De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LOB Methodiek Marcanti College

Verwante presentaties


Presentatie over: "LOB Methodiek Marcanti College"— Transcript van de presentatie:

1 LOB Methodiek Marcanti College
Loopbaan oriëntatie en –begeleiding

2 Een nieuwe Loopbaan -Oriëntatie en begeleiding (LOB) methodiek
Introductie Een nieuwe Loopbaan -Oriëntatie en begeleiding (LOB) methodiek Onderzoeksvraag Onderzoeksinstrumenten Resultaten Aanbeveling

3 Onderzoeksvraag: Deelvragen Introductie
Wat zijn de behoeftes van de doelgroep (VMBO leerlingen, mentoren en schoolbestuur)? Welke LOB kwaliteiten zijn al aanwezig? Wat is men bereid in te investeren? Welke LOB methodiek daagt de VMBO leerlingen van het Marcanti uit tot zelf inzicht en zelf sturing zodat zij een passende beroeps- of vervolgopleidingskeuze kunnen maken?

4 Voor mijn onderzoek heb ik het Stappenplan van de VO-Raad gebruikt.
Opzet Voor mijn onderzoek heb ik het Stappenplan van de VO-Raad gebruikt. Stappenplan VO-raad; Bestaat uit 4 stappen Zelf de laatste stap bijgevoegd De Stappen In kaart brengen huidige situatie LOB & Marcanti Rollen en taken – Wie doet wat Competenties – Wie kan wat en wat zouden ze moeten kunnen Professionalisering – Wat is men bereid te leren Keuze LOB methodiek – Aanbeveling

5 Werkwijze in beeld Huidige situatie Rollen en taken
Professionalisering LOB methodiek Criteria vanuit het Marcanti College Digitale enquête onder de mentoren Digitale LOB scan (ingevuld door decaan & schoolleiding) Wat wil de school? Nieuwe LOB methodiek Leerlingen top 3 incl. vragenlijst Gesprek top 3 LOB aanbieders

6 Marcanti College heeft criteria waar het nieuwe LOB aan moet voldoen.
Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Marcanti College heeft criteria waar het nieuwe LOB aan moet voldoen. Om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie heb ik een tweetal onderzoeksinstrumenten ingezet: LOB- scan Digitale enquête onder alle mentoren

7 Criteria Marcanti Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Criteria zijn opgesteld naar aanleiding van het document “Visie LOB Marcanti” Criteria Marcanti Kosten. Wat zijn de kosten per leerling? Welke kosten komen er nog bij? Digitaal / Folio. Er zijn niet genoeg computers op de school om alles digitaal te doen. Anders kunnen de leerlingen niet tegelijk aan de slag. Daarom moet er een juiste verhouding zijn tussen folio/digitaal Tijdsbesteding per week. De leerlingen zijn er nu niet meer dan een half uur per week mee bezig. Dit is te weinig, volgens de decaan. Portfolio die ze kunnen meennemen. Ze bouwen door de jaren heen een portfolio op. Deze moet meeneem baar zijn als ze een vervolg opleiding gaan doen. Het liefste digitaal. Wenselijk. Een methodiek die specifiek beter aansluit bij TL Kader, Theoretische en Havo.

8 LOB Scan Huidige Situatie
Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen LOB Scan Online scan door de decaan en de schoolleiding zijn ingevuld LOB scan is praktisch begin punt Geeft huidige stand van zaken weer, maar sterk gestileerd Uitgangspunt voor het professionaliseringstraject Uitkomst, de school valt onder: Model 1: De vakkenschool Model 2: De activerende school Model 3: De flexibele school

9 Aandachtspunten van het Marcanti
LOB Scan Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Bijlage 1 Aandachtspunten van het Marcanti Punt 3: Binnen Kwadrant Visie & Beleid scoren Beleid en Draagvlak en leiderschap laag. Punt 11: Ouders en verzorgers haalt het gem. van de kwadrant samenwerking sterk omlaag Punt 12: Samenwerking met externe partijen Kwadrant Gemiddelde score¹ Visie & Beleid 2,67 Oriëntatie & Begeleiding 3,43 Organisatie 3,22 Samenwerking 3,13 ¹: score loopt van 0 tot 4

