Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKarolien Peters Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
2
In schooljaar 2005-2006 kwamen 1.207.700 leerlingen door de voordeur van vo en mbo
verdween door de achterdeur!
3
Getallen Gemiddeld wordt 26% van de uitvallers van een niveau 1 opleiding van een misdrijf verdacht. In de G-4 is dat zelfs tussen de 35 en 40%. Bij niet uitvallers is dit percentage in de G-4 21%.
4
Wie zijn voortijdige schoolverlaters?
Opstappers Risicoleerlingen: ‘niet kunners’ ‘overbelasten’ Bron: Ton Eimers (2006).
5
Vooronderstellingen Geen startkwalificatie mbo niveau 2
Geen probleem specifiek van allochtonen Wel een probleem van de grote stad Wel een armoedeprobleem Een meer dimensionaal probleem
6
Casus: Alice
7
Omvang en registratie (1)
Beschikbare cijfers zijn indicatief
10
Is er nog werk aan de winkel?
359 ‘opstappers’ Preventieve activiteiten Onvoldoende inzicht in prioritaire groep (schoolverlaters die noch een vmbo- noch een mbo-diploma op niveau 1 of 2 hebben) Biografie van (herplaatste) voortijdige schoolverlaters Ontwerp doorlopende leerlijn
11
Casus: Dennis
12
Conclusie t.a.v. factoren die tot uitval leiden
Geen samenhangend causaal model Factoren worden ingekleurd door de maatschappelijke context Positie van de leerling Cohortonderzoek Aanbod moet ‘fitten’ individuele behoeften van leerlingen ACTORPERSPECTIEF
13
Theorieën en modellen Dissertatie Riekele Bijleveld (Universiteit Twente) Dissertatie Jan Prins (Radboud Universiteit Nijmegen) Dissertaties gebaseerd op de interactieve modellen van Tinto en Pascarella uit de VS
15
Werkmodel lectoraat Geen sluitende theorie
Fit tussen studentkenmerken en opleidingskenmerken Definitie: Voortijdig schoolverlaten is het resultaat van een aaneenschakeling van ketens van negatieve gebeurtenissen, die ertoe bijdragen dat sommige leerlingen voortijdig hun opleiding verlaten.
17
De deur op een kier… Leerlingen Docenten Maatschappelijke instellingen
18
Lectoraat onderzoeksopdracht (1)
Onderwijsarrangementen Samenwerking met maatschappelijke actoren
19
Doelgroep lectoraat Leerlingen po, vo en mbo
Schoolverlaters ingeschreven bij het RMC
20
Hypothese: In het po is zichtbaar welke leerlingen verhoogd risico lopen hun opleiding in het vo voortijdig te verlaten.
21
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Preventieve onderzoekslijn Onderzoek naar het keten van gebeurtenissen Onderzoek naar competentieontwikkeling van docenten Curatieve onderzoekslijn Ontwerpgericht onderzoek t.b.v. de ontwikkeling van leerarrangementen
22
Leden kenniskring Ingrid Klootwijk Annette van Liere Paulo Moekotte
Jolien van Uden Na 1 augustus twee leden Hogeschool Edith Stein Henk Ritzen Secretariële ondersteuning Marian van Kempen (secretaresse lectoraten HES/OCT)
23
Buitenkring Prof. Dr. Loek Nieuwenhuis Prof. Dr. Robert Jan Simons
Dr. Jan Prins Dr. Peter Weusthof Drs. Ton Eimers Drs. Cas van Kamperdijk, MME Dhr. Cees Klaassen Mevr. Liesbeth de Jong
24
Ik heb gezegd…
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.