Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPhilomena de Ruiter Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Waarom CRO mensen gelukkiger maakt
dr. ing. Niels van de Ven Vreemd om aan jullie uit te leggen waarom CRO zo leuk is. Theorie kan ook anderen overtuigen. Daarnaast wat concrete tips waar rekening mee te houden. Bedrijfskundige, psycholoog, gepromoveerd als economisch psycholoog., nu marketing. In eco psy & marketing doen mijn studenten CRO opdrachten die waardevol zijn voor organisatie. Maar nu grijp ik even terug op mijn kennis als bedirjfskundige en organisatie-psycholoog. 1-3 3m 4-5 2m 5-7 3m 8-14 7m 15-end 5m
2
Problemen met implementatie CRO
3
Problemen bij implementatie CRO
4
Organisatie verandering is moeilijk
Slechts 54% van verander-trajecten werken Belangrijkste oorzaken van falen: - Verander moeheid Men snapt de visie niet Men is het er niet mee eens Oplossing: Beter communiceren en luisteren! Freeze nodig? Betere lijn _> steeds dieper Kurt Lewin
5
Maar ook luisteren is moeilijk
Wat zijn de zorgen bij implementatie CRO?
6
Waarom zijn mensen bang voor verandering? algemeen
In het algemeen: - Bij een verandering verlies je iets en win je iets, maar het verlies weegt in eerste instantie zwaarder Prospect theory: 10 euro verliezen is pijnlijker, dan 10 euro winnen leuk is - Je raakt iets kwijt wat concreet is, je wint iets dat nog abstract is Construal level theory: concrete “gevaren” zijn veel dichterbij, en krijgen meer aandacht Angst voor het onbekende Doorbreekt routine, maakt onzeker
7
Waar zijn mensen bang voor verandering? Specifiek CRO
Ik verlies zeggenschap Heb ik nog wel iets te zeggen over “mijn” domein? Mijn prestatie wordt meetbaar Voeg ik wel iets toe? Val ik door de mand? Concreet: Mijn werk-identiteit, mijn waarde als werknemer, en mijn autonomie staan op het spel.
8
Wat maakt werk leuk? Psychologisch effect
Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Weten wat de effecten zijn van wat je doet Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)
9
Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect
Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Leren wat werkt, feedback of wat je doet klopt (en daardoor ziet dat je leert) Concreet – fitbit example Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)
10
Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect Variëteit
Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)
11
Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect Variëteit
Taak identiteit Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Concierges in ziekenhuis; degene die het als hun taak zagen de hal te vegen, lampen te vervangen, waren minder tevreden; dan degenen die het als hun taak zien dat het ziekenhuis goed draait. Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)
12
Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect Variëteit
Taak identiteit Belang van de taak Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Study grant: belang om te leren versus echte impact op anderen Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)
13
Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect Variëteit
Taak identiteit Belang van de taak Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Autonomie The degree to which the job provides the employee with significant freedom, independence, and discretion to plan out the work and determine the procedures in the job. For jobs with a high level of autonomy, the outcomes of the work depend on the workers’ own efforts, initiatives, and decisions; rather than on the instructions from a manager or a manual of job procedures. In such cases, the jobholders experience greater personal responsibility for their own successes and failures at work.[2] Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)
14
Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect Gevolgen
Variëteit Taak identiteit Belang van de taak Gevoel dat je werk betekenis heeft Intrinsieke motivatie Tevredenheid met werk Minder afwezigheid en personeelsverloop Werkprestaties Ervaren verantwoordelijkheid Autonomie 5-25% of job satisfaction, 1-5% op job performance (Fried & Ferris, 1987) Beetje zweverig (eerst) maar ook heel concreet Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)
15
Waarom maakt CRO werk dus zo leuk?
Werk-eigenschappen Variëteit Taak identiteit Belang van de taak Laat mensen meedenken op meer domeinen Laat ze aan het geheel werken, niet een klein onderdeel Maak de effecten op de organisatie expliciet, vertaal prestaties naar hele organisatie Autonomie Bij goede implementatie vanzelfsprekend. Maar laat als manager je team los; laat ze zelf bepalen hoe ze tot ideeën en selectie komen, etc. 5-25% of job satisfaction, 1-5% op job performance (Fried & Ferris, 1987) Feedback Inherent aan CRO Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)
16
Implementatie tips CRO
Maak het eind-doel concreet: hoe ziet werken met CRO er nu echt uit? Creëer een veilige omgeving: zorg dat mensen kunnen en durven falen Beloon goede ideeën, niet alleen goede resultaten Beloon het team, want het is altijd een team effort* * in het team weet men al wel wie het grootste zetje heeft gegeven, dat sijpelt vanzelf door in de organisatie
17
Terug naar de pinguïns They also huddle together for warmth, joyfully swim and race together, and sacrifice much of their lives to protect and feed their little ones.
18
En als de medewerkers blij zijn (en beter presteren), is ook de HIPPO blij
19
Waarom CRO mensen gelukkiger maakt
dr. ing. Niels van de Ven Intro; bedrijfskundige, psycholoog, marketing Brede interesse, precies wat ik ook zie bij mensen in dit veld Organisatie psychologie & consumentengedrag; al een paar jaar in mijn colleges consumenten-psychologie opdrachten voor CRO. Economische psychologie en marketing; vanuit consument kijken wat er te verbeteren valt. Veel oud-studenten werken in dit veld.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.