Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRaphaël Dekker Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Project Kwaliteit brandweerpersoneel
Aangepaste presentatie naar aanleiding van themasessie RRC 16 april 2009
2
Agenda Kwaliteit brandweerpersoneel
inleiding film ‘Klaar voor de praktijk’ opbrengst regionale bijeenkomsten beantwoording 5 hoofdvragen RRC rapportage projectgroep Implementatie en communicatie rapport Cebeon Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 2 -
3
Film ‘Klaar voor de praktijk’
Functiegericht onderwijs bij de brandweer: de leergangen manschap A en bevelvoerder in de praktijk. Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 3 -
4
Opbrengst regionale bijeenkomsten
Doelstellingen verbeteren beeldvorming creëren draagvlak inventariseren zorgen en knelpunten oktober 2008 t/m maart 2009: in gesprek met alle regio’s én met VBV opkomst hoog: 390 functionarissen aanwezig goede sfeer, open dialoog en kritische vragen Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 4 -
5
Opbrengst regionale bijeenkomsten
Uitkomsten beeldvorming verbeterd meer draagvlak bereikt: wat en hoe staan niet meer ter discussie resterende vragen: - verwachte kostenverandering en financiering - bestuurlijke besluitvorming wet- en regelgeving Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 5 -
6
RRC: 5 hoofdvragen 12 september 2008, RRC stelt 5 hoofdvragen:
organiseerbaarheid? tijdbelasting? rendement? risico’s? tijdpad voor implementatie? financiën? Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 6 -
7
1. organiseerbaarheid? Vraag
Is werkend leren organiseerbaar, ook voor vrijwilligers? Antwoord leergang manschap A herzien: werkend leren in korps nu wel organiseerbaar bijscholing docenten en instructeurs (vakinhoud én activerende werkvormen): succesvolle start en beheersbare implementatie capaciteit oefencentra: voldoende, óók nu vraag toeneemt Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 7 -
8
2. tijdbelasting? Vraag Neemt door werkend leren de (tijd)belasting toe? Antwoord studiebelasting gelijk gebleven doorlooptijd leergang wel korter en daardoor intensiever zelfstudie is nu écht zelfstudie leerwerkplekbegeleiding: max. 2 uur per opdracht docenten: eenmalige piek in voorbereidingstijd korpsspecifieke zaken in opleiding: tijdwinst Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 8 -
9
3. rendement? Vraag Zorgt kwaliteitsstelsel voor betere brandweermensen? Antwoord ervaringen pilot- en startregio’s: - alle betrokkenen enthousiast - men ervaart de meerwaarde van een andere manier van opleiden - functionaris daadwerkelijk direct inzetbaar na diploma 2009/2010: effectiviteitonderzoek Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 9 -
10
4. risico’s? Vraag Wat als besluitvorming wetgeving vertraagt?
Antwoord Nbbe: tijdelijke oplossing voor afgifte oude rijksdiploma’s voor nieuwe functies (5 jaar) in geval van afstel wetgeving: verwachting dat BKZ andere wettechnische mogelijkheden voor implementatie zal onderzoeken Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel
11
5. tijdpad voor implementatie?
Vraag Hoeveel voorbereidingstijd nodig voor goede implementatie? Antwoord voorbereidingstijd implementatie opleiden: 6 tot 9 maanden voor ondersteuning: landelijke projectorganisatie en diverse instrumenten beschikbaar Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel
12
Instrumenten voor implementatie (1)
Projectgroep implementatie en communicatie: Ondersteuning bij implementatie kwaliteitsstelsel bij regio’s, gemeenten, opleidingsinstituten en oefencentra Voorbereiding besluitvorming door stuurgroep KBP: invulling kwaliteitsborging en onderhoud stelsel Onderhoud en eventueel bijstelling kwaliteitsstelsel Vertaling signalen uit het veld naar stuurgroep KBP en vice versa Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel
13
Instrumenten voor implementatie (2)
Kwalificatiedossiers Herziene Leidraad Oefenen Leidraad Implementatie, deel Opleiden Nulmeting opleidingsinstituut (zelfevaluatie) Profielen trajectbegeleider en leerwerkplekbegeleider Opleidingsplannen, leermiddelen en toetswijzers Model portfolio blijvende vakbekwaamheid Profchecks voor 4 functies Vakinhoudelijke (bijscholings)cursussen Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel
14
6. financiën? Vraag Wat is de kostenverandering door invoering functiegericht onderwijs? Antwoord kostentoename door: - extra onderwijsrollen (trajectbegeleider, leerwerkplekbegeleider, docent) - uitbreiding aandeel realistisch oefenen cursusprijzen implementatieregio’s bekend, maar lastig met elkaar te vergelijken Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel
15
Cebeon Cebeon: onderzoek financiële gevolgen concept
Besluit Personeel Veiligheidsregio’s Bevindingen (maart 2009): structurele opleidingskosten + € ,- waarvan € ,- voor realistisch opleiden 1 tot 1,5% brandweerbegroting financiële discussie: mei/juni 2009 behandeling Veiligheidsberaad Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel
16
Bron: rapport Financiële gevolgen
concept Besluit Personeel Veiligheidsregio’s, Cebeon, Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel
17
Beslispunten RRC mei 2009 De RRC onderschrijft de noodzaak van een nieuw opleidingsstelsel; RRC inhoudelijk akkoord met implementatie stelsel; Implementatie van tot óf tot ; Voor landelijke implementatie wacht RRC financiële discussie af tussen VNG en ministerie BZK; RRC van mening dat er aanvullende financiële middelen beschikbaar moeten komen voor implementatie; Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.