10 3. Beleid (Visie & Beleid):
Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Bijlage 3 De LOB scan wensen 3. Beleid (Visie & Beleid): Marcanti wilt meer dat LOB binnen het beleid valt. Het meer integreren in het onderwijs programma. Een vakdocent levert een bijdrage aan de ontwikkeling en verbetering van de schoolorganisatie. . 11. Ouders en verzorgers (Samenwerkingen): Naast dat de ouders een belangrijkere rol gaan spelen, kan er een goede slag gemaakt worden in het contact met bedrijven. 12. Externe partijen (Samenwerkingen): Externe partijen zoals bedrijven spelen een belangrijke rol in de vorming van de professionaliteit van de leerlingen.

11 De LOB wensen

12 Belangrijk om de gebruikers (mentoren) te ondervragen Respons van 63%
Enquête Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Bijlage 3 / 4 Belangrijk om de gebruikers (mentoren) te ondervragen Respons van 63% 38 vragen zaten er in de enquête, inclusief 1 open vraag 7 mentoren hebben de open vragen ingevuld. Vragen: Omtrent de huidige stand van zaken Wat willen de mentoren voor de toekomst?

13 Volgorde van volgende slides;
Enquête Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Volgorde van volgende slides; Constructen binnen de enquête Enquête gekoppeld aan de criteria van het Marcanti Individuele antwoord bespreking

14 Construct naam Vragen Vragen die afvielen Alpha coëfficiënt Gemiddelde score Wat zegt dit? Niveau 5 en 6 .61 1,58 De mentoren zijn gematigd positief over het kritisch denkniveau wat vereist wordt van de leerlingen omtrent een LOB. Daarnaast zijn de mentoren gematigd negatief over dat een LOB intellectueel uitdagend moet zijn. Vervolg opleiding 7, 11, 12 & 15 9 .67 1,82 De mentoren zijn hier neutraal positief over. Dit construct gaat over de informatie verschaffing en keuze in vervolgopleidingen voor de leerlingen. Informatie voor de leerlingen omtrent vervolg opleiding is negatief-neutraal. Faciliteiten 17 tot 22, 24 tot 27 & 34 23 .72 1,99 Dit zijn vele vragen, met een hoge alpha coëfficiënt. Echter, de verspreiding is zo groot, met een lage frequenties dat hier weinig over te zeggen valt. Daarnaast zijn er een aantal vragen onduidelijk gesteld en is het antwoord lastig te interpreteren. De mentoren zijn neutraal over de faciliteiten. Leeropbrengsten 30, 32 31 2,00 Hier zijn de mentoren overwegend negatief over. Ze zijn neutraal bij de leeropbrengsten van LOB.

15 Tabel 1. Frequenties Totaalscore Niveau
Tabel 1. Frequenties Totaalscore Niveau Frequentie Percentage   Score ,00 3 15,8 1,00 2 10,5 1,50 6 31,6 2,00 4 21,1 2,50 3,00 Total 19 100,0 noot. Antwoorden zijn gegeven op een 5-puntschaal, lopend van 0 (zeer oneens) tot 4 (zeer eens). Tabel 2. Frequenties Totaalscore Vervolg Frequency Percent Score ,40 2 10,5 1,20 1 5,3 1,40 1,60 1,80 2,00 4 21,1 2,20 5 26,3 2,80 3,00 Total 19 100,0 noot. Antwoorden zijn gegeven op een 5-puntschaal, lopend van 0 (zeer oneens) tot 4 (zeer eens). Tabel 3. Frequenties Totaalscore Faciliteiten Frequency Percent Score ,82 1 5,3 1,27 1,36 2 10,5 1,45 1,55 1,64 1,82 2,00 2,09 2,18 2,27 2,55 2,64 3,09 Total 19 100,0   noot. Antwoorden zijn gegeven op een 5-puntschaal, lopend van 0 (zeer oneens) tot 4 (zeer eens) Tabel 4. Frequenties Totaalscore Leeropbrengsten Frequentie Percentage  Score 1,00 4 21,1 1,50 2,00 5 26,3 2,50 3 15,8 3,50 Total 19 100,0 noot. Antwoorden zijn gegeven op een 5-puntschaal, lopend van 0 (zeer oneens) tot 4 (zeer eens).

