De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WELKOM! Netwerk integriteit, 15 juni 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "WELKOM! Netwerk integriteit, 15 juni 2017"— Transcript van de presentatie:

1 WELKOM! Netwerk integriteit, 15 juni 2017
Kristien Verbraeken & Veerle Depauw Suzan Langenberg

2 Naar een versterking van de contactpersonen integriteit binnen het HR-netwerkmodel
Netwerk integriteit, 15 juni 2017 Kristien Verbraeken & Veerle Depauw Suzan Langenberg

3 1. Beleid integriteit 1.1 Beleidsbrief 2017
Intenties 2017 (evaluatie 2016, vooruitblik 2017) Ik zet in 2017 verder in op de professionalisering van de integriteitsactoren binnen de entiteiten van de Vlaamse overheid. Het Agentschap Overheidspersoneel sluit hiervoor een raamcontract af dat de entiteiten ondersteuning biedt bij hun integriteitsbeleid- en praktijk en mogelijkheden inhoudt voor de  ontwikkeling van de contactpersonen integriteit. Verwelkoming Kristien (met verwijzing naar Suzan, waarom is ze hier? + wat staat ons vandaag te doen?) Specifieke opdracht van minister

4 2. De CI’s: as is 2.1 Een waaier aan opdrachten
Voorbereiding Wat zijn de noden? Waar houden de CI zich mee bezig? (enquete aan alle CI’s_2016, resultaten besproken op netwerk van 30 mei 2016, beperkt groepje samengeroepen om te sparren op 6 april 2017) Voorbeelden: Beleidsuitvoering: integriteitsgesprekken met de nieuwkomers, risico-analyse uitvoeren In die beleidsuitvoering: casebehandeling (concrete casussen, nadien adviezen naar beleid) Beleidsvoorbereiding: input ondernemingsplan, integriteitsplan opstellen en linken met andere thema’s (welzijn) Beleidsevaluatie: jaarDS van integriteit evalueren

5 2. De CI’s: as is 2.2 Op verschillende posities in de organisatie
Waar zitten jullie in de organisatie? Dichtbij de CEO, in een ondersteunende staffunctie, HR strategisch, interne controle (organisatiebeheersing), in een leidinggevende functie in het DC (afdelingshoofd) Verder weg van de CEO: dieper in de organisatie Bovendien ook met dubbele rollen: bijvoorbeeld combineren diversiteitsambtenaar en CI, of ankerpunt interne controle en CI, vaak is er een link met HR waarbij de HR BP ook CI, of vertrouwenspersoon en CI Enkele cijfers: combinatie CI en div: 4 Combinatie HRBP en CI: 6 Onlangs toegevoegd: lijst met ankerpunten interne controle.

6 2. De CI’s: as is 2.3 Conclusie
HR Niet- HR Uitvoering Strategisch Uitdaging om modules vorm te geven, want op verschillende plekken in de organisatie, met verschillende opdrachten

7 3. Beleid HR 3.1 Een geïntegreerd (HR-)beleid vanuit de idee van de Vlaamse overheid als een holding
Ondertussen is er een andere beweging gaande, namelijk meer geïntegreerd beleid, waarbij

8 3. Beleid HR 3.2 Het HR-netwerkmodel
er in samenwerking met de entiteiten HR-beleid wordt gemaakt en uitgeprobeerd. Beleid en praktijk ontmoeten mekaar. De coördinatie van HR BP is bezig met een professionaliseringstraject, en wij sluiten daarbij aan Wij sluiten daarbij aan: Inbedding van integriteit in personeels- en organisatieprocessen (geïntegreerd) We bereiken ook de verschillende actoren van diegenen die met integriteit bezig zijn, zodat de kans groter is dat beleidsvoorbereiding, -uitvoering, -en evaluatie gedekt is.

