Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdWillem de Haan Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Naar een aanmeldingssysteem voor LOP Antwerpen secundair onderwijs*
*presentatie van een mogelijke werkwijze voor Meldjeaan Antwerpen secundair. Onder voorbehoud van goedkeuring door de commissie leerlingenrechten. Versie van juni2017
2
Van “chronologisch aan de schoolpoort” naar Meldjeaan (MJA)
Ingreep op de verdeling van schoolkeuzes KERNVRAAG plaatsen /150 kinderen welke 50 inschrijven? Antwoord = 50 “tickets inschrijven” “plaatsen op de wachtlijst” Kerndoelstelling: “eerlijke en transparante verdeling van plaatsen” Kinderen geboren na 21 november 2009, kunnen pas naar school op 1 september Toch moeten deze kinderen al aanmelden. 2
3
Hoe worden de vrije plaatsen verdeeld?
4
Voorrangsregeling voor 2 groepen kinderen
Kinderen met een broer of zus die al ingeschreven is in de school Kinderen van schoolpersoneel Dubbele contingentering alle leerlingen worden ondergebracht in twee contingenten: indicator (IND)-leerlingen en niet-indicator (nIND)-leerlingen LOP: Scholen bepalen zelf % indicatorcontingent (30%-90% voor 1A; 60%-90% 1B) Criteria bepaald door het Lokaal OverlegPlatform (LOP) Antwerpen* Minder kandidaten dan plaatsen? Alle kinderen krijgen een plaats Meer kandidaten dan plaatsen? MJA scholen Niet-MJA scholen schoolniveau Gelijke-kansenverdeling tussen alle kandidaten onder deurwaarderstoezicht zie voorbeeld Chronologische verdeling aan de schoolpoort op 1ste inschrijvingsdag kindniveau Kind krijgt altijd hoogst mogelijke voorkeur waar je recht op hebt 4
5
Hoe werkt de Meldjeaan-rangordening?
6
Aanmelden Amina Elke Maarten Leen
Amina, Elke, Maarten en Leen zijn geboren in 2006 (inschrijven voor 1A) ze behoren niet tot de voorrangsgroep de ouders geven keuzes op in de indicator/niet-indicatoraanmeldperiode de kinderen behoren allemaal tot het contingent niet-indicatorleerlingen (n-IND) Amina Elke Maarten Leen K Amina Elke Maarten Leen 1 Lyceumcollege E I B 2 A F 3 C 4 5
7
30 plaatsen Lyceumcollege 1A
Aantal vrije plaatsen verdelen Het Lyceumcollege heeft 30 vrije plaatsen voor 1A Keuze directeur contingent: indicator: 50% / niet-indicator: 50% 30 plaatsen Lyceumcollege 1A Waarvan 50% indicator en 50% niet-indicator 15 plaatsen indicator 15 plaatsen niet-indicator 14 kinderen in voorrangsperiode ingeschreven, waarvan 9 indicator 5 niet-indicator Blijft over 16 plaatsen, waarvan 6 plaatsen indicator 10 plaatsen niet-indicator 7
8
Kinderen ordenen op schoolniveau
In het Lyceumcollege zijn in contingent niet-indicator nog 10 plaatsen vrij. Er melden 12 NIND kinderen aan. (waaronder Amina, Elke, Maarten, Leen + nog 8 andere kinderen) we maken een gelijke-kansenverdeling waarbij 10 kinderen een plaats krijgen, en 2 kinderen op de wachtlijst staan Aangemelde kinderen Volgorde deurwaarder ticket wachtlijst Ahmed Amina Memmet Jolien Simon Jousef Julie Ahmed Jelle Cinthia Elke Maarten Leen Elke Memmet Amina Maarten Memmet Leen Simon Jolien Maarten Simon Julie Cinthia Jousef Jolien Jelle Julie Leen Ahmed Amina Jelle Cinthia Jousef Elke
9
Kinderen ordenen op hoogste voorkeur
Ordening na 1ste ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 A F 3 C 4 5
10
Kinderen ordenen op hoogste voorkeur
Ordening na 1ste ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 A F 3 C 4 5
11
Kinderen ordenen op hoogste voorkeur
Ordening na 1ste ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 A F 3 C 4 5
12
En nog eens …
13
Kinderen ordenen op schoolniveau
In het Lyceumcollege zijn in contingent niet-indicator nog 10 plaatsen vrij. Er melden 11 NIND kinderen aan. (de 12 uit de 1ste ronde zonder Elke, want Elke kreeg een plaats in een school van hogere voorkeur) we maken een eerlijke verdeling waarbij 10 kinderen een plaats krijgen, en 1 kind op de wachtlijst staat Aangemelde kinderen Volgorde deurwaarder ticket wachtlijst Ahmed Amina Memmet Jolien Simon Jousef Julie Ahmed Jelle Cinthia Elke Maarten Leen Elke Memmet Amina Leen Memmet Simon Jolien Maarten Simon Julie Cinthia Jousef Jolien Jelle Julie Leen Ahmed Amina Jelle Cinthia Jousef Maarten
14
Kinderen ordenen op hoogste voorkeur
Ordening na 1ste ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 A F 3 C 4 5
15
Kinderen ordenen op hoogste voorkeur
Ordening na 2de ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 F A 3 C 4 5
16
Kinderen ordenen op hoogste voorkeur
Ordening na 2de ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 F A 3 C 4 5
17
En nog eens …
18
Kinderen ordenen op hoogste voorkeur
Ordening na 2de ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 F A 3 C 4 5
19
Kinderen ordenen op hoogste voorkeur
Ordening na 3de ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 F A 3 C 4 5
20
En nog eens …
21
Ordening na de N-de ronde
RESULTAAT: u krijgt de vrije plaats van uw hoogste voorkeur waar u volgens de afspraken recht op heeft. K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 F A 3 C 4 5
22
De beste strategie om uw kind aan te melden
Kies alle scholen waar u uw kind zou willen inschrijven Orden deze scholen in volgorde van voorkeur (liefst school 1, als school 1 niet kan, dan liefst school 2 enz.) Geef al deze scholen in tijdens de aanmeldperiode De ordening geeft uw kind de hoogst mogelijke plaats waar u recht op heeft. Met dit ticket gaat u inschrijven op de school tijdens de inschrijvingsperiode. Komt er een plaats vrij in een school van hogere voorkeur, dan contacteert de directie u op basis van de volgorde van de wachtlijst. Staat u bovenaan de wachtlijst, dan krijgt u dus alsnog de kans om uw kind in te schrijven in een school van hogere voorkeur. 22
23
Vragen over deze presentatie?
Steven Penneman (consulent onderwijs stad Antwerpen)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.