16 Enquête gekoppeld aan de criteria van het Marcanti
Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Criteria Marcanti Enquête Voorlopige conclusie Kosten. Niet gevraagd in de enquête Digitaal / Folio. De vraag of het LOB uit 100% digitaal of papier materiaal moet bestaan. Op beide vragen zijn ze gematigd mee oneens. `De mentoren staan ambivalent tegenover beide soorten. De mentoren willen dat het uit zowel digitaal als papier bestaat Tijdsbesteding per week. Vanuit de open vraag komt naar voren dat er geen duidelijkheid is over de; Tijdsplanning. Wanneer moet wat af zijn. Deadlines. Invulling van de les. Etc. Volgende LOB methodiek moet meer planning hebben incl. doelen. Vraag 3 en 33 gaan over de begeleiding. Vraag 3 is onduidelijk en het antwoord kan op meerdere manieren worden geïnterpreteerd. Vraag 3 en 33 hebben geen interne consistentie. De alpha was Ik kan dus geen uitspraken doen met het antwoord van deze vragen. Portfolio meennemen. Wenselijk. Aansluiting van de LOB bij onze leerlingen. Vraag 10, 13, 14 en 16 gingen over de aansluiting Vraag 14 en 16 heeft meer betrekking op vervolgopleidingen Vraag 10 : de aansluiting tussen wat precies is onduidelijk is de vraagstelling. Hierdoor valt deze vraag af. Vraag 13: gaat over Keuzedossier en haar werkvormen.

17 Individuele antwoorden enquête
Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Vraag nr Vraag Voorlopige conclusie 3 Als mentor wil ik elke les tijd besteden aan LOB Ruim 60% van de mentoren is het hier (zeer) mee oneens. 14 Het is belangrijk dat een leerling in klas 2 (ongeacht niveau) goed nadenkt over zijn/haar vervolg opleiding Ruim 60% van de mentoren is het hier (zeer) mee eens. Mentoren vinden het belangrijk dat vanaf het begin er wordt nagedacht door leerlingen over vervolg stappen. 16 Een LOB methodiek geeft leerlingen belangrijke handvatten voor de opleidingsgerichte keuzes Interessant is dat 42% het hier mee eens is, 37% niet mee eens en 21% neutraal. Zijn de meningen verdeelt over LOB? 22/23 100% papier of digitaal Over beide (papier/digitaal) zijn ze gematigd negatief. Dit kan erop duiden dat ze er ambivalent in staan; het maakt ze weinig uit. 25 Ik ben tevreden over de onderwijsruimte(s) die het Marcanti biedt? De meerderheid is het hier mee eens. 30 LOB helpt een leerling om een zelfstandig individu te worden 85% staat positief tegenover deze stelling. LOB wordt dus wel gezien als belangrijk instrument om leerlingen zelfstandig te maken .

