Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan Pieters Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Netwerkmiddag ronde Welkom
2
12.45 Opening en Welkom, toelichting programma
(tijdstippen ter indicatie) 12.45 Opening en Welkom, toelichting programma 12.50 Een school ‘in de etalage’ 13.30 Het nieuwe examenprofiel, een korte toelichting 13.45 ‘Beelden’ 14.45 Pauze 15.00 Samenhang en ontwikkelen 15.45 Afspraken en afsluiting 16.00 Sluiting
3
Mededelingen: Lerarenregister pilot Grafimedia Vmbo groen Invoering nieuwe profielen
4
Schoolportret Met dilemma …….. Presentatie Toelichtende vragen Consultatie Adviezen
5
Een voorbeeld van beroepenvelden rond een topsector
Beelden 1 Een voorbeeld van beroepenvelden rond een topsector
6
Het nieuwe examen
7
Visie en uitgangspunten Intersectoraal examenprogramma:
oriënterend en uitstel van studie- en beroepskeuze; loopbaanontwikkeling 21e eeuwse vaardigheden (meegroeien met de kennis maatschappij) toekomst gericht actieve relatie met de (ontwikkelingen op de) regionale arbeidsmarkt schoolspecifieke programma’s inhoudelijke en didactische afstemming met het regionale mbo Afstemming AVO <> Beroepsoriënterende deel Daagt uit tot een praktisch onderwijsprogramma
8
LOB intersectoraal onderbouw bovenbouw
Leerjaar Leerjaar 1 Leerjaar 2 Leerjaar 3 Leerjaar 4 Belangrijk Keuzemoment Aan het einde van leerjaar 4 - Opleidingskeuze Accent op Zelfexploratie Oriëntatie op verschillende arbeidsgebieden Beroepenoriëntatie Oriëntatie in de verschillende werkvelden (Opleidingenoriëntatie) Opleidingsoriëntatie Activiteiten gericht op: • HANDEN: ervaren en voelen • HART: invoelen en voorstellen • HOOFD: reflecteren, analyseren en concluderen De leerling: • voelt wie hij is en wat hij kan; • droomt over zijn toekomst; • praat met anderen over zijn toekomstdromen; • onderzoekt de mogelijkheden voor zichzelf; • spreekt met anderen over zijn wensen en ambities; • houdt zijn ontwikkeling in een portfolio bij. • ervaart de arbeidsgebieden en werkvelden 'aan den lijve'; • bedenkt hoe het is om in de verschillende arbeidsgebieden en werkvelden te werken; • praat met anderen (volwassenen en medeleerlingen) over zijn opgedane ervaringen in de verschillende arbeidsgebieden en werkvelden; • ervaart en onderzoekt de verschillende werkvelden binnen de arbeidsgebieden 'aan den lijve' en verkent daarin de voor- en nadelen; • stelt zich voor hoe het is om in de betreffende werkvelden te werken; • geeft met anderen betekenis aan zijn ervaringen; • legt verbanden tussen zijn ervaringen en zijn mogelijkheden en wensen; • trekt een conclusie; • kijkt rond in verschillende mbo-opleidingen en ervaart enkele opleidingen door middel van een proefstudietraject; • schat in of de opleiding bij hem past; • spreekt met anderen over zijn ervaringen; • trekt een conclusie door verbanden te leggen tussen zijn mogelijkheden en zijn wensen; Loopbaancompetenties Wat kan ik ? Wat kan ik? Wat wil ik ? Wat wil ik? Hoe kan mijn werk eruit zien? Waar voel ik me op mijn plaats? Hoe maak ik de juiste keuzes? Wie heb ik daarbij nodig?
