Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGert van der Berg Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Netwerkmiddag ronde Welkom
2
12.45 Opening, toelichting programma, mededelingen
13.00 Een school in de etalage 13.45 Introductie netwerkthema: “Een beeld bij verandering” 13.50 Het conceptexamenprogramma, een toelichting 14.10 Pauze 14.30 Criteria voor een onderwijsprogramma Beelden bij / inzoomen op profieldelen 15.00 Opdracht voor de eigen school 14.50 Afspraken en afronding 16.00 Sluiting
3
Mededelingen: Invoeringstermijn nieuwe examens Analyse leermiddelen Talentenmap Voorbereiding lerarenregister/scholingstrajecten Algemene Ledenvergadering / Landelijke conferentiedag 27 mei
4
School in de etalage Presentatie Toelichtende vragen Consultatie Adviezen
5
Het examenprogramma Opzet examenprogramma. Differentiatie naar Basis, Kader en GL. Outillageoverzicht voor de profieldelen. Aansluiting op het MBO.
6
Conclusie IVC: “Het D&P profiel laat zich niet één op één vergelijken met een opleidingsdomein of een opleidingsrichting, maar sluit aan bij vele opleidingsrichtingen, precies zoals bedoeld was”. Zie bijlage vergelijking vmbo > mbo KD
7
‘Rapport in- en doorstroom sectoroverstijgende programma’s in het vmbo’,
Cohort 2009, 2010, 2011 Instituut voor Toegepaste Sociale wetenschappen (ITS), onderzoeker Menno Wester Projectnummer: Opdrachtgever: Platform VMBO Intersectoraal Download via website
8
Intersectoraal DC, TC, TD, GL 2008 2013
In aantallen leerlingen 3e+4e leerjaar 2074 16930 Bron: DUO.
9
Bron: DUO, indexcijfers door ITS.
Doorstroom cohort 2010 in % ec tn zw lb man 45 33 14 5 vrouw 32 9 52 Bron: DUO, indexcijfers door ITS.
10
Bron: DUO, indexcijfers door ITS.
Doorstroom cohort 2010 per niveau in % 1 Ass.opl. 2 Basisber. 3 Vakopl. 4 Midden kader+ man 48 18 32 vrouw 34 27 37 Bron: DUO, indexcijfers door ITS.
11
Uitgangspunten intersectoraal
Uitstel keuze Brede oriëntatie Geïntegreerde beroepenoriëntatie in onderwijsprogramma Aansluiting vervolgonderwijs Afstemming buitenschools en binnenschools leren
12
Brainstorm criteria onderwijsprogramma
Examenprogramma ≠ onderwijsprogramma Brainstorm (met uw tafelgenoten): Welke criteria zijn van belang bij de samenstelling van een goed onderwijsprogramma Kenmerken brainstorm: geen kritiek (alles is goed!), aandacht voor kwantiteit, wilde ideeën, 1+1=3! 15 minuten de tijd! Noteer alle ideeën op uw flap!
13
Criteria onderwijsprogramma
14
Pauze Wisselen 15 minuten 14.45 start gesprekken over profieldelen
Verschillende profieldelen aan één tafel Criteria op powerpoint zetten 15 minuten 14.45 start gesprekken over profieldelen
15
Criteria toepassen op profieldelen
Tafelschikking (gemengde samenstelling, 1 profieldeel centraal), 30 minuten, 45 minuten, werkbladen Terugkoppeling in ronde 2 door elk lid van de groep Bekijk het uitgewerkt profieldeel en ga met elkaar in gesprek over de inhoud van dit profieldeel aan de hand van de volgende vragen. Kijkend naar de criteria: Welke kansen zie je in dit profieldeel om een aantrekkelijk onderwijsprogramma te maken? Welke uitdagingen doen zich (nog) voor om een aantrekkelijk onderwijsprogramma te maken?
16
Opdracht voor eigen school
Terugkoppeling van de gesprekken over de verschillende profieldelen. Gesprek aan de hand van de volgende vragen: Wat staat jullie als school te doen? Wat is jullie eerste stap? Welke vraag hebben jullie richting het platform?
17
Plenair Opdracht en eerste stap voor de scholen?
Wat hebben we nodig van het platform? Netwerkronde 4 Afsluiting en vooruitblik 16.00 uur
19
Hoe kijk jij aan tegen de vernieuwing?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.