18 Individuele antwoorden enquête
Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Vraag nr Vraag Voorlopige conclusie 31 LOB is leidend voor leerlingen tijdens de weg naar hun vervolgopleiding en naar een baan 37% is het hier mee oneens, 32 % neutraal en 32% mee eens. Antwoord is zeer verdeeld. 34 Marcanti heeft alle kwaliteiten in huis om leerlingen een goede LOB te geven Bijna 70% van de ondervraagde is het hier mee eens. Maar onder welke omstandigheden? 35 Ik wil graag een andere LOB methodiek 50% mee eens, 27% neutraal de rest oneens. 36 Marcanti beidt haar mentoren goede begeleiding ten aanzien van LOB 40 % mee eens, 40% mee oneens en 20% neutraal 38 (openvraag) Wat mis je voor een goede mentor les? (denk daarbij aan Keuzedossier, LOB, projectweek stage) Een duidelijkere invulling van de lessen en duidelijkheid over wat er met het gedane werk gebeurd (tijdsplannen & doelen Bezoekdagen ROC, voorlichting ROC richtingen, voorlichting van decaan

19 Individuele antwoorden enquête
Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Professionalisering LOB methodiek Vraag Antwoord 3 Als mentor wil ik elke les tijd besteden aan LOB Ruim 60% van de mentoren is het hier (zeer) mee oneens. 16 Een LOB methodiek geeft leerlingen belangrijke handvatten voor de opleidingsgerichte keuzes Interessant is dat 42% het hier mee eens is, 37% niet mee eens en 21% neutraal. Zijn de meningen verdeelt over LOB? 22/23 100% papier of digitaal Over beide (papier/digitaal) zijn ze gematigd negatief. Dit kan erop duiden dat ze er ambivalent in staan; het maakt ze weinig uit. 25 Ik ben tevreden over de onderwijsruimte(s) die het Marcanti biedt? De meerderheid is het hier mee eens. 34 Marcanti heeft alle kwaliteiten in huis om leerlingen een goede LOB te geven Bijna 70% van de ondervraagde is het hier mee eens. Maar onder welke omstandigheden? 35 Ik wil graag een andere LOB methodiek 50% mee eens, 27% neutraal de rest oneens. 36 Marcanti beidt haar mentoren goede begeleiding ten aanzien van LOB 40 % mee eens, 40% mee oneens en 20% neutraal 38 Open vraag Wat mis je voor een goede mentor les? (denk daarbij aan Keuzedossier, LOB, projectweek stage) Een duidelijkere invulling van de lessen en duidelijkheid over wat er met het gedane werk gebeurd (tijdsplannen & doelen Bezoekdagen ROC, voorlichting ROC richtingen, voorlichting van decaan

20 De volgende personen zijn dagelijks betrokken bij het LOB proces
Taken en rollen binnen het LOB Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Mentoren Decaan Schoolleiding Vakdocent Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Bijlage 5 De volgende personen zijn dagelijks betrokken bij het LOB proces Mentoren (31 mentoren) Decaan (1 decaan) Schoolleiding (MT 2 directie leden/4 teamleiders) Vakdocenten De rol en taken van de mentoren zijn aangepast aan de LOB scan wensen Leerling Mentor Decaan Schoolleiding Vakdocenten

21 Eerstelijns aanspreekpunt voor de leerlingen. Taak
Taak mentor m.b.t. het LOB Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Mentoren Decaan Schoolleiding Vakdocent Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Rol Eerstelijns aanspreekpunt voor de leerlingen. Taak De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling bij keuzebegeleiding en bij de ontwikkelingsbegeleiding De eerstelijns begeleiding speelt zich af op het niveau van de individuele leerling en de klas in de klassensituatie het doornemen van de leerling-dossiers (fysiek en digitaal); Aandacht besteden aan leer –en oriëntatie begeleiding binnen de mentorlessens

