Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMargaretha Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Keuze maken voor aanbod keuzedelen Invoering nieuwe examenprogramma’s m.i.v. 2016/2017. Leerlingen doen voor het eerst centraal examen in 2018. Stoppen met ‘oude’ examenprogramma’s m.i.v. 2016/2017. Aan elk profiel blijven twee verplichte sectorvakken gekoppeld (keuze uit wiskunde / nask 1 / economie / biologie).
2
Wat mag en kan (school)? Inrichten van het onderwijs naar eigen inzicht: examenprogramma ≠ onderwijsprogramma Volgorde van profiel- en keuzedelen is vrij. Start examenprogramma is vrij (kan al starten in leerjaar 1 of 2). Keuzemogelijkheden voor leerlingen vergroten door openstellen van keuzedelen. Aan het aanbod van keuzedelen zijn geen beperkingen. Samenwerking met MBO en regionaal bedrijfsleven verstevigen ook door dit gestalte te geven in onderwijsaanbod. In samenwerking met de regio of andere partners één keuzedeel per profiel zelf ontwikkelen. Moment bepalen tot wanneer leerlingen van profiel kunnen switchen.
3
Wat zit er nog in de pijplijn?
Regeling licenties Regeling bevoegdheden Vernieuwing VMBO in relatie tot afspraken in RPO Centraal examen beroepsgericht eerder afsluiten Veldraadpleging (mei 2014)
4
Wat moet (leerling)? Leerlingen BBL en KBL moeten:
centraal examen doen in één profiel, bestaande uit vier profieldelen. schoolexamen doen in vier keuzedelen (verdiepend of verbredend). een loopbaandossier aanleggen. centraal examen doen op de daarvoor vastgestelde momenten. Leerlingen G/TL moeten: centraal examen doen in profieldeel 1 en 4 van het profiel Dienstverlening en Producten. schoolexamen doen in twee keuzedelen (verdiepend of verbredend).
5
Wat mag en kan (leerling)?
Leerlingen kunnen AVO-vakken op een hoger niveau doen. Let op: diploma wordt echter op één niveau afgegeven. Leerlingen hebben veel keuzemogelijkheden. Let op: wel binnen de mogelijkheden die de school daartoe biedt. En: voor sommige keuzedelen zijn voorwaarden geformuleerd (bijvoorbeeld verplicht profiel- en/of keuzedeel). Leerlingen kunnen extra keuzedelen volgen.
6
Maak keuzes. Schep duidelijkheid.
7
Richtvragen 1. Hebben teams de vrijheid om het profiel in te vullen op de wijze zoals zij dat willen: profieldelen geïntegreerd aanbieden of profieldelen als onderwijseenheid organiseren. 2 Welke criteria worden gehanteerd voor het aanbieden van keuzedelen? 3. Is er al zicht op de keuzedelen die aangeboden worden bij de profielen? 4. Zijn er uitgangspunten om al in leerjaar 2 profiel- of keuzedelen aan te bieden? 5. Zijn er ‘speciale onderwijsactiviteiten’ die ingepland moeten worden en die (op dit moment) nog niet goed zijn in te plannen bij profiel- en keuzedelen? Denk bijvoorbeeld aan een blokstage of een projectweek. 6. Hoe groot wil de school de keuzes voor leerlingen maken? Is er sprake van ‘verplichte keuzedelen’?
8
Tops en tips Top (rose): Wat gaat goed / behouden?
Tip (groen): Wat kan beter? Wat verdient aandacht?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.