Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriana Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Het Fundament van het Nieuwe Werken
Welkom bij de workshop ‘Het Fundament van Het Neuwe Werken’. Wat voor beeld hebben jullie bij de term Het Nieuwe Werken? Veel mensen denken aan thuis werken aan open werkplekken, thuis werken en misschien zelfs wel een werkplek op het strand. Hoewel dit allemaal erg waardevol kan zijn, is dit niet de kern. De basis, de kern, het fundament van het Nieuwe Werken is… Vertrouwen! Als je slimmer wilt werken, als je beter wilt samenwerken met medewerkers, als je hen beter wil betrekken bij beslissingen, meer gebruik wilt maken van hun creativiteit, dan is het uitgangspunt vertrouwen. Tijdens deze workshop gaan we ontdekken hoe je vertrouwen kunt bouwen en hiermee de basis kunt leggen voor een succesvolle transformatie naar het Nieuwe Werken.
2
Oefening: Je droom werkplek
Waarom is het Nieuwe Werken zo’n actueel thema’s vandaag de dag? Omdat organisaties een cultuur willen creeren waarin ze het beste kunnen halen uit hun medewerkers alsook hun doelstellingen zo goed mogelijk mee te realiseren. Je moet dan wel weten wat je stip is op de horizon, anders vaar je de verkeerde richting op. Laten we eens nadenken over hoe een geweldige werkplek eruit ziet, hoe dat voelt en wat dat voor je betekent. Doe je ogen dicht en stel je jou droom werkplek voor, en denk er aan dat er geen beperkingen zijn, alles is mogelijk. Stel je nu een werkplek voor waar je je geïnspireerd voelt om je persoonlijke best te doen. Loop er rond en observeer. (Hoe ziet het er uit?, hoe voelt het?, hoe gaan mensen met elkaar om? Hoe zijn de relaties tussen mensen, Wat zie je nog meer?) Open nu je ogen en beschrijf op het papier jouw visie op je droom werkplek. Deel dit met je buurman en bepaal met je buurman de 2 belangrijkste karakteristieken van een droom werkplek en schrijf die op een geeltje. Plak de geeltjes op de flipchart Welke thema’s zien we hier verschijnen? Jullie hebben met deze oefening laten zien wat voor jullie een Great Workplace is en we hopen dat dit jullie aanzet om na te denken over je eigen werkplek. We zullen hier gedurende de sessie op terug komen, maar dit brengt ons meteen bij de doelstelling van deze sessie. Sluit je ogen en stel je de werkplek uit je dromen voor, zonder beperkingen 2
3
Een ‘Great Workplace’ vanuit het perspectief van de medewerker is:
Een organisatie waarin medewerkers …. … "vertrouwen hebben in de mensen voor wie ze werken, … ... trots zijn op wat ze doen, … Jullie hebben in de oefening aan het begin nagedacht over de karakteristieken van een droom werkplek. De oprichters van GPTW zijn begonnen met het interviewen van werknemers en managers en hebben vervolgens uitgebreid onderzoek gedaan om uit te vinden wat een werkplek een geweldige maakt. Er zijn 2 definities van een Great Workplace: die van de medewerker en die van de manager. Laten we starten met de definitie van de medewerker. Een Great Workplace is…… Er zijn dus 3 relaties van belang:………….. Deze zijn direct gelinkt aan prestaties. 30 jaar empirisch onderzoek heeft aangetoond dat er een correlatie bestaat tussen deze 3 relaties en de prestaties van organisaties. Wij meten deze relaties bij organisaties door middel van een medewerkersperceptie onderzoek genaamd: de Trust Index. De 3 relaties meten we aan de hand van 5 dimensies > ... en plezier hebben met de collega's met wie ze samenwerken" 3
4
Een ‘Great Workplace’ vanuit het perspectief van het management is:
Een organisatie waarin … organisatiedoelen worden gerealiseerd … met mensen die het beste uit zichzelf halen en … samenwerken als een team/familie … … en dat alles in een omgeving van vertrouwen. Na de Great Workplace definitie vanuit de medewerker bekeken te hebben, kijken we nu naar de definitie van de manager. Vanuit het perspectief van het management is een Great Workplace….. Wat is het element dat overeenkomt met de medewerkers definitie? (vertrouwen) Vertrouwen is de meest onderscheidende factor als het aankomt op het zijn van een Great Workplace Ook de management perceptie onderzoeken wij bij organisaties, dat doen we door middel van de Culture Audit, waarbij we het management vragen om input op 9 beleidsterreinen en die evalueren wij aan de hand van een aantal criteria. 4
5
Oefening: Waar sta je nu?