22 Taak decaan m.b.t. het LOB Stappenplan Huidige situatie
Rollen en taken Mentoren Decaan Schoolleiding Vakdocent Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Rol Het verschaffen van informatie aan groepen en individuele leerlingen met betrekkingen tot studie- en beroepskeuze. Taak Als de mentor vragen niet kan beantwoorden m.b.t. LOB, komt deze terecht bij de decaan. De decaan informeert de (af)studerende over opleidings- en beroepsmogelijkheden. De decaan verzorgt en onderhoudt een voorlichting- en informatiebank t.b.v. vakkenpakket, school- en beroepskeuze. Verleent hulp en adviseert bij (her)oriëntatie van leerlingen inzake andere opleidingsmogelijkheden. Signaleert problemen betreffende de inrichting van het onderwijs bij de daarvoor verantwoordelijke functionarissen. Onderhoudt contacten met consulente bedrijfsleven. Onderhoudt contacten met het vervolgonderwijs. Onderhoudt contacten met directie, coördinatoren mentoren en andere docenten. Onderhoudt contacten met hulpverleningsinstellingen buiten de school. Bereidt voorlichtingsavonden voor en zorgt voor de uitvoering. Oriënteert zich op lesmateriaal, zorgt voor aanschaf, voorlichting over en evaluatie van dit materiaal. Onderhoudt contacten met ROC’s met name ten bate van: - Doorstroom VMBO – MBO - Bezoek leerlingen aan ROC’s

23 Visieontwikkeling en eindverantwoordelijk Taken
Taak schoolleiding m.b.t. het LOB Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Mentoren Decaan Schoolleiding Vakdocent Competenties Professionalisering LOB methodiek Rol Visieontwikkeling en eindverantwoordelijk Taken Decaan (en mentoren) leggen verantwoording af aan de schoolleiding Visie verwoorden, uitdragen en levend houden. Draagvlak creëren. Faciliteren. Bemiddelen bij het toekennen van de rollen.

24 Werkt mee in de projectweken om vak aan praktijk te koppelen
Taak vakdocent m.b.t. het LOB Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Mentoren Decaan Schoolleiding Vakdocent Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Rol Eerstelijns aanspreekpunt voor de leerlingen ten aanzien van hun vak in relatie tot LOB. Taken Mede zorg dragen voor de uitvoering van het LOB-werkplan, samen met de mentoren Verbanden leggen tussen het vak en de mogelijke studie en/of beroepskeuze. Werkt mee in de projectweken om vak aan praktijk te koppelen

25 Mentor & vakdocent zitten in de eerste lijn Decaan tweede lijn
Conclusie: Rollen en taken Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Mentoren Decaan Schoolleiding Vakdocent Professionalisering LOB methodiek Mentor & vakdocent zitten in de eerste lijn Decaan tweede lijn Schoolleiding: visieontwikkeling en eindverantwoordelijk Breed uitgezet binnen school LOB methodiek is een leidraad Integratie onderwijs programma Ouders/externe partijen een prominentere rol

26 Deze stap is overgeslagen, omdat;
Competenties Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Het doel van deze stap is om competenties te koppelen aan de actoren binnen het LOB proces Deze stap is overgeslagen, omdat; SBL-competenties Subjectief In goed overleg met mijn begeleider hebben besloten om deze stap niet te zetten tijdens dit onderzoek

27 Professionalisering Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Binnen professionalisering staat de vraag centraal hoe begeleiders bekwaam worden, zijn en blijven op het gebied van LOB Alle methodieken geven een beschrijving van de rollen en taken van de begeleiders, geven cursussen, online bekwaamheidstesten, etc. Deze stap is afhankelijk van de LOB methodiek die wordt gekozen.

28 De lijst van aanbieders De keuze van top 5
Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Bijlage 6 / 7 De lijst van aanbieders De keuze van top 5 Telefonisch gesprek LOB aanbieders. Mijn vragen waren naar aanleiding van de enquête en LOB scan.

29 Criteria Marcanti Op de volgende pagina: Vragen LOB aanbieders
Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Criteria Marcanti Verdeling tussen digitaal en folio Kosten per leerling per jaar Tijdsbesteding van de leerlingen per week Op de volgende pagina: Lijst van alle aanbieders In groen de criteria waaraan ze moeten voldoen VMBO en Havo afdeling

