Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnna Eilander Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Maakt gebruik van monodisciplinaire vakkennis Toont nieuwe ontwikkelingen Oriënteert op vervolgopleidingen Is modulair opgebouwd Kent geen centraal examen Biedt (binnen grenzen) veel keuzeruimte aan docenten Vereist samenwerking tussen docenten Noodzaakt docenten te professionaliseren 10de nlt-conferentie 2017
2
Waarom de vereniging NLT?
Verantwoordelijkheid NLT ligt nu bij scholen Inhoud en professionalisering Kwaliteit van de bestaande modules borgen, nieuwe modules ontwikkelen, toetsen en hulpmaterialen genereren Schoolontwikkeling bevorderen: onderlinge visitaties Conferentie organiseren Steunpunten ondersteunen, bij- en nascholing bevorderen Ontwikkeling vakdidactiek NLT bevorderen 10de nlt-conferentie 2017
3
Waarom de vereniging NLT?
Verantwoordelijkheid NLT ligt nu bij scholen Draagvlak en verspreiding Contacten met de industrie, de wetenschappelijke wereld en het hoger onderwijs onderhouden (IOBT) Projecten aanvragen, donoren werven Onderzoek laten uitvoeren Leerlingen betrekken en bedienen Opkomen voor de belangen van NLT-onderwijs Opkomen voor het soort onderwijs waar NLT voor staat 10de nlt-conferentie 2017
4
Waarom de vereniging NLT?
Verantwoordelijkheid NLT ligt nu bij scholen Cursief in rood reacties in de workshop Inhoud en professionalisering Kwaliteit van de bestaande modules borgen, nieuwe modules ontwikkelen, toetsen en hulpmaterialen genereren Bij problemen met wijzigingsvoorstellen of nieuwe plannen ook met het Bureau NLT corresponderen Wisselen bij het havo leidt al snel tot een rood kruis op de dekking examenprogramma. Meer modules is noodzaak. Ook leerlingen keuzemogelijkheden bieden. 10de nlt-conferentie 2017
5
Waarom de vereniging NLT?
Verantwoordelijkheid NLT ligt nu bij scholen Inhoud en professionalisering Schoolontwikkeling bevorderen: onderlinge visitaties Zie ook afzonderlijke workshop hierover 10de nlt-conferentie 2017
6
Waarom de vereniging NLT?
Verantwoordelijkheid NLT ligt nu bij scholen Inhoud en professionalisering Steunpunten ondersteunen, bij- en nascholing bevorderen Beoordeling in de “curriculumcheck” is wel erg streng NLT-component in de lerarenopleiding versterken en meer inhoud geven 10de nlt-conferentie 2017
7
Waarom de vereniging NLT?
Draagvlak en verspreiding Contacten met de industrie, de wetenschappelijke wereld en het hoger onderwijs onderhouden (IOBT) De doorstroomrelevantie vergroten door het vervolgonderwijs het vak sterker te laten meewegen. 10de nlt-conferentie 2017
8
Waarom de vereniging NLT?
Draagvlak en verspreiding Onderzoek laten uitvoeren Hierin meenemen hoe duur het vak is, bij voorkeur in vergelijking met andere vakken Ook vragen naar roostervarianten en TOA-ondersteuning Ook kijken naar de bijzondere vaardigheden die het vak voor leerlingen meebrengt. 10de nlt-conferentie 2017
9
Waarom de vereniging NLT?
Draagvlak en verspreiding Leerlingen betrekken en bedienen Ideaal zou zijn als leerlingen om het vak vragen. Een enkele school ziet dat er leerlingen aan het begin van havo bovenbouw vanuit een andere school instromen omdat daar het vak niet wordt aangeboden. Het vak zou ook in de onderbouw een plek kunnen krijgen, volwaardig, als “science”, of ook in de vorm van enkele modules. Risico is overigens een zeker verzadiging bij leerlingen (vgl. O&O) Een verbinding maken met het “plusdocument”. 10de nlt-conferentie 2017
10
Waarom de vereniging NLT?
Draagvlak en verspreiding Opkomen voor de belangen van NLT-onderwijs Met de “curriculumcheck” kun je ouders en schoolleiding overtuigen van de kwaliteit van “jouw” curriculum. De keuze van modules is immers vrij. 10de nlt-conferentie 2017
11
Waarom de vereniging NLT?
Draagvlak en verspreiding Opkomen voor het soort onderwijs waar NLT voor staat Contacten leggen met de Stichting Technasium. De tijd lijkt daarvoor nu rijp. 10de nlt-conferentie 2017
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.