We willen beginnen met een kleine oefening. We gaan nu kijken naar de rol van de manager dus we benaderen een Great Workplace vanuit het management perspectief. Een great workplace is…….. Ik wil jullie vragen om op het paper aan te geven waar jouw organisatie staat als het aan komt op het behalen van organisatie doelstellingen, de mate waarin iedereen zijn of haar persoonlijke best doet en in hoeverre jullie samenwerken als team/ familie. Graag scoren van 1 tot 5 Wil iemand hier een toelichting bij geven? Evalueer je organisatie op de managers definitie van een Great Workplace 5
6
Dit zijn de te verwachten effecten bij Great Workplaces:
Productiviteit Kaliber en toewijding van werknemers Kwaliteit van de dienstverlening en producten Innovatie & ondernemerschap Samenwerking Klanttevredenheid Kosten Verloop/wervingskosten Verzuimkosten Veiligheidsincidenten Veranderblokkades We zien dat bij de Beste Workplaces…. Is dit herkenbaar voor jullie? Resultaat: Toenemend klantvertrouwen & winstgevendheid 6
7
Oefening: Handboiler We zien dat jullie nog niet op alles maximaal scoren. Er is binnen jullie organisaties dus ruimte voor verbetering. We hebben al laten zien hoe belangrijk het bouwen aan vertrouwen hierbij is. De vraag is nu, wat de rol van de manager hierin is. Die rol is enorm. Ik laat jullie graag zien wat ik bedoel door middel van een oefening. Dit is een handboiler. Als ik mijn handen hier houdt dan zie je dat de vloeistof zich naar boven verplaatst door de warmte die mijn handen afgeven. Zo is het ook met vertrouwen. Om vertrouwen te bouwen is er warmte nodig. De boiler is daarnaast erg breekbaar. Als je te hart knijpt dan breek de boiler. Zo ook met vertrouwen. Wij zien deze boiler dan ook als een metafoor voor vertrouwen. Ik heb hier ook een aantal handboilers voor jullie. Ik zou je willen vragen om meer overeenkomsten te zoeken tussen de werking van de boiler en de werking van vertrouwen. Bespreek het met elkaar en zet jullie ideeën op de flipchart. Bespreken Net als bij een reservoir, bouwt vertrouwen op gedurende de tijd en is het beschikbaar wanneer je het nodig hebt. Het vertrouwens reservoir, om het zo te noemen, is dynamisch: specifieke acties van managers kunnen constant de mate van vertrouwen verhogen of verlagen. Een geweldige leider is iemand die constant het trust reservoir aanvult. Het constant voeden van het trust reservoir is de meest onderscheidende kenmerk van Great Workplaces (en de leiders) Wat zijn de overeenkomsten tussen de werking van de handboiler en hoe vertrouwen werkt? 7
8
Werk is meer dan een transactie
Nu we jullie hebben laten zien dat vertrouwen de onderscheidende factor is op de werkvloer en hoe vertrouwen werkt, komen we aan bij de vraag hoe je zelf aan vertrouwen bouwt. GPTW heeft hier een methode voor ontwikkeld die we Giftwork noemen. Aan de basis hiervan ligt het idee dat werkt een gift is. Over het algemeen bekijkt men werk als een transactie – een simpele uitwisseling van tijd en geld. Mensen komen naar hun werk, doen wat ze is opgedragen en worden betaald. Deze benadering voldoet als mensen op dezelfde wijze zouden werken als machines of robots; ze voltooien hun taak, niet meer en niet minder. In de realiteit ligt dit anders. Mensen brengen een deel van zichzelf mee naar hun werk in de vorm van creativiteit, initiatief, samenwerking en ideeën. De manier waarop mensen werken, onderscheidt hen van elkaar en is deel van wat hen uniek maakt. Het is voor leiders belangrijk te erkennen dat werk meer is dan een eenzijdig handelswaar. De mate waarin werknemers hun talenten inzetten ten behoeve van de organisatie wordt bepaald door hoe ze zich behandeld voelen. Op het moment dat een werknemer met respect behandeld wordt en vertrouwen krijgt van zijn of haar manager, zal de werknemer vrijgevig zijn in het inzetten van zijn of haar talenten. De werknemer zal dan meer doen dan van hem of haar verwacht wordt ten behoeve van de organisatie. Op het moment dat een medewerker met respect behandeld wordt en vertrouwen krijgt van zijn of haar manager, zal de medewerker nog meer zijn of haar talenten kunnen en willen benutten. 8
