Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura van de Velden Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
2
Hoofdconcepten en eindtermen
In de methode Seneca maatschappijwetenschappen
3
Domein ABCDE uit de syllabus
Domein A: (onderzoeks)vaardigheden, concept-context benadering, redeneren B:Vorming Kernconcepten Havo: Samenlevingsvormen Vwo: (religie of andere context) C:Verhouding Havo: Maatschappelijke verschillen Vwo: Internationale Machtsverhoudingen D:Binding Havo: Veiligheid Vwo: Natievorming E:Verandering Havo: (media of andere context) Vwo: Wording moderne samenleving
4
Doel: leerlingen begrippen en vaardigheden uit syllabus aanleren.
Centraal examen Doel: leerlingen begrippen en vaardigheden uit syllabus aanleren. Middel: via aantrekkelijke lesboeken en goede concept-context opdrachten.
5
Van Syllabus naar Seneca (havo)
A: Vaardigheden Onderzoeksvaardigheden vanaf 1.2: variabele, hypothese, causaliteit… Toepassing van c/c benadering en onderzoeksvaardigheden door de hele methode tijdens opdrachten zodat leerlingen zich de vaardigheden eigen maken. Kern van het vak! B: Vorming Identiteit, socialisatie, acculturatie, politieke socialisatie in hoofdstuk 1. Cultuur in hoofdstuk 3. Ideologie in hoofdstuk 5. Samenlevingsvormen eind deel 1 geïntroduceerd. Samenlevingsvormen in deel 2 volledig behandeld. C: Verhouding Alle kernconcepten in deel 1 v.a. hoofdstuk 5 behandeld. Maatschappelijke verschillen geïntroduceerd in deel 1. Maatschappelijke verschillen in deel 2 volledig behandeld. D: Binding Groepsvorming en sociale cohesie in hoofdstuk 2. Andere kernconcepten in hoofdstuk 5, 6 en 8. Veiligheid in deel 1 geïntroduceerd. Veiligheid in deel 2 volledig behandeld. E: Verandering Basis van de structuur in deel 1 hoofdstuk 5-10. Alle kernconcepten in laatste paragraaf hoofdstuk 5-10 behandeld. Geen verplichte context, maar social media in deel 2 beschikbaar. Centraal examen Vragen per opgave over alle hoofdconcepten (‘vraagstukken’)
6
Vragen per opgave over alle hoofdconcepten (‘vraagstukken’)
Van Syllabus naar Seneca (vwo) A: Vaardigheden Onderzoeksvaardigheden vanaf deel 1 in de even paragrafen: variable, hypothese, causaliteit… Toepassing van c/c benadering en onderzoeksvaardigheden door de hele methode tijdens opdrachten zodat leerlingen zich de vaardigheden eigen maken. Kern van het vak! B: Vorming Identiteit, socialisatie, acculturatie, politieke socialisatie in hoofdstuk 1. Cultuur hoofdstuk 3. Ideologie in hoofdstuk 6 (deel 2). Religie eind deel 2 aangestipt (niet verplicht schoolexamenonderdeel vwo). C: Verhouding Alle kernconcepten in deel 2 op logische en consistente manier behandeld. Machtsverhoudingen in de wereld in deel 3 volledig behandeld. D: Binding Groepsvorming en sociale cohesie in deel 1. Andere kernconcepten op logische en consistente manier in deel 2 behandeld. Natievorming in deel 2 behandeld. Natievorming in deel 3 herhaald. E: Verandering Basis van de structuur in deel 2. Alle kern-concepten in deel 2 op logische en consistente manier behandeld. Wording van de moderne samenleving in deel 2 behandeld. Wording van de moderne samenleving in deel 3 herhaald. Centraal examen Vragen per opgave over alle hoofdconcepten (‘vraagstukken’)
7
Seneca opbouw (havo) Havo deel 1 hoofdstuk 1-4
Inleiding vak Identiteit, socialisatie, cultuur, groepsvorming, sociale cohesie (m.n. VORMING) Introductie veiligheid/criminaliteit Onderzoeksbegrippen en onderzoeksvaardigheden Havo deel 1 hoofdstuk 5-10 VERANDERING als rode draad Alle kernconcepten Vorming, Verhouding, Binding, Verandering in hoofdstuk 5-10 Samenlevingsvormen geïntroduceerd (h.10) Havo deel 2 Geen nieuwe kernconcepten (wel herhaling) Alle verplichte contexten volledig uitgewerkt
8
Vwo deel 1 Vwo deel 2 Vwo deel 3 Seneca opbouw (vwo) Inleiding vak
Identiteit, socialisatie, cultuur, groepsvorming, sociale cohesie (m.n. VORMING) Criminaliteit als context (niet verplicht vwo) Onderzoeksbegrippen en onderzoeksvaardigheden Vwo deel 2 VERANDERING als rode draad Alle kernconcepten Vorming, Verhouding, Binding, Verandering Introductie verplichte contexten vwo (binding, verandering) Vwo deel 3 Geen nieuwe kernconcepten (wel herhaling) Alle verplichte contexten volledig uitgewerkt
9
Waarom deze opbouw? Omdat Cito van leerlingen verwacht dat ze vanuit verschillende hoofdconcepten (‘vraagstukken’) redeneringen op kunnen zetten m.b.v. kernconcepten in verschillende (onaangeleerde) contexten. Omdat het dan beter beklijft bij leerlingen dan met een behandeling van elk hoofdconcept apart. Leerling krijgt elk hoofdstuk niet alleen nieuwe leerstof aangeleerd, maar blikt ook terug op het eerder geleerde en blikt enigszins vooruit. Met Seneca worden verbanden tussen alle eindtermen en kernconcepten duidelijker. Dit biedt leerlingen houvast.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.