30 Lijst van LOB aanbieders
Methode Soort Leerjaar / Niveau Kosten Omschrijving S-TrjcT Web-based vmbo tot en met vwo-niveau Bestaat uit verschillende vragenlijsten en tests Multiple Choice Folio en cd-rom VMBO OB / BB HAVO OB / BB EUR 24,35+ 22.40 Werkboeken in de vorm van een magazine. Digitale leeromgeving ook aanwezig Kiezen op Komst Folio, DVD en cdrom VMBO 2 Werkboeken, DVD met beroepen en cd-rom. Traject over studie en beroep Aardig Vaardig VMBO OB Mentorkit, boeken, vragenlijsten Traject Folio en web-based  EUR 17,50 t/m EUR29,50 Methode kiezer op 6 onderdelen Leren op Maat Gebaseerd op sociale- en studie vaardigheden Qompas  Folio en web-based mavo, havo en vwo Marktleider op het gebied van profielkeuze- en studiekeuzebegeleiding Beroepskeuze Dagboek vmbo Studievaardighedenvragenlijst en een menstype vragenlijst. Loopbaanverkenner zijn online specifieke opdrachten voor het vierde leerjaar opgenomen. Keuzedossier Alle niveau’s & leerjaren Hier Werkboeken met schriftelijk en digitaal portfolio en digitaal aanbod beroepeninformatie. Koerswijzer Folio Alle leerjaren EUR19,40 t/m 24.50 Overzicht en inzicht zijn de sleutelwoorden DiBiZ Rond 15 EUR Katernen, logboekkatern Wonderlijk Werkboek Vmbo 2 Werkboek met als doel zicht te krijgen op arbeidsidentiteit Schoolweb web-based Zoeksite naar opleidingen en beroepen. Tests, open dagen en nuttige overige info, Opleidingenberoep.nl Site Zoeksite naar opleidingen en beroepen. Tests, open dagen en nuttige overige info Real Game Simulatie- of rollenspel Spelbord, kaarten, opdrachten voor vmbo, havo en vwo

31 De volgende LOB aanbieders komen in aanmerking
Vragen LOB aanbieders Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek Multiple Choice Qompas Keuzedossier De leerlingen Bijlage 8 De volgende LOB aanbieders komen in aanmerking Multiple Choice Qompas Keuzedossier Aangezien er al zoveel duidelijkheid is over keuzedossier en ik ze een aantal keer al had gesproken, heb ik geen telefonisch interview met hun gehouden.

32 Criteria vanuit het Marcanti
Rollen en taken Enquête LOB scan Tijdsbesteding Portfolio meenemen Digital / Folio zelf inzicht en zelf sturing Rol mentor Rol school leiding Rol vakdocent Rol decaan Integratie stof Krachtige loopbaanomgeving (praktijk gericht) Ouders / verzorgers Beleid Professionalisering Multiple Choice Duidelijk Alleen digitaal Ja Sterk Eerste lijn Derde lijn Sterk aanwezig Nee X Qompas Minder gericht Tweede lijn Keuze dossier Onduidelijk nee ? Sterk aanwezzig Staat er geheel boven onduidelijk

33 Multiple Choice Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek Multiple Choice Qompas Keuzedossier De leerlingen Heeft flexibel inzetbare, losse modules en los inzetbaar er kunnen ook voorop gezeten trajecten gekozen worden Drie pijlers: Keuzebegeleiding, Leren en Leven De schoolvakken en vakdocenten vormen de basis van het programma wat de leerlingen gaan doorlopen Binnen alle leerjaren staat de decaan centraal. Zij coördineren samen met de mentoren het lesprogramma voor de leerlingen per jaar. Schoolleiding stemt samen met de decaan het programma af. Portfolio kan alleen digitaal worden meegenomen Er is een (zeer) kleine rol voor ouders/verzorgers weg gelegd.

