De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Johan van de Watering en Gerard Kusters

Verwante presentaties


Presentatie over: "Johan van de Watering en Gerard Kusters"— Transcript van de presentatie:

1 Johan van de Watering en Gerard Kusters
LOOK Symposium woensdag 12 april 2017 Staat het kind met een beperking nog centraal in zorg en onderwijs?    EKEP, Best practices Johan van de Watering en Gerard Kusters

2 Best practices

3 INHOUD Wat is EKEP “best practices” voorwaarden
EKEP de praktijk voorbeelden Gezamenlijke kwaliteitsverbeteringen / wensen Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie

4

5 EKEP = SAMENWERKING EKEP: De samenwerking is kansrijk wanneer ouders, onderwijs en revalidatie zich met elkaar weten te verbinden in een betekenisgevend proces dat recht doet aan de belangen en gericht is op een betekenisvolle ambitie. Het is een grote opgave om daarvoor de juiste condities te scheppen

6 EKEP= samenwerking leerling/ouders, revalidatie en onderwijs
Ingrediënten / voorwaarden om te komen tot best practice: Ambitie  OOR ( ontwikkelperspectief onderwijs en revalidatie) Recht doet aan belangen  Belangen helder krijgen Relatie (verbinden)  Mensenwerk Proces  Op de goede weg samen! ( voortgang, betrouwbaar,win-win) Organisatie  Professioneel organiseren

7 Belangen vormen de motor van samenwerking. Belangen helder krijgen
w en n s b w en n w en n s b s b w en n STANDPUNT BELANGEN EKEP valt in de gouden driehoek WAARDEN EN NORMEN Tip: breng het gesprek van standpunten naar belangen

8 Samenwerken is mensenwerk
Bij samenwerking gaat het zowel om inhoudelijke argumenten als om persoonlijke verhoudingen en relaties. Relaties: vermogen tot verbinden opgebouwd vertrouwen verbindend leiderschap (voorzitter)

9 De praktijk Ontwikkelingen Roosendaal Succesfactoren collega’s
Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie De praktijk Ontwikkelingen Roosendaal Succesfactoren collega’s Organisatie en proces  voorbeelden

10 Ontwikkelingen Roosendaal
Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie

11 Ontwikkelingen Roosendaal
Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie Ontwikkelingen Roosendaal Formulieren. Kan dit beter? Functie van het formulier? (Kerstboom!) Leesbaarheid?  (voldoende lezersgericht voor ouders / leerlingen?) Koppeling Parnassys – EPD? Sharepoint? (tegelijkertijd in werken) Sneller in te vullen? (administratieve werkdruk) Rollen helder? Regisseursrol leerkracht? Rol ouders? Hoe visie op ouderbetrokkenheid inpassen?  VERUS: partnerschappen (didactisch, pedagogisch, formeel, informeel, maatschappelijk, partnerschap m.b.t. zorg en partnerschap m.b.t. revalidatie)

12 Ontwikkelingen Roosendaal
Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie Ontwikkelingen Roosendaal Kwaliteitscyclus? Hoe 'succes' of kwaliteit meten?  (gesprekken / MTO / OTO / observaties van besprekingen) Korte loop PDCA? Relatie met dagelijks handelen van alle professionals. Niet iets 'erbij'. 'De goede dingen doen' (extern resultaat) of 'De dingen goed doen' (intern proces) ? Optimale dialoog tussen alle betrokkenen? Voldoende (voorbereiding)tijd voor goed overleg?  Bekostiging overhead? Wanneer is overleg 'goed'?  Wanneer is alle overleg goed? (scholing)

13 Succesfactoren collega's
De Twijn / Vogellanden    Zwolle Werkenrode school    Groesbeek Kroonpad - Klimmendaal    Apeldoorn Mytylschool Ariane de Ranitz SO    Utrecht Maurice Maeterlinckschool    Delft Klimmendaal     Arnhem Onderwijscentrum / revalidatiecentrum Roessingh    Enschede Heliomare / De Ruimte    Wijk aan Zee

14 Succesfactoren collega's (top 3)
Samenwerking: 5 scholen Intentieverklaring integrale samenwerking / vertrouwen en gelijkwaardigheid / duidelijke afspraken m.b.t. samenwerking / afstemming op alle niveaus m.b.t. proces / samen eindverantwoordelijk Visie: 4 scholen Gezamenlijke visie / gezamenlijke visie waarin ouders partners zijn / bewustwording van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid / IEDEREEN is verantwoordelijk voor alle besprekingen, verslagen, communicatie,.. Communicatie: 3 scholen Korte lijnen, contactpersonen van beide organisaties / iedereen de ruimte voor inbreng / sfeer / overleg op alle niveaus van de beide organisaties / gezamenlijke bespreking over en met leerlingen en ouders Echt 1 plan: 3 scholen Koppeling EKEP bespreking en OPP / niet eigen belang voorop maar kind centraal / gezamenlijke hoofddoelstelling formuleren

15 Succesfactoren collega's (top 3)
Verslaggeving: 2 scholen Eenduidig en toegankelijke verslaggeving / niet steeds systemen erbij / volledig en goed ingevuld EKEP formulier   Scholing personeel: 2 scholen Gezamenlijke studiedagen / alle medewerkers geschoold in de EKEP structuur / workshop nieuwe collega's / collega's aanspreken / meerwaarde blijven uitleggen Rollen: 3 scholen Afspraken over participatie ouders / onafhankelijke procesbewaker-voorzitter om te zorgen voor balans tussen onderwijs en revalidatie  Diversen: steeds 1 school - Planning: voor invullen formulieren / voor besprekingen - Uitleg voor ouders: folders / voorlichting - Jaarlijkse evaluatie - EkepExpertTeam - Volg ontwikkelingen via Lecso

16 Organisatie en proces  voorbeelden
De Twijn / Vogellanden    Zwolle Werkenrode school    Groesbeek Kroonpad - Klimmendaal    Apeldoorn Mytylschool Ariane de Ranitz SO    Utrecht Maurice Maeterlinckschool    Delft Klimmendaal     Arnhem Onderwijscentrum / revalidatiecentrum Roessingh    Enschede Heliomare / De Ruimte    Wijk aan Zee

17 Vragen en wensen?

18 Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie


Download ppt "Johan van de Watering en Gerard Kusters"

Verwante presentaties


Ads door Google