Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoost Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Macht en Invloed: In het hoofd van de Bestuurder
Laurens Nuijten Workshop tijdens Werkconferentie opleidingscommissies , te Amersfoort
2
Opbouw training Doel training Kort de basis & check
In het hoofd van een opleidingsdirecteur Oefening: Krachtenveld Analyse Oefening: Tactieken bestuurders Macht en Invloed, de informele kant “He thinks decisions are made in meetings” Oefening: Wie benader je waarvoor op welk moment? Afsluiting Spelregels: Onderbreek me wanneer nodig Stel vragen wanneer je ze hebt Geef feedback, mag het sneller of moet het langzamer? Context: Ik geef deze training vanuit veel jaren ervaring en kennis. Maar er zit ook een deel overtuiging bij.
3
Kennismaking Wie zijn jullie? Portefeuilles: Financiën Medezeggenschap
Laurens Nuijten Penningmeester LSVb 4e jaarsstudent Bos- en Natuurbeheer, Hogeschool Van Hall Larenstein 2 jaar CMR VHL 1 jaar SOM bestuur 3e jaar trainer bij ToM Studeert af bij Ministerie van Economische Zaken Portefeuilles: Financiën Medezeggenschap Trainingen op Maat Zorgverzekering SGV Interne organisatie Wie zijn jullie?
4
Wat is jullie doel deze training?
Welke gouden tip hebben jullie nodig deze training? Wat zijn jullie grootste 2 doelen in de opleidingscommissie?
5
Kort de basis; Wat zijn de rechten?
Artikel 9.18 of 10.3c Opleidingscommissies in de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek 1. Voor elke opleiding of groep van opleidingen wordt een opleidingscommissie ingesteld. De commissie heeft tot taak te adviseren over het bevorderen en waarborgen van de kwaliteit van de opleiding. De commissie heeft voorts: instemmingsrecht ten aanzien van de onderwijs- en examenregeling, bedoeld in artikel 7.13, met uitzondering van de onderwerpen genoemd in het tweede lid, onder a, f, h tot en met u en x, en met uitzondering van de eisen, bedoeld in de artikelen 7.28, vierde en vijfde lid, en 7.30b, tweede lid, instemmingsrecht ten aanzien van het bestuurs- en beheersreglement voor zover het de onderwerpen bedoeld in het vierde lid betreft, als taak het jaarlijks beoordelen van de wijze van uitvoeren van de onderwijs- en examenregeling, adviesrecht ten aanzien van de onderwijs- en examenregeling, bedoeld in artikel 7.13, met uitzondering van de onderwerpen ten aanzien waarvan de commissie op grond van onderdeel a instemmingsrecht heeft, en als taak het desgevraagd of uit eigen beweging advies uitbrengen aan de deelraad, bedoeld in artikel 10.25, en het faculteitsbestuur of het bestuur van de desbetreffende organisatorische eenheid dan wel, indien de hogeschool geen faculteiten omvat, aan het instellingsbestuur, over alle andere aangelegenheden betreffende het onderwijs in de desbetreffende opleiding. De commissie zendt de adviezen en voorstellen, bedoeld onder e, ter kennisneming aan de medezeggenschapsraad of de daarvoor in aanmerking komende deelraad. 2. Op een advies als bedoeld in het eerste lid, zijn artikel 10.23, aanhef en onderdelen b, c, en f, van overeenkomstige toepassing. 3. Indien de commissie een voorstel als bedoeld in het eerste lid, onderdeel e, doet aan het bestuur van de opleiding of de decaan, reageert het bestuur onderscheidenlijk de decaan binnen twee maanden na ontvangst op het voorstel. 4. Artikel 10.17, derde tot en met achtste lid, zijn van overeenkomstige toepassing op de opleidingscommissie. In overleg tussen het faculteitsbestuur of het bestuur van de desbetreffende organisatorische eenheid dan wel, indien de hogeschool geen faculteiten omvat, het instellingsbestuur en de deelraad kan in het bestuurs- en beheersreglement een andere wijze van samenstelling van de opleidingscommissie worden vastgelegd dan verkiezing. Jaarlijks wordt vastgesteld of het wenselijk is de andere wijze van samenstelling te handhaven. 5. De opleidingscommissie is bevoegd het bestuur van de opleiding ten minste twee maal per jaar uit te nodigen om het voorgenomen beleid te bespreken aan de hand van een door haar opgestelde agenda. 6. Indien een faculteit slechts een opleiding omvat, kan het faculteitsreglement bepalen dat de taken en bevoegdheden van de opleidingscommissie worden uitgeoefend door de deelraad, bedoeld in artikel
6
Kort de basis; Wat zijn de rechten?
