Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSaskia Smet Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet Vanhoutte @CVOotje
L-modules een verhaal van kansen VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet Vanhoutte @CVOotje
2
1. Wat verwachten jullie? 2. Welke vraag heb je in verband met de L-modules?
3
Het verhaal vandaag… Wat zijn L-modules? Het kader @CVOTSM? Voor wie?
Ondersteuning? L-modules als dubbele hefboom? Mindset? Uitdagingen?
4
1. Geletterdheid “Geletterdheid omvat de competenties om informatie te verwerven, te verwerken en gericht te gebruiken. Dit betekent met taal, cijfers en grafische gegevens kunnen omgaan en gebruik kunnen maken van ICT. Geletterd zijn is belangrijk om zelfstandig te functioneren en participeren in de samenleving en nodig om zich persoonlijk te kunnen ontwikkelen en bij te kunnen leren.” bron: Het Strategisch Plan Geletterdheid Verhogen.
5
Elke goede leerkracht werkt met een G-krachtige didactiek!
= elke goede leerkracht werkt aan leerKRACHT! = bij het realiseren van de leerplandoelstellingen ook geletterdheidscompetenties ontwikkelen.
6
Elke leerkracht dus… ???
7
Of realistische tools met de geletterdheidsmodules !
8
Enkele modules @CVOTSM
schriftelijke / mondelinge informatie verwerven / verwerken en beoordelen optimaliseren van het leren opdrachten planmatig uitvoeren oplossingsgericht handelen verslagen maken zich voorbereiden op solliciteren …
9
2. Het kader @CVOTSM Vanuit onze missie en visie - centrumbreed!
Ook vanuit onze visie op - leerzorg - sleutelvaardigheden - de opleiding (Zorg + HBO5) - op evalueren.
10
Wat is leerzorg?
11
Leerzorg = “elke cursist op de best mogelijke manier doorheen zijn individuele leerproces begeleiden . Daarvoor doet ons centrum een beroep op de vakkundigheid en de rijke expertise van de medewerkers.” bron: onze visietekst
14
3. Voor wie Geïntegreerde trajecten
- voltijdse Zorgopleiding - ZorgXtra: NT2 + zorgopleiding - HBO5 Elektriciteit en Elektromechanica Open modules - zich voorbereiden op solliciteren
18
4. Ondersteuning Leerondersteuning cursisten
Lesondersteuning leerkrachten
19
Een handige tool op Smartschool map Leer/zorgeloos
20
map Leer/zorgeloos
21
Concrete gevolgen… herschrijven van cursusmateriaal
22
kwaliteitsverbetering in/voor de leerKRACHT
5. Dubbele hefboom kwaliteitsverbetering in/voor de leerKRACHT
23
6. Mindset Hoe werk je aan succes voor je cursisten?
24
talent zien i.p.v. problemen
bespreekbaar maken hoge verwachtingen niet maar
25
Geletterdheidmodules passen volledig in dit kader.
26
7. Uitdagingen
27
7. Uitdagingen Het bredere kader ontwikkelen vraagt keuzes, tijd en inzet. Iedereen wil verandering. Wie wil veranderen? Profielen cursisten: de cursist met L-nood is daarom geen L-fan + zeer diverse achtergronden.
28
7. Uitdagingen Profielen leerondersteuners: DDD = ULB denkers, durvers, doeners = uitproberen, leren en bijsturen. Teamwerk en communicatie: je kunt het niet alleen + feedback als krachtige tool. Het proces van de opleiding (leren) heeft soms een ander ritme dan dat van de werkvloer (toepassen): leren van elkaar is cruciaal. Het evalueren documenteren zit in een groeifase. Het kostenplaatje voor de cursist is niet altijd een verhaal van kansen.
29
En toch…
33
Interessante linkjes
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.