Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSuzanna Anneleen Meyer Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Begeleiding: Roeland Broeckaert
3
Hoe dienend leiding geven?
Visie Pijlers Rollen Stijlen Kenmerken Vaardigheden
4
Visie Waar doen we het voor? Waar staan we voor? Waar gaan we voor?
5
Verwachtingen Expliciteren
2. Pijlers Verwachtingen Expliciteren Vacature Werving & Selectie Bijsturing Gewenst gedrag verwoorden Evaluatie Feedback geven = Professionele norm = Meetlat Ondersteuning bieden Feedback geven Informele babbel Functioneringsgesprek Coaching
6
Hoe begin je aan de ondersteuning?
Uitspreken Bespreken Afspreken Aanspreken
7
De drie behoeften van de moderne pro
Autonomie Binding Competentie
8
3. Rollen Manager Leider Coach
9
De 3 rollen van de leidinggevende
Leiden: richting geven, sturen op resultaat, doelen en criteria expliciteren Managen: organiseren, coördineren en delegeren Coachen: uitlokken en begeleiden van leren (op de werkvloer) Collega: uitvoeren basistaken
10
4. Stijlen Er is geen éénduidige manier van leidinggeven Stijl van leidinggeven verschilt best naargelang de situatie Flexibiliteit Effectiviteit
11
4 stijlen van de manager Situationeel Managen
Relatiegericht ONDERSTEUNEN STUREN S S2 Taak- gericht S S1 DELEGEREN OPDRAGEN
12
Stijlen Leidinggeven = Gewenst Gedrag Formuleren
13
Stijlen Gewenst Gedrag: Geeft richting én uit vertrouwen
14
Gewenst Gedrag is geen persoonskenmerken is duidelijk, niet interpreteerbaar is voor iedereen (in gelijke functie) is waarneembaar is bespreekbaar is positief geformuleerd (wat wil ik wel!)
15
Gewenst Gedrag: Oefening
Tijdens de teamvergaderingen heeft niet iedereen een inbreng Er wordt vaak op reeds genomen beslissingen teruggekomen Informele contacten met bewoners zijn waardevol Jij komt altijd te laat Die vergaderverslagen moeten korter
16
Criteria voor Goede Afspraken
specifiek M meetbaar A acceptabel R realistisch T tijdsgebonden
18
Sturen op Output ‘Een manager kan zich permitteren om geen oplossing te hebben. Hij/zij kan zich niet permitteren om geen criteria te hebben’. Wil je degene spreken die hier de leiding heeft of degene die van alles op de hoogte is?
20
Opdracht Wanneer werkte jij in een groep die erg effectief was?
Wie was de leider? Hoe kan je zijn of haar stijl beschrijven?
21
De mogelijke neveneffecten van een klassieke organisatiestructuur
Waar is de klant of het product in dit model?
22
De hamvraag: wie heeft wie als ‘klant’?
Waar plaats je klant, afdelingshoofd, manager, directie, raad van bestuur?
23
Strategie of Cultuur? “Culture eats strategy for breakfast and operations excellence for lunch and everything else for dinner” P. Drucker
24
Dienend Leiderschap:
25
5. Kenmerken Pro-activiteit Inlevingsvermogen Authenticiteit Nieuwsgierigheid Onzichtbaar Functioneren Opvolgen Resultaten Tijdsbewaking Evalueren
26
Proactief
27
Inlevend Talenten Ambities Frustraties Samenwerking Ontwikkelpunten Feedback naar de leidinggevende
28
Authentiek Wie iets moet is niet verantwoordelijk voor wat hij doet. Behalve als je van jezelf moet maar dan is moeten willen geworden.
29
Het Dubbelkwadrant
30
Ontwikkelingsgericht
Doel van de coachee Reality Resources Opties Wil
31
Resultaