Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnke Jansen Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Workshop ‘Breng de CanMEDS tot bloei’
Naam workshopbegeleider Welkom en onszelf introduceren Wat kunnen jullie van ons verwachten? Inleiding op de inhoud van de workshop Tussendoor ruimte voor vragen stellen maar vooral ook leren van elkaar
2
Wat kunnen anderen van u leren? Of: waar bent u trots op?
Inventarisatie Hoe leert u uw AIOS de algemene competenties (behalve DOO, dus iets op uw werkplek) Wat kunnen anderen van u leren? Of: waar bent u trots op? Waar is ruimte voor verbetering? Wat wilt u van anderen leren? Starten met inventarisatie vraag en in 2-tallen even laten sparren Paar mensen uitkomst van discussie vragen Belangrijkste punten inventariseren en op flap zetten Tevens aangeven wat wel/niet binnen de workshop aan bod kan komen cq buiten onze mogelijkheden liggen 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
3
Voorbeeld uitwerken VIM
Programma Laaghangend fruit Voorbeeld uitwerken VIM Vier thema’s als leidraad voor de algemene competenties In groepjes aan de slag Nabespreking Afronding: en morgen ga ik… 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
4
Medische vervolgopleidingen nieuwe opleidingsplannen
NB…. Algemene competenties? Toekomst bestendig? Opleiders voldoende affiniteit? Good practices? Iedereen overtuigd? CANmeds worden weleens vergeleken met een nijlpaard. De buik is natuurlijk medisch handelen, de kop staat voor communicatie, de poten voor samenwerken, kennis & wetenschap, professionaliteit en organisatie en het staartje staat voor maatschappelijk handelen. Het gaat er niet om dat ze allemaal evenveel aan bod moeten komen, maar nu is er vaak geen enkele aandacht voor bepaalde competenties. 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
5
Benutten van verplichte activiteiten
Overdracht PA bespreking Radiologiebespreking Complicatiebespreking Dienst Consult Visite Heelkundebespreking .... Door het benutten van verplichte activiteiten. Al deze activiteiten hebben een plek in uw opleiding. Heel veel doe je al, maar het is nog niet zo gelabeld. Het wordt vaak niet bekeken vanuit het oog van de opleiding. 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
6
Benutten van “nieuwe” activiteiten
Moreel beraad Clinical audits Ontwikkeling protocollen Patiëntveiligheid Projecten in kader van kwaliteitszorg .... Er zijn ook nieuwe activiteiten die u kunt benutten. 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
7
VIM: bespreken van incidenten
Voorbeeld uitwerken VIM: bespreken van incidenten Wat is het doel van VIM-uitkomst bespreken? Wat zou een AIOS kunnen/moeten leren? Over welke competenties gaat dit? Inleiding op het thema algemene competenties een plek geven in het opleiden. Meerdere mogelijkheden: nu wat kunstmatig vanuit de competenties: die zijn er, staan in opleidingsplannen maar zijn weinig concreet uitgewerkt, behalve NIV. Wat kun je er als opleider mee? En als ze er zijn hoe geef je ze een plek? Optie vanuit het werk kijken: er zijn werkzaamheden die gebeuren en waarvan men vindt dat een specialist die moet doen om zijn werk goed te doen: bv visite, dienst, overdracht, complicatiebespreking. Veel ook verplichte werkzaamheden vanuit regelgeving. Het zijn hulpmiddelen om een aios iets te leren: maar wat wil je de aios daarmee leren? Dit expliciteren helpt om de onderliggende competenties helder te maken. Nieuwe ontwikkelingen/activiteiten die in het werk ontplooit worden die eveneens gebruikt kunnen worden als leermiddel, bv patiëntveiligheid, VIM, moreel beraad, audits, etc 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
8
Multidisciplinair werken Leren van fouten Kwaliteit cyclus
Leerdoelen Multidisciplinair werken Leren van fouten Kwaliteit cyclus Context awareness Protocollen bijstellen Organisatieverandering Problemen van ‘change management’ 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
9
30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
10
Thema Patiëntveiligheid
30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
11
Uitgangspunten Patiëntveiligheid
Er gebeurt al veel op de werkvloer rondom PV Alleen invoeren van checklists, etc. gaat niet helpen Lastiger om de “goede” cultuur van openheid etc. te creëren Dit vraagt aandacht van en voor de opleidingsgroep (geen rolmodellen) 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
12
Uitgangspunten Patiëntveiligheid (vervolg)
Eigenaarschap en passie bij de medisch specialist Focus op Just Culture en Human factors Instrumenten/checklist als hulpmiddel Daarom opleider professionaliseren om dit proces vorm te geven Daarmee werken we aan PV cultuur en verankering PV in de opleiding van de medisch specialist 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
13
Ouderenzorg 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
14
Complexe problematiek
De ene oudere is de andere niet 86 jaar Complexe problematiek Vitaal 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
15
Aanpakken kennis en kunde tekort van specialisten
CGS: Ouderenzorg alle vervolgopleidingen Aanpakken kennis en kunde tekort van specialisten 9 Wetenschappelijke verenigingen participeren in de eerste pilot groep, de overige verenigingen sluiten later aan Uiteindelijke doel: verankering van ouderenzorg in alle vervolgopleidingen ‘Het is geen 5 voor 12, het is 5 over 12!’ 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
16
Herkennen kwetsbaarheid
Opzet en inhoud Herkennen kwetsbaarheid Effect kwetsbaarheid op medisch handelen eigen vakgebied Cognitieve stoornissen Samenwerking en communicatie 1ste 2de 3de lijn Risico’s ziekenhuisopname Polyfarmacie 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
17
Medisch leiderschap 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
18
CanBetterproject Medisch Leiderschap
30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
19
CanBetterproject Medisch Leiderschap
Politiek Persoonlijk en 1:1 Zorgverzekeraars Vakgroep Ziekenhuis Maatschappij 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
20
Doelmatigheid 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
21
CanBetter doelmatigheid
Efficiënt en effectief handelen in de zorg Kwaliteit van handelen in de zorg Dezelfde kwaliteit met minder mogelijkheden/middelen Met dezelfde mogelijkheden/middelen meer kwaliteit 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
22
Kies een thema en maak een “mindmap”
Opdracht in groepjes Kies een thema en maak een “mindmap” Wat is het doel van de activiteit (werkgerelateerd) Wat vindt u dat een AIOS daarvan moet leren Over welke (deel)competenties gaat dit? Zet dit op een flap-over Maak groepjes van 4 pp Tijd: 20 minuten Gebruik een flap 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
23
Mindmap: associatieve techniek verzamelen van ideeën, informatie, etc.
30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
24
op post-it en op flipovervel plakken Tips voor project CanBetter?
Morgen ga ik.... Wat neemt u mee uit deze workshop waar u morgen al mee aan de slag gaat? Welke voorbeelden zijn er in uw praktijk (instelling) die (potentieel) als voorbeeld voor anderen kunnen dienen? op post-it en op flipovervel plakken Tips voor project CanBetter? op geeltje schrijven en bij deur op flap plakken Meer informatie: www/knmg.nl/modernisering 30 december 2017 Breng de CanMEDS tot bloei
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.