Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIvo de Jonge Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk met succes te kunnen maken. Zorg dus dat je ALLES goed kent en door hebt wat er in deze POWERPOINT staat. Vergeet niet ook het BOEK te bestuderen/raadplegen. Zonder deze basiskennis is het maken van inzichtvragen – die veel op het examen voorkomen – onbegonnen werk. VEEL SUCCES Hoofdstuk 9
2
Burgers, media en pressiegroepen
Centrale vraag In dit hoofdstuk staat de vraag centraal: “Hoe kunnen de media, burgers en pressiegroepen invloed uitoefenen op de politiek?” Invloed van de media Informatieve functie Informatie geven over politieke besluitvorming via radio, tv, internet en kranten. Agendafunctie Journalisten zoeken uit wat er onder de bevolking leeft. (b.v. kernenergie) Door er aandacht aan te besteden in de media kan het op de politieke agenda komen. Functie van commentaar en meningsvorming Via de media wordt er b.v. kritiek geleverd op politieke besluiten. Controlerende functie Handelen overheid, bedrijven enz. wel zoals het moet. Spreekbuisfunctie Via de media kunnen mensen hun mening geven. Hoofdstuk 9
3
Stemmen bij verkiezingen
Invloed van de burgers Stemmen bij verkiezingen Spreekrecht Gebruikmaken van spreekrecht bij hoorzittingen van b.v. gemeenteraad. Lid worden van een politieke partij Deelnemen aan partijbijeenkomsten en zo invloed uitoefenen op partijstandpunten. Zelf een politieke partij oprichten Volksvertegenwoordigers aanspreken Contact zoeken met politici en hen vertellen hoe je over bepaalde onderwerpen denkt. Spreekbuisfunctie Via de media kunnen mensen hun mening geven. Verzoek indienen Vragen stellen of b.v. subsidie aanvragen bij College van B. & W. Klacht of bezwaarschrift indienen / Nationale Ombudsman inschakelen Media inschakelen Pressiegroep oprichten of er lid van worden Demonstreren en handtekeningenacties Hoofdstuk 9
4
Invloed van pressiegroepen
Pressiegroepen streven een bepaald belang na Pressie groepen (pressie = druk) proberen hun doel te bereiken door: - lobbyen (= steun proberen te krijgen van politici en invloedrijke personen) openlijke acties (b.v. handtekeningenacties, staking, blokkades enz.) Soorten pressiegroepen - belangengroepen zetten zich in voor een bepaalde groep bestaan meestal voor langere tijd (Voorbeelden: ANWB, Winkeliersvereniging, LAKS) - actiegroepen zetten zich in voor een duidelijk probleem bestaan meestal voor kortere tijd (Voorbeeld: Actiegroep tegen invoering 130 km/uur op snelweg) - actieorganisaties zetten zich in voor een duidelijk probleem gedurende langere tijd (Voorbeeld: Amnesty International die zich inzet voor mensenrechten) Hoofdstuk 9
5
Hoe krijgt een pressiegroep macht?
Kennis Zorgen dat je veel deskundigheid binnen de groep hebt over het ontwerp waar je actie voor voert. Grote van de groep Hoe groter de groep hoe meer macht Geld Met geld krijg je nu eenmaal makkelijker zaken geregeld. Media Goede contacten met de media geeft meer macht. Politici Wie politici benadert kan invloed uitoefenen. Invloed = macht. Charisma Een leider met uitstraling en gezag is belangrijk. Bestuur en adviesorgaan Zitting zien te krijgen in besturen en adviesorganen vergroot de macht. Hoofdstuk 9
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.