34 Qompas Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek Multiple Choice Qompas Keuzedossier De leerlingen De leerlingen krijgen een éénmalige inlogcode en deze behouden ze gedurende hun schooltijd.  Opdrachten zijn ingedeeld volgens de LOB methode van vo-raad.  Schoolleiding stemt samen met de decaan het programma af. Vanaf leerjaar 3 een overzicht van zo'n 800 beroepen, waar bij 90% een filmpje zit. Ze zijn gericht op de praktijk, dit d.m.v. voorbeelden uit de praktijk, opdrachten doen in de praktijk, binnen projectweek opdrachten. In leerjaar 4 wordt er gekeken naar het voeren van een intakegesprek m.b.t. vervolgopleidingen.  Er is een koppeling om het portfolio de uploaden in Intergrip ofwel te downloaden. De portfolio kan meegenomen worden naar vervolgopleidingen Er is een (zeer) kleine rol voor ouders/verzorgers weg gelegd. Onderverdeeld in Sector keuze, profielkeuze en studiekeuze Qompas minder gericht op zelf inzicht en zelf sturing De kosten zijn voor de eerste 3 jaar €13,40 euro per leerling (eenmalig) en voor leerjaar 4 €17,40 euro 

35 Deze LOB methodiek heeft Marcanti nu
Keuzedossier Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek Multiple Choice Qompas Keuzedossier De leerlingen Deze LOB methodiek heeft Marcanti nu Vragen 1, 10, 11,17,18 en 28 binnen de enquête gingen over Keuzedossier. Concluderend uit deze enquête kunnen we zeggen dat; Keuzedossier een duidelijke opbouw heeft De planning per jaar/maand/les onduidelijk is wat er gedaan moet worden. Dat 50% een andere LOB methodiek wilt, dus iets anders dan Keuzedossier De leeropbrengsten zijn overwegend negatief

36 Snel en overzichtelijk Hoge opkomst Simpele vraagstelling
Discussie punt tijdens presentatie Marcanti College Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Vraag leerlingen: Welke van deze 3 methodes spreekt jou het meeste aan? Snel en overzichtelijk Hoge opkomst Simpele vraagstelling

37 Leerlingen Stappenplan Multiple Choice Qompas Keuzedossier 31 28 10
Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek De leerlingen Multiple Choice Qompas Keuzedossier 31 28 10 44% 41% 15%

38 Qompas zou mijn eerste keuze zijn
Conclusie Onderzoeksvraag: Qompas zou mijn eerste keuze zijn Multiple Choice maakt zich erg sterk op het gebied van zelfinzicht en zelfsturing. Keuzedossier, ondanks dat die aan veel criteria voldoet wil 50% van de mentoren een andere LOB. Welke LOB methodiek daagt de VMBO leerlingen van het Marcanti uit tot zelf inzicht en zelf sturing zodat zij een passende beroeps- of vervolgopleidingskeuze kunnen maken?

39 Nogmaals met de mentoren Introductie in het begin van het jaar
Volgende stappen Volgend jaar worden er klassen aangewezen die een methodiek gaan gebruiken Nogmaals met de mentoren Introductie in het begin van het jaar Eenheid creëren; MT moet visie & beleid neer zetten

40 Discussie: onderzoek aspecten
Meer tijd ingenomen dan verwacht LOB scan Nut Competenties Latere fase Doel Professionalisering Enquête Sommige vragen onduidelijke vraag stelling Door de vraagstelling zijn antwoorden niet bruikbaar Sterke punten Zwakke punten Handig Vraag stelling Tastbaar Schrijven - LOB scan snel van start - Competenties / professionalisering eruit? - Tijdsplanning

41 Ja, leuk en enorm veel inzicht gegeven achter de schermen
Discussie: Eigen tevredenheid Ja, leuk en enorm veel inzicht gegeven achter de schermen Interesse decanaat / mentoraat vergroot Scholen zijn “lastige” organisaties Sterke punten Zwakke punten - Kan mensen mee krijgen Onderzoeker - Praktische invulling Schrijven - Presentatie aan de school - Tijdsplanning (te veel hooi op mijn vork)

42 LOB Methodiek Marcanti College
EINDe Loopbaan oriëntatie en –begeleiding


Download ppt "LOB Methodiek Marcanti College"

Verwante presentaties


Ads door Google