9 4. To be: naar een versterking van de CI’s 4
4. To be: naar een versterking van de CI’s 4.1 Raamcontract integriteit Raamcontract ondersteuning integriteitsbeleid: Advies geven bij een brede waaier aan integriteitsvragen Advies geven bij het gebruik van overheidsbrede integriteitsinstrumenten Trainingen Professionalisering contactpersonen integriteit (AgO neemt af) (Aanmelding bij: Welke entiteiten zijn formeel bezig, en hoeveel entiteiten hebben zich aangemeld? 4 entiteiten waar er een intake met Diversity en AgO is doorgegaan, en 3 entiteiten met een vraag waarbij het nog niet beslist is of ze een beroep doen op het raamcontract.

10 4.3 Gefaseerde aanpak

11 4.2 Een waaier aan leerinitiatieven
Leerkaart integriteit Opleidingsmodules Buddies/meter-, peterschap Intervisiemomenten Opstartmail voor nieuwe CI’s Netwerkactiviteiten Individuele coaching (skype) Reflecties, groeiopdrachten Nieuwsbrieven HR Lezing

12 4.4 Certificering Op niveau van de entiteit en linken met het integriteitsborgingsmodel

13 4. Naar een versterking van de CI’s 4.2 Herbevestiging van de rollen
Maak je bekend (intranet, en ook Wegwijs Vlaamse overheid) Rondgang collega’s van coördinatie HR Hoe organiseer je je als entiteit? - Link met HR BP (communicatie via HR-nieuwsbrief, CI’s die geen link hebben met HR worden toegevoegd aan de mailinglijst) - Beleidsvoorbereiding, -uitvoering, en –evaluatie zijn gedekt 4) Dan kunnen wij de juiste mensen uitnodigen. Het traject is vandaag gestart. Indien er een tegenstelling is tussen lijst op Wegwijs, rondgang collega’s, of men weet het niet: Mail rond duidelijkheid CI (dus beter pro-actief)

14 Vraag 1: hoe zouden entiteiten kunnen instappen in spoor 2
Vraag 1: hoe zouden entiteiten kunnen instappen in spoor 2? Vraag 2: Wat vind je goed aan het voorstel tot versterking van de CI’s? Wat mis je nog? Vraag 3: Hoe ben je georganiseerd in je entiteit? En ben je eventueel van plan hier verandering in te brengen?

15 Stand van zaken integriteitsprojecten
Actualisering deontologische code Werkgroep sanctiebeleid Integriteit bij rekrutering- en selectieprocedures Integriteitsborgingsmodel

16 Deontologische code Doelstelling in Traject: We actualiseren de deontologische code (afstemming nieuwe waarden en neutraliteit van de dienstverlening) Twee bijeenkomsten: 23/6 & 9/6 met werkgroep: vertegenwoordigers van alle beleidsdomeinen. Grote groep deelnemers: zie volgende slide Sneuvelversie vooraf aan deelnemers bezorgd: overlopen in groep om alle input te capteren en wij geven achtergrondinfo over hoe wijzigingen tot stand kwamen Belangrijkste wijzigingen: Paragraaf link met waarden Vlaamse overheid Persoonlijke voorkeur en belangenvermenging (cumuleren activiteiten, werven van en leidinggeven aan familieleden en vrienden, draaideurconstructies) Neutraliteit: on hold op vraag kabinet

17 Deelnemers werkgroep code

18 Sanctiebeleid Doelstelling in Traject bekijken mogelijkheden correct en integer sanctiebeleid voor leidinggevenden Werkgroepsessies op 24/4 & 16/5 met kleine groep collega’s (An Mertens (hr MOW), Elke Vandyck (Vlimpers, AgO), Kato Simons, Brunhilde Borms, Inge Gotzen, Wim Verheyen, Gerd Vanermen (AgO) Veerle Van den Broeck (dKB, 13.) Doel sessies: verbeterpunten sanctiebeleid VO en bepalen wat en hoe realiseren verbeterpunten met concreet actieplan. 3 sessies voorzien, volgende sessie 29/6: van prioritaire acties naar actieplan (wie, wat, hoe) Voorlopige resultaten en bevindingen: Kleine groep en vrij moeizaam: mensen niet erg vertrouwd met materie? Niet veel ideeën tot nu. Wim wil focus op dataverzameling, voor we verder gaan. Bv. behoefteanalyse Vanuit JKC: terughoudendheid ivm juridisch kader alternatieve sancties Onderscheid resultaat en tussenstappen (acties) was moeilijke oefening

