Calamiteitentoezicht Vanaf 2017 wordt uitgevoerd door de GGD
4
Risico-gestuurd Toezicht WMO
In 2017 en 2018 alle aanbieders een bezoek Evaluatie eind 2018 op basis waarvan 2019 en verder worden ingevuld
5
Risico-gestuurd Toezicht WMO
Cliëntgerichtheid Personeel Veiligheid Processen Begeleiding en ondersteuning
6
Calamiteitentoezicht
Na calamiteit: onderzoek van de calamiteit, zo mogelijk te combineren met risico-gestuurd toezichtbezoek
7
Calamiteiten melden Calamiteit altijd melden aan de toezichthouder indien mogelijk sociale onrust: direct melden aan piket-ambtenaar van betrokken gemeente
8
Contouren toekomst Huishoudelijke ondersteuning 2018
Aanleiding Vorig jaar is besloten om het Leids Regiomodel Huishoudelijke ondersteuning (met Algemene voorziening én maatwerkvoorzieningen) in 2017 vooralsnog voort te zetten. Zorgen omtrent betaalbaarheid van Algemene voorziening (AV) voor groep boven 120% van sociaal minimum. Gemeenteraad van Leiden heeft gevraagd om voor- en nadelen afschaffen AV te onderzoeken. Handreiking VNG/VWS: de cliënt bijdrage algemene voorziening mag niet groter zijn dan eigen bijdrage vergelijkbare maatwerkvoorziening.
9
Contouren toekomst Huishoudelijke ondersteuning 2018
Handreiking: AV HO Leidse regio niet houdbaar. Voorstel aan Colleges (en eventueel Raad): afschaffen AV HO per 2018 (planning besluitvorming: begin april resp. eind april) Keuze vervanging van algemene voorziening Door omklappen naar maatwerkvoorziening of het hele stelsel van maatwerkvoorzieningen onder de loep te nemen. We kiezen voor b) Eerste stap: speciale bijeenkomst met aanbieders HO en Wmo adviesraden over toekomst per 2018 op dinsdagochtend 18 april 2017
10
Innovatie Begeleiding
Inhoudelijk kader: In aansluiting op de oplossingsrichtingen vanuit de omdenksessie rondom thuiswonenden met dementie en 18+ jongeren die zelfstandig gaan wonen én Op het gebied van dagbesteding met als doelstelling dat (welzijns)ontmoeting, inloop en (lichtere) dagbesteding meer vloeiend in elkaar overlopen; (deel van de) dagbesteding indicatiearm via collectieve basisvoorzieningen in plaats van maatwerkvoorzieningen wordt aangeboden; dagbesteding meer dichtbij (gebiedsgericht) en minder doelgroep-gebonden plaatsvindt;
11
Innovatie Begeleiding
Financieel kader: Totaal budget van 4,3 ton Restant 2015 € budget € Intentie is om meerdere projecten te honoreren Samenwerking met bewoners/cliënten met min. 1 andere aanbieder Projectvoorstel m.v.b. aanvraagformulier (op website) indienen vóór 1 mei via mailbox BC
12
Toegetreden aanbieder: Uitgetreden aanbieder:
Monitoring 2e helft 2016 Toegetreden aanbieder: Forniamo (HO en BG) Uitgetreden aanbieder: Lotus Zorg (HO en BG) NB toe- en uittreders 2017: 1 januari 2017: Toegetreden: De Duijf en VriendGGZ 1 april 2017: Toegetreden: Jouwbegeleiding en Aemosa Uitgetreden: Care2all
13
Actief/niet-actief: Aanlevering rapportages: Monitoring 2e helft 2016
BG: 65 aanbieders (16 niet actief t.o.v. 22 in1e helft 2016) HO: 16 aanbieders (4 niet actief, t.o.v. 3 in 1e helft 2016) BW: 18 aanbieders (3 niet actief, zelfde gebleven) Aanlevering rapportages: 2 aanbieders hebben de rapportage na de deadline en hersteltermijn aangeleverd (boetes)
14
Klachten: 34 klachten totaal Doorgegeven door 17 aanbieders
Monitoring 2e helft 2016 Klachten: 34 klachten totaal BEG: 7, HO: 22, BW: 5 Doorgegeven door 17 aanbieders Klachten hebben betrekking op de zorg, de ondersteuner of de hoogte van de tarief bijdrage of eigen bijdrage Conclusie: relatief weinig klachten NB 1e helft 2016: 32 klachten NB2 Door gemeenten 45 klachten doorgegeven 2e helft 2016
15
Aantallen klanten Begeleiding:
Monitoring 2e helft 2016 Aantallen klanten Begeleiding: 1e helft 2016 (peildatum ) 2e helft 2016 (peildatum ) BGI basis 546 590 BGI speciaal 383 426 BGG basis A 127 168 BGG basis B 158 174 BGG speciaal A 108 229 BGG speciaal B 84 36
16
Totaal aantal klanten MV HO is toegenomen
Monitoring 2e helft 2016 Conclusies BEG: Totaal aantal klanten begeleiding toegenomen Alles toegenomen behalve BGG speciaal B Forse toename BGG speciaal A Totaal aantal klanten MV HO is toegenomen Totaal aantal klanten BW is gelijk gebleven
17
Opmerkingen aanbieders:
Monitoring 2e helft 2016 Opmerkingen aanbieders: Resultaten worden niet altijd bijgehouden door aanbieders. Staan ook niet altijd in de indicatie Als positief resultaat maar niet volledig doorlopen traject dan valt dit onder ‘uitval’, wat niet logisch is Graag meer toelichting op sommige vragen Graag format niet kort van te voren aanpassen
18
Steekproefsgewijze controle
N.a.v. signalen 2 steekproeven: Betreft tijdige en volledige aanlevering aan CAK Betreft binnen intensiteit leveren Indien structureel (en/of 2 perioden) buiten bandbreedte dan pro actief melden In gesprek met betreffende aanbieders over uitkomsten Steekproeven krijgen vervolg in 2017
19
Vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.