De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Waar de innovatie van vandaag de toekomst van morgen bepaalt

Verwante presentaties


Presentatie over: "Waar de innovatie van vandaag de toekomst van morgen bepaalt"— Transcript van de presentatie:

1 Waar de innovatie van vandaag de toekomst van morgen bepaalt

2 Omgevingslab XL 15 mei 2017 Omgevingskoers van Agrifood Capital
Linda Ijsseldijk, gemeente Uden

3 Topregio in agrifood Onze ambitie
AFC is de netwerkorganisatie van ondernemers, overheden (17 gemeenten en 2 waterschappen) en kennisinstellingen in agrifood in NOB. Onze ambitie: Noordoost-Brabant (samen) ontwikkelen tot topregio in agrifood #afc2020

4 Onze uitdaging Economische groei en maatschappelijke uitdagingen
We staan voor grote uitdagingen: de economische vitaliteit van onze regio staat onder druk. Ook leven we leven in een tijd vol maatschappelijke uitdagingen op gebied van voeding, gezondheid en duurzaamheid. Onze ‘challenge’ is het combineren van deze twee thema’s/topics in een strategische agenda voor de ontwikkeling van een sterke en veerkrachtige regio (topregio). Economisch groei: NOB is een sterke agrifood regio maar de vitaliteit staat onder druk. Het aantal banen (motor van de economie) is m.n. tussen 2008 en 2013 fors gedaald, meer nog dan gemiddeld in NL. We voelen als regio de gevolgen van de laatste economische crisis. Maatschappelijke uitdagingen: de bevolking neemt toe (niet alleen lokaal maar ook wereldwijd; in 2016 de 2,5 miljoenste Brabander verwelkomd), zuiniger omgaan met beschikbare grondstoffen, milieu-issues (bijv. mestoverschot, schoon water), kwaliteit van leven, welvaartsaandoeningen zoals toenemend overgewicht en diabetes. We stellen hoge eisen aan onze woon- leef- en werkomgeving, de regio moet veerkrachtig zijn: klimaatbestendig, goed bereikbaar en zodanig ingericht dat iedereen er uitstekend in kan wonen, werken, ondernemen, studeren en recreëren. Kortom: allerlei uitdagingen op gebied van voeding, gezondheid, duurzaamheid en werkgelegenheid. We willen de topregio in Agrifood worden. Concrete doelstellingen voor AgriFood Capital voor 2020: - 150 nieuwe starters - 60 nieuwe bedrijven nieuwe banen 2 miljard extra omzetgroei 5 toplocaties voor groei en innovatie Deze doelstellingen willen we realiseren via het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op gebied van voeding, gezondheid, duurzaamheid en werkgelegenheid.

5 Wat doen we als regio? Omgevingsvisie voor de regio
Koers dus geen bindende afspraken Input voor provincie en gemeenten

6 AgriFood zit in ons DNA Rijke historie in land- en tuinbouw
Verwerkende industrie Waarom Agrifood? AgriFood zit in ons DNA. We hebben een rijke historie in land- en tuinbouw. In NOB zaten en zitten veel familiebedrijven; vakmanschap, ondernemerschap én samenwerken zitten in ons bloed. We danken onze unieke uitgangspositie van vandaag o.a. aan de helden van gisteren waaronder Van den Elsen ( ): een NL priester die één van de grondleggers is van Noord-Brabantse Christelijke Boerenbond, het huidige ZLTO. Hij kwam op voor de belangen van de boeren Wim ‘de Korver’ Hendrix (1896- …): een succesvolle ondernemer die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het moderniseren (incl. opschalen) van de pluimvee-industrie Salomon ‘Saal’van Zwanenberg ( ): grondlegger van Organon, die als eerste insuline voor diabetici op de markt bracht Onderwijs en vakmanschap Pioniers

7 Om te komen tot een koersdocument
Bepalen van het DNA van de regio Welke onderwerpen zijn van belang Wat doet de provincie en in welk tempo Waar staan de gemeenten Bestuurlijke aanhaking

8 Van DNA tot koers Drie werksessies met brede aanhaking vanuit de regio en deelneming provincie Duidelijk krijgen waar we als regio het verschil kunnen maken In eerste werksessie helder krijgen wat de verwachting is van het document

9 Strategisch keuzes Conclusies 5 1 2 1 8 2 1 7 6 2 4 2 5 2 1 1 2 9 4 1
Doel van de agenda Invloed richting provincie is actuele (KT) aanleiding gericht op (LT) impuls samenwer-king in de regio Samenwerking in eigen regio 5 1 2 1 8 Invloed richting provincie Scope Agrifood gerelateerde agenda 2 1 7 6 Brede omgeving agenda Brede blik Opgaven zijn (ook) sociaal en economisch, vervolgens focus op betekenis voor fysieke leefomgeving in brede zin van Omgevingswet Omgevingsthema’s Breed: sociaal, economie & leefomgeving Fysieke leefomgeving 2 4 2 5 2 Reikwijdte Selectief : aantal verbindende/ integrale thema’s Compleet: alle sectorale thema’s 1 1 2 9 Selectief willen zijn is krachtiger, zowel richting provincie als onszelf Schaalniveau Lokaal en regionaal niveau Focus op regionale schaalniveau, in verbinding met lokaal niveau 4 1 8 Regionaal niveau Karakter Open, uitnodigend en wervend Richtinggevende keuzes over eigen inzet Wij willen concrete keuzes maken die richting geven 2 2 5 5 Beleidsneutraal, benutten KT urgenties Vernieuwing Initiëren nieuw beleid, gericht op transities En gericht op zaken die cruciaal zijn voor lange termijn transities 3 5 6

10 Kernopgaven Vier regionale kernopgaven:
Versterking van de innovatiekracht van de topsectoren van de regio, waaronder Agrifood, health, life sciences, bio-based industrie, HTSM en logistiek; Versterking van de agglomeratiekracht om schaalvoordelen beter te kunnen benutten; Versterking van de omgevingskracht door verbetering van een duurzame leefomgeving; Versterking van de bestuurskracht door beleidskeuzes en investeringsbeslissingen van overheden en bedrijven beter op elkaar te laten aansluiten en elkaar te laten versterken.

11

12 Het vliegwiel van de regio

13 Voorlopige thema’s Versterken van innovatieve hotspots;
Experimenteerruimte voor duurzame landbouw; Versterken van interregionale bereikbaarheid; Versterken stedelijke netwerken Land van Cuijk / Nijmegen en Den Bosch-Oss-Uden-Veghel; Transformatie en verduurzaming van het bestaande; Kwaliteitsaanpak voorzieningen en bereikbaarheid voor fijnmazig netwerk van kernen; Versterken en verantwoord benutten groen-blauwe netwerk; Gebiedsgerichte aanpak voor een energieneutrale regio.

14 Gelaagd verder uitwerken
Kernopgaven, focus voor de lange termijn Hoofdthema’s, vraagstukken die aandacht behoeven Nadere uitwerking, hoe nu concreet worden Onderzoeken Agenderen Icoonprojecten

15 Verder vormgeven van de inhoud op ontwikkeldagen
Concreet worden op ontwikkeldagen, samen met bestuurders naar de verdieping Verdieping is flexibel en kan wisselen Minimaal jaarlijks updaten

16 Discussie Doorpraten op thema’s:
Versterken stedelijk netwerk, rolverdeling Kwaliteitsaanpak fijnmazig landschap/duurzame leefomgeving


Download ppt "Waar de innovatie van vandaag de toekomst van morgen bepaalt"

Verwante presentaties


Ads door Google