Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThijs Dekker Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Ontwikkeling van professionele identiteit
Ontwikkeling van professionele identiteit Douwe Beijaard 1 1 Fontys Young Professionals / KIVI-NIRIA
2
college professionele identiteit - september 2016
Inhoud presentatie Achtergronden onderzoek professionele identiteit van (a.s.) leraren Wat ik versta onder professionele identiteit Korte opdracht en discussie rond professionele identiteitsissues Perceptie van docenten van hun professionele identiteit gedurende de loopbaan Enkele implicaties voor opleiding/scholing en hoe jullie daar zelf tegenaan kijken college professionele identiteit - september 2016 2 Fontys Young Professionals / KIVI-NIRIA
3
college professionele identiteit - september 2016
Onderzoek als aanleiding tot het ontstaan van professionele identiteit in het domein van onderwijzen en opleiden van leraren Veranderingen in focus van onderzoek (laatste drie decennia): Process-product onderzoek (tot in 80-er jaren) Teacher thinking onderzoek (start medio jaren ’70) denkprocessen en beslissingen nemen (cognitief-psychologisch onderzoek) praktijkkennis / persoonlijke praktijkkennis / verhalen van leraren (narratief onderzoek) Onderzoek naar praktijkkennis van leraren: deze kennis gaat vaak gepaard met uitspraken over hoe de leraar zichzelf ziet als leraar (gaat niet alleen om zijn/haar kennis, maar ook om wie hij/zij is als leraar) college professionele identiteit - september 2016
4
Voorbeeld: antwoord op een interviewvraag
Onderzoeker: kun je mij vertellen wat deze manier van leren (leerlingen die samenwerken in een interdisciplinair project) in jullie school inhoudt? Leraar: Deze manier van samen leren is iets wat me niet bevalt. Het is bedoeld om de motivatie van de leerlingen te verhogen en het leren meer authentiek te doen zijn, maar daar geloof ik niet in. Het brengt veel werk voor de leraar met zich mee, maar toen ik zelf leerling was, heb ik er bijna nooit iets van geleerd. Het is een serieuze bedreiging voor het leren van vakkennis wat veel belangrijker voor mij is. Conclusie: je opvattingen en kennis staan niet los van wie je bent als leraar en welke leraar je wilt worden college professionele identiteit - september 2016
5
Sociaal-psychologisch perspectief t.a.v. omschrijving van p.i.
Een sociaal-psychologisch perspectief legt de nadruk op zowel de persoonlijke als professionele dimensie van het beroep die meer of minder zijn geïntegreerd Elke dimensie bestaat uit een veelheid factoren afkomstig van verschillende bronnen die elkaar op uiteenlopende manieren beïnvloeden “A teacher’s professional identity is not entirely unique. Teachers are expected to behave professionally, but not simply by adopting professional characteristics, including knowledge, skills and attitudes, that are prescribed. Teachers differ in the way they deal with these characteristics depending on the value they personnally attach to them” (Beijaard et al., 2004) college professionele identiteit - september 2016
6
Omschrijving van professionele identiteit ‘in beeld’
college professionele identiteit - september 2016
7
Waarom professionele identiteit als lens voor opleiding en onderzoek?
Het persoonlijke en professionele zijn niet te scheiden: wie men is als persoon beïnvloedt wie men is als lerende en als leraar Het begrip omvat meer dan alleen kennis en vaardigheden, ook emoties spelen een rol Hoe je jezelf ziet als docent is heel bepalend voor de beroepsuitoefening (positieve perceptie ontwikkelen en behouden is essentieel) Docenten vervullen een cruciale rol in de identiteitsontwikkeling van jongeren (zelf actief en bewust een eigen professionele identiteit hebben ontwikkeld is daarvoor essentieel) college professionele identiteit - september 2016
8
Hoe leraren hun eigen p.i. zien gedurende de loopbaan
college professionele identiteit - september 2016
9
college professionele identiteit - september 2016
Typische professionaliteitsissues: spanningen tussen het persoonlijke en het professionele [OPDRACHT] Probeer in 2-tallen tenminste 1 professioneel identiteitsissue te benoemen voor: Leraren in opleiding / beginnende leraren Ervaren leraren Korte inventarisatie en discussie college professionele identiteit - september 2016
10
college professionele identiteit - september 2016
Recht doen aan leren van ‘binnenuit’ en van ‘buitenaf’ bij leren beroep (implicatie 1) college professionele identiteit - september 2016
11
Enkele uitspraken ter illustratie
“As we prepare teachers for today’s schools, teacher educators usually focus more on preservice teachers’ competency than their identity, even though we understand that the teachers’ identity fuels their behavior and development as teachers” (Pinnegar, 2005) “Danger of too much emphasis on internalizing externally defined competencies: risk of learning to play a role and not being yourself as a person and teacher” (Beijaard, 2009) college professionele identiteit - september 2016
12
Onderkennen van veel uiteenlopende invloeden op leren (implicatie 2)
college professionele identiteit - september 2016
13
college professionele identiteit - september 2016
Oog hebben voor spanningen die zich voordoen tijdens leren (implicatie 3) college professionele identiteit - september 2016
14
Uitlokken van crises (implicatie 4)
In geval van hardnekkige opvattingen die niet passend zijn bij de beroepsuitoefening In geval van strikte scheiding tussen wie je bent als persoon en als professional (vermijden van louter ‘role playing’) In geval van snelle tevredenheid In geval van ………. college professionele identiteit - september 2016
15
college professionele identiteit - september 2016
Voor meer informatie: Intreerede 2009 (website ESoE) Themanummer ‘Van 12 tot 18’ Onderzoeksprogramma ESoE (werk van promovendi) Korte vooruitblik op het vervolg (digitaal platform en drie ‘opdrachten’) college professionele identiteit - september 2016
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.