9
Een Great Workplace cultuur,
WANNEER IEMAND MEER… - tijd - inzet of energie - overdenking - zorg voor een ander …INVESTEERT Dit is GIFTWORK©: een interactie op de werkplek waarbij een werknemer of manager meer geeft dan wordt verwacht, of nodig is, ten behoeve van de organisatie of de relatie. Een Great Workplace cultuur, is er een waar GIFTWORK regelmatig wordt toegepast Op een werkplek waar men werk benadert als een interactie van giften tussen mensen, geven mensen meer van zichzelf en worden relaties opgebouwd die het succes van team en de organisatie versterken. Great Place to Work® noemt dit dus Giftwork®; een interactie op de werkplek waarbij een werknemer of manager meer geeft dan wordt verwacht, ten behoeve van de organisatie of de relatie. Wanneer een medewerker hemel en aarde beweegt voor een klant, een collega in nood helpt zonder dat dit gevraagd wordt, of met een idee komt om een organisatieproces te verbeteren, dan laat deze Giftwork® zien. Deze acties horen niet bij de functieomschrijving, maar worden vrijwillig gedaan. Hoe groter de mate van Giftwork® in een organisatie, hoe meer vertrouwen opgebouwd wordt. Er is geen one-size-fits-all voorstel…….. ER IS GEEN ONE-SIZE-FITS-ALL VOORSTEL De organisatiecultuur bepaald hoe GIFTWORK er uit zal zien 9
10
The GIFTWORK© cycle 1. Erkennen 2. Selecteren 3. Ontwerpen
Medewerker Giftwork 2. Selecteren Een Giftwork opportunity 3. Ontwerpen Een Giftwork activiteit 4. Presenteren Een activiteit met Gitfwork Spirit Waarom? Nu we hebben uitgelegd wat Giftwork is laat ik jullie graag een praktisch model zien dat helpt om meer vertrouwen te bouwen doordat je systematisch meer gift-achtige acties zult ondernemen. Het doel van dit model is een omgeving te creëren waarin mensen het beste uit zichzelf halen en maximaal presteren ten behoeve van de organisatie. Erkennen gaat om bewustwording rondom de unieke talenten en giften die medewerkers naar het werk brengen, of zouden kunnen brengen. Selecteren is het systematisch handelen op mogelijkheden die ontstaan binnen de 9 beleidsterreinen om zo vertrouwen te bouwen op de werkplek (door giftwork) Ontwerpen gaat om het creëren, of uitbreiden, van Giftwork activiteiten, programma’s en beleidsstukken Presenteren heeft te maken met de manier waarop je de activiteiten brengt (de juiste toon), zodat je zeker weet dat de activiteiten succesvol geïmplementeerd worden en ontvangen worden door medewerkers. De cycle hoeft niet perse in deze volgorde doorlopen te worden. Soms zul je ook een aantal fases meerdere malen moeten doen. De cycle is een simpele manier om te laten zien hoe het werkt.. Het resultaat ervan is een gevuld vertrouwens reservoir. Ik wil nu nog wat dieper in gaan op fase 3: ontwerpen > Hoe? Waar & wanneer? Wat? 10
11
UGIFT U G I F T Unique Generous Individualized Fits the context
GPTW heeft vastgesteld dat er 5 attributen zijn die helpen om van een actie een Giftwork actie te maken. We gebruiken hier UGIFT voor. UGIFT staat voor: Een voorbeeld van een UGIFT activiteit is…. Nu wil ik jullie de kans geven om een Giftwork activiteit, programma of initiatef te bedenken. Wat wil je vanaf morgen anders doen waarmee je vertrouwen kunt bouwen? Denk daar 2 minuten over na en schrijf 1 activiteit of initiatief op. Wie wil zijn of haar idee delen? UGIFT kan worden toegepast in elke context. Door de 5 attributen van UGIFT toe te passen kun je elke interactie meer als een gift maken. Afhankelijk van de situatie kun je er voor kiezen het ene attribuut meer toe te passen dan de andere. Niet alle attributen hoeven te worden toegepast om een activiteit meer als een gift te maken. UGIFT kan gebruikt worden op bestaande activiteiten, je hoeft niet opnieuw te beginnen. Hiermee willen wij ons verhaal voor vandaag afsluiten…….. F Fits the context T Together 11
12
Bedankt voor jullie aandacht!
12
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.