19 Testen op integriteit bij selectieprocedures
Proefprocedure HPS360 (HEXACO) Toegevoegde waarde H-H factor Sociaal wenselijke antwoorden Dilemma tijdens het interview

20 Integriteitsborgingsmodel
Zelfbevraging Professionaliseringstraject

21 Hoe gaat het met welzijn en integriteit in de Vlaamse overheid?
Verzamelen van data Gegevens van welzijns- en integriteitsactoren/kanalen: aantal vragen en meldingen Centraal registratiesysteem Cijfers en bevindingen samenbrengen: lessen trekken, aanbevelingen voor nieuw of bijsturing beleid Delen van inzichten met entiteiten: praktijk Sinds vorig jaar worden cijfers gebundeld en met duiding gepubliceerd op: welzijns-en-integriteitsactoren

22 Spreekbuis Re-integratie Sociale Dienst Audit Vlaanderen
Preventie-adviseurs psychosociaal welzijn & Vertrouwens-personen Audit Vlaanderen Coördinator Integriteits-zorg Re-integratie EAP & traumazorg Sociale Dienst

23 De cijfers 2016: hoofdlijnen welzijn & integriteit

24 Welzijn Preventieadviseurs psychosociaal welzijn & Vertrouwenspersonen
Spreekbuis Sociale dienst Re-integratie EAP & Traumazorg

25 Tendensen welzijn 2016 Stijging aantal contacten Spreekbuis, PAPSY & VP en EAP & Traumazorg Grote stijging bij VP (+ 60%) ook dankzij inzetten van entiteiten op meer VP en hun bekendmaking Stijging contactnamen EAP (burn-out en stress) en traumazorg (agressie, bijna verdubbeld onder meer door aanslagen Brussel maart 2016) Vragen gaan meest over arbeidsrelaties met leidinggevende, arbeidsorganisatie, conflict leidinggevende of collega, stress en burn-out (pesten nog op 2de plaats bij Spreekbuis) Stijgende trend voorbije jaren re-integratie omgezet naar daling door afronden langer lopende trajecten en scheiding re-integratie en arbeidshandicap (nu bij dienst Diversiteitsbeleid) Sociale dienst: een derde van de contacten over gezondheid, schulden belangrijkste reden voor contact maar weinig echt materiële nood

26 Integriteit Audit Vlaanderen Coördinator Integriteitszorg

27 Tendensen integriteit 2016
Lichte daling aantal meldingen bij Audit Vlaanderen, meldingen (van 26 naar 23) bij coördinator Integriteitszorg bleef stabiel (15-tal) Meeste meldingen gingen over: fraude en corruptie (Audit Vlaanderen), onverenigbare (nevenfuncties en verspilling/wanprestatie (coördinator Integriteitszorg) Coördinator Integriteitzorg krijgt ook ieder jaar 20-tal infovragen over diverse topics (2016: cumulatie, overheidsopdrachten, draaideurconstructies, giften en geschenken, deontologische code…)

28 Ook op maat van uw entiteit
Enkel per entiteit communiceren over cijfers als entiteit groot genoeg is; Cijfers enkel bezorgen aan mensen die het aanbelangen en die er constructief mee omgaan; Naast cijfers ook aanbevelingen doen die ten goede komen van alle medewerkers; In aanvulling op andere gegevens bv personeelspeiling Contact:


Download ppt "WELKOM! Netwerk integriteit, 15 juni 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google