Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrancisca van der Berg Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Unieke van elke mens, hoop en geloof, kansen tot groei, brede zorg en inbreng vanuit diversiteit, katholieke dialoogschool, de leraren als team MOTIVATIE INSPIRATIE BETEKENISVOL LEREN
2
Titel samenkomst 22 januari 2018 Vacaturetitels Vraag bij de vacaturetitel : - Welke competenties heeft deze persoon volgens jullie nodig? Vraag bij de competenties : - Welke werknemer zoekt dit bedrijf? Krstien Opdracht : De helft van de groepen krijgt enkel een vacaturetitel. Vraag bij de vacaturetitel : Welke competenties heeft deze persoon nodig? De andere helft van de groepen krijgt enkel de gevraagde competenties. Vraag bij de competenties: welke werknemer zoekt dit bedrijf? Plenair: Waar leer je deze vaardigheden? In wel “vak” … De antwoorden proberen we te ordenen in twee vakken waar achteraf de termen per-soon en cultuur komen. We verwijzen ook naar de 21ste-eeuwse vaardigheden Ingrid en ik noteren op 2 flipovers en proberen zo te komen tot de termen persoon en cultuur. Naam van de spreker of dienst
3
Harmonische ontwikkeling
Persoon in harmonische ontwikkeling met cultuur Persoon niet alleen maar in verbondenheid Persoon verleent betekenis aan de wereld en ontleent er ook betekenis aan PERSOON CULTUUR
4
HARMONISCHE ONTWIKKELING
proeftuinsessie 12 mei 2016 HARMONISCHE ONTWIKKELING Er zijn 10 ontwikkelvelden 4 in de kern Hier zeker aangeven: ontwikkelveld (begripsvorming) 6 in de buitenschil Kern en buitenschil zijn in voortdurende interactie = bewijs van harmonische ontwikkeling Witruimte = speelveld van kinderen (in de kern) en van leerkrachten en leerlingen tussen kern en buitenschil. Bevattelijke ordening van de harmonische ontwikkeling Het kader accepteren en er in thuis komen Let op de interactie Opvoeden en onderwijzen gebeurt in relatie: kind komt tot leren door interactie met andere kinderen, ouders, leerkrachten, opvoeders thuis en op school… In het katholiek onderwijs verwijzen we hierbij ook naar de Ander. Leerplanmaker biedt een overzicht van de leerinhouden aan: de ingrediënten Leerplanmaker biedt niet de verpakking aan. Receptuur = eigenaarschap van de school Daardoor ruimte voor eigenaarschap: projectwerk, werken vanuit leergebieden, werken op maat, … Deze ordening biedt meer en gevarieerdere oefenkansen dan bvb. leerplan volgens leergebied: heeft perceptie dat de ontwikkeling enkel binnen een leergebied geldt. Inzet: gevarieerde oefenkansen bieden, door een variatie in het aanbod en de clustering van inhouden. Curriculum en Vorming
5
Het ordeningskader
6
Persoonsgebonden ontwikkeling
ONTWIKKELING VAN EEN INNERLIJK KOMPAS Ik leer mezelf kennen waartoe ik word uitgenodigd kennen. Ik kan richting geven aan mijn leven. Ik reageer veerkrachtig. SOCIO- EMOTIONELE ONTWIKKELING Ik kan op een warme en communicatieve wijze in relatie treden met mezelf en met anderen. ONTWIKKELING VAN INITIATIEF EN VERANTWOORDELIJKHEID Ik neem verantwoordelijkheid op voor mezelf en voor anderen. Ik neem initiatief en kan vrij en zelfstandig functioneren. Ik ontwikkel kritische zin, kan dingen onderzoeken en ben creatief. MOTORISCHE & ZINTUIGLIJKE ONTWIKKELING Ik beschik over voldoende (psycho)motorische en zintuigelijke basisvaardigheden om zelfredzaam te functioneren.
7
Cultuurgebonden ontwikkeling
ONTWIKKELING VAN ORIËNTATIE OP DE WERELD Ik ben nieuwsgierig naar de wereld waarin ik leef. Ik exploreer mijn omgeving en verwerf inzicht in de wereld in al zijn dimensies. MEDIAKUNDIGE ONTWIKKELING Ik ga op een enthousiaste, zelfredzame en kritische manier om met media en mediaboodschappen. MUZISCHE ONTWIKKELING Ik geniet van kunst en expressie en kan me creatief en kunstzinnig uitdrukken.
8
ONTWIKKELING VAN WISKUNDIG DENKEN
TAALONTWIKKELING Ik exploreer talen en talige diversiteit om me heen. Ik zet mijn talige vaardigheden steeds efficiënter in om betekenisvolle situaties met taal aan te pakken. ONTWIKKELING VAN WISKUNDIG DENKEN Ik pas met plezier en kundigheid wiskunde toe in allerlei situaties. LEVENSBESCHOUWELIJKE ONTWIKKELING Ik groei naar een eigen en verantwoorde beslissing inzake geloven en leven.
9
4 + 6 = 46 4 persoonsgebonden en 6 cultuurgebonden ontwikkelvelden
46 ontwikkelthema’s Ieder ontwikkelveld en ontwikkelthema heeft een leeruitkomst
10
Het werkveld van onderwijs
proeftuinsessie Het werkveld van onderwijs 12 mei 2016 Schaaltjesverhaal= verhaal van focussen: op de inhoud, op de leerling. Een gedeeld inzicht in het concept zorgt dat veel impliciet wordt geleerd. Daarenboven is focussen een belangrijke garantie voor een evenwichtig aanbod en samenhang. Niet over alles les geven. Wel aan alles systematisch werken. Vbn. opnemen bij de schalen. Durf focussen. Curriculum en Vorming
11
IVoc1
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.