10
Profiel Intersectoraal
Diensten 1. Organiseren van een activiteit Aannemen, organiseren, plannen, voorbereiden, uitvoeren en opruimen van een activiteit Denk aan: draaiboek opstellen, (milieu)-vergunningen, veiligheid, logistiek en routing, inschakelen deskundigen 2. Presenteren, promoten, verkopen Afhankelijk van doel en doelgroep, mondeling en schriftelijk (digitaal) communiceren en daarbij een passende mediumkeuze maken Denk aan: nieuwsbrief, telefoongesprek, verkoopgesprek voeren, social media en activiteiten op gebied van promotie, reclame, voorlichten, informeren, etc. 3. Materieel product maken Producten ontwerpen, vervaardigen, doorontwikkelen, repareren Denk aan: werktekeningen lezen, (een deel van een) product ontwerpen, een tekenprogramma gebruiken, design, decoratie belettering, maquette en prototype maken 4. Multimediaal product maken Een media-uiting met behulp van ICT realiseren Denk aan: een instructie- of voorlichtingsfilm maken, een website ontwerpen en samenstellen, een applicatie maken Producten
12
Leerdoelen profieldelen T&C* T&D* D&C* GL* Voorbeelden/Voorstellen
Analysemodel leerdoelen huidige onderwijs- of schoolprogramma’s versus de leerdoelen profieldelen. * Maak een keuze uit de huidige onderwijsprogramma’s Leerdoelen profieldelen T&C* T&D* D&C* GL* Voorbeelden/Voorstellen Profieldeel 1. Organiseren van een activiteit 1.1. Een voorlopige opdracht bespreken met de opdrachtgever. 1.2. Een opdracht aannemen van een opdrachtgever 1.3. De organisatie van een activiteit plannen 1.4. Een activiteit voorbereiden 1.5. Facilitaire werkzaamheden uitvoeren 1.6. Wet- en regelgeving op het terrein van veiligheid en milieu herkennen, benoemen en toepassen Profieldeel 2 Presenteren, promoten en verkopen 2.1. Verschillende manieren van communicatie en communicatiemiddelen hanteren. 2.2. Promotie activiteiten beoordelen, verbeteren en uitvoeren 2.3. Informatie verstrekken en instructie geven gericht op een doelgroep Profieldeel 3 Materieel product maken voor een opdrachtgever 3.1. Een (eenvoudig) product/werkstuk ontwerpen 3.2. Een schaalmodel/maquette/prototype vervaardigen 3.3. Het ontwerp geschikt maken voor vervaardiging met nieuwe (print)technieken 3.4. Een product afwerken Profieldeel 4 Multimediaal product maken 4.1. Een digitaal ontwerp maken voor onder andere een website, poster, flyer of brochure. 4.2. Een instructie- of voorlichtingsfilm maken. 4.3. Een website ontwerpen en samenstellen. 4.4 Aan de hand van een programma van eisen een applicatie ontwerpen, maken of samenstellen.
13
Beelden 2 Tafelgroepen Verkennen van de inhoud van de profielen
45 minuten Werkbladen Presentatie in tweede ronde door elk lid van de groep
14
Richtinggevende vragen bij dit onderdeel:
Welke beelden heb je hierbij? Wat zie je je leerlingen doen? Wat heb je al op school (om het nieuwe profiel te vullen) Waar liggen witte vlekken bij jou op school?
15
Pauze Wisselen 15 minuten 15.00 tweede ronde
Verschillende profielen aan één tafel Voor de koffie 15 minuten 15.00 tweede ronde
16
Beelden 3 Presentatie van jouw profiel deel
Gesprek aan de hand van richtinggevende vragen Werkblad 15.45 uur Plenair
17
Richtinggevende vragen bij dit onderdeel:
Waar zit (interne) samenhang? Waar zit mijn ontwikkelkracht? Wat heb ik nodig/waar heb ik behoefte aan (om het nieuwe examenprogramma vorm te geven)?
18
Plenair Samenhang? Waar zit mijn ontwikkeling? Netwerkronde 3 en 4
Afsluiting en vooruitblik 16.00 uur
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.