Artikel Onderwijs- en examenregeling In de onderwijs- en examenregeling worden, onverminderd het overigens in deze wet terzake bepaalde, per opleiding of groep van opleidingen de geldende procedures en rechten en plichten vastgelegd met betrekking tot het onderwijs en de examens. Daaronder worden ten minste begrepen: b. de inhoud van de afstudeerrichtingen binnen een opleiding, c. de kwaliteiten op het gebied van kennis, inzicht en vaardigheden die een student zich bij beëindiging van de opleiding moet hebben verworven, d. waar nodig, de inrichting van praktische oefeningen, e. de studielast van de opleiding en van elk van de daarvan deel uitmakende onderwijseenheden, g. ten aanzien van welke masteropleidingen toepassing is gegeven aan artikel 7.4a, achtste lid(een meerjarige master) v. indien van toepassing: de wijze waarop de selectie van studenten voor een speciaal traject binnen een opleiding, bedoeld in artikel 7.9b, plaatsvindt(een honoursprogramma)
7
De motor van een opleiding
Het is goed om te weten met wie of wat een opleiding allemaal te maken heeft. Schrijf zoveel mogelijk partijen en dingen op waar opleiding mee te maken hebben. Ga in groepjes van 3 of 4 brainstormen en plaats ze daarna op de flipover (5 min) Opleidingsbestuurders hebben ook bepaalde belangen. Welke belangen zijn dit? Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor docenten, welke belangen hebben zij? Ten slotte de studenten, welke belangen hebben zij? Ga in dezelfde groepjes brainstormen en schrijf de volgens 5 belangen op en rangschik deze van belangrijk naar minder relevant voor jouw doelgroep (5 min)
8
De informele kant 14:00 tot 15:11 -> Filmpje
“He thinks decisions are made in meetings” Je moet het niet alleen van de vergadering hebben. Voor en na de vergadering zit het echte werk. Bij medewerkers/docenten doe je dit vooral door langs te gaan en rondom de vergaderingen te blijven ‘hangen’ en bij studenten doe je dit door middel van PR. Ga langs in colleges, neem evaluaties en enquêtes af en organiseer inputsessies.
9
Macht en Invloed, de informele kant
In wat voor gevallen benader je deze mensen nou en op wat voor manier? Split op in tweetallen en bedenk voor de volgende casus wie je waarvoor gaat benaderen en op welke manier(10 min) Casus 1: Aan het einde van het eerste jaar van de opleiding is er een voortgangstoets. Studenten mogen alleen over naar het tweede jaar als zij deze voortgangstoets halen. Dit jaar is het eerste jaar dat deze toets wordt afgenomen. 60% van de studenten van de opleiding haalt deze toets niet. Welke mogelijkheden zou je als OC hebben? Casus 2: Er wordt binnen de opleiding veel geklaagd over dat de opleiding amper faciliteert in stageplaatsen. Studenten vinden het moeilijk om zelf eens stage te vinden en hebben het idee dat er binnen de opleiding niet zo veel wordt gedaan om te helpen. Wat kan je hier als OC aan doen?
10
Bedankt voor jullie aandacht!
Als je nog vragen hebt ->
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.