De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Begeleiding: Roeland Broeckaert

Verwante presentaties


Presentatie over: "Begeleiding: Roeland Broeckaert"— Transcript van de presentatie:

1 Begeleiding: Roeland Broeckaert

2

3 Hoe dienend leiding geven?
Visie Pijlers Rollen Stijlen Kenmerken Vaardigheden

4 Visie Waar doen we het voor? Waar staan we voor? Waar gaan we voor?

5 Verwachtingen Expliciteren
2. Pijlers Verwachtingen Expliciteren Vacature Werving & Selectie Bijsturing Gewenst gedrag verwoorden Evaluatie Feedback geven = Professionele norm = Meetlat Ondersteuning bieden Feedback geven Informele babbel Functioneringsgesprek Coaching

6 Hoe begin je aan de ondersteuning?
Uitspreken Bespreken Afspreken Aanspreken

7 De drie behoeften van de moderne pro
Autonomie Binding Competentie

8 3. Rollen Manager Leider Coach

9 De 3 rollen van de leidinggevende
Leiden: richting geven, sturen op resultaat, doelen en criteria expliciteren Managen: organiseren, coördineren en delegeren Coachen: uitlokken en begeleiden van leren (op de werkvloer) Collega: uitvoeren basistaken

10 4. Stijlen Er is geen éénduidige manier van leidinggeven Stijl van leidinggeven verschilt best naargelang de situatie Flexibiliteit Effectiviteit

11 4 stijlen van de manager Situationeel Managen
Relatiegericht ONDERSTEUNEN STUREN S S2 Taak- gericht S S1 DELEGEREN OPDRAGEN

12 Stijlen Leidinggeven = Gewenst Gedrag Formuleren

13 Stijlen Gewenst Gedrag: Geeft richting én uit vertrouwen

14 Gewenst Gedrag is geen persoonskenmerken is duidelijk, niet interpreteerbaar is voor iedereen (in gelijke functie) is waarneembaar is bespreekbaar is positief geformuleerd (wat wil ik wel!)

15 Gewenst Gedrag: Oefening
Tijdens de teamvergaderingen heeft niet iedereen een inbreng Er wordt vaak op reeds genomen beslissingen teruggekomen Informele contacten met bewoners zijn waardevol Jij komt altijd te laat Die vergaderverslagen moeten korter

16 Criteria voor Goede Afspraken
specifiek M meetbaar A acceptabel R realistisch T tijdsgebonden

17

18 Sturen op Output ‘Een manager kan zich permitteren om geen oplossing te hebben. Hij/zij kan zich niet permitteren om geen criteria te hebben’. Wil je degene spreken die hier de leiding heeft of degene die van alles op de hoogte is?

19

20 Opdracht Wanneer werkte jij in een groep die erg effectief was?
Wie was de leider? Hoe kan je zijn of haar stijl beschrijven?

21 De mogelijke neveneffecten van een klassieke organisatiestructuur
Waar is de klant of het product in dit model?

22 De hamvraag: wie heeft wie als ‘klant’?
Waar plaats je klant, afdelingshoofd, manager, directie, raad van bestuur?

23 Strategie of Cultuur? “Culture eats strategy for breakfast and operations excellence for lunch and everything else for dinner” P. Drucker

24 Dienend Leiderschap:

25 5. Kenmerken Pro-activiteit Inlevingsvermogen Authenticiteit Nieuwsgierigheid Onzichtbaar Functioneren Opvolgen Resultaten Tijdsbewaking Evalueren

26 Proactief

27 Inlevend Talenten Ambities Frustraties Samenwerking Ontwikkelpunten Feedback naar de leidinggevende

28 Authentiek Wie iets moet is niet verantwoordelijk voor wat hij doet. Behalve als je van jezelf moet maar dan is moeten willen geworden.

29 Het Dubbelkwadrant

30 Ontwikkelingsgericht
Doel van de coachee Reality Resources Opties Wil

31 Resultaten van het Coachen
Verbeterde prestaties Sterker engagement Goede werkrelaties Grotere arbeidsvoldoening Voortdurend verbeteren Voortdurend leren en ontwikkelen

32 6. Vaardigheden van een Inspirerende Coach
Verkennen Waarderen Betrokken confronteren Uitdagen Inspireren Ruimte laten voor emoties

33 Actief Luisteren Essentie van boodschap begrijpen door vragen te stellen; Toetsen of je de boodschap begrepen hebt door samen te vatten; Bewijzen dat je gevoelens van de ander begrijpt door te reflecteren.

34 Hindernissen in Communicatie
Bevelen, dirigeren, commanderen Waarschuwen, berispen, dreigen Vermanen, moraliseren, preken, Adviseren, oplossingen of suggesties aandragen De les lezen, beleren, logische argumenten aanvoeren, Oordelen, kritiseren, het ermee oneens zijn, beschuldigen Prijzen, het ermee eens zijn Schelden, belachelijk maken, beschaamd maken Interpreteren, analyseren, diagnose stellen Geruststellen, sussen, troosten Uitvragen, ondervragen, vragen stellen Zich terugtrekken, afleiden, toegeven, over iets anders praten

35 Werken vanuit je kracht!
De historielijn Maak je grafiek Wees nieuwsgierig m.b.v. LSD Ontdek elkaars talent

36 (On)Bewust (On)Bekwaam

37 reactie op het gedrag van iemand anders
Binnenkant BEDOELING = visies, gedachten, emoties, ervaringen, angsten, normen Buitenkant GEDRAG = wat je toont in gedrag Overkant EFFECT = reactie op het gedrag van iemand anders

38 Kritiek Geven Feedback Geven
Praten in termen van ‘intenties’ Is vrij afstandelijk, we verwachten geen weerwoord We zeggen ons wat ons niet bevalt Praten in termen van ‘gedragingen’ We verwachten weerwoord We willen elkaar helpen om beter samen te werken

39 Verantwoordelijkheid Feedback
De ander is verantwoordelijk voor de effecten van zijn gedrag Jij bent verantwoordelijk om de ander te informeren over de effecten van het gedrag De ander krijgt zo keuzemogelijkheid

40 De Waarderende Benadering

41 Uitdagen door te herkaderen

42

43 Mijn referentiekader

44

45 De integrale visie op organisatie- en leiderschapsontwikkeling van piramide naar roedel
Hoe kan je leiderschap in jullie organisaties ontwikkelen dat aangepast is aan deze tijd? Structuur Processen Dienend Leiderschap Kennis Vaardigheid Attitude Persoonlijkheid Gedrag Resultaat Strategie Visie Individueel actieterrein Systemen Cultuur


Download ppt "Begeleiding: Roeland Broeckaert"

Verwante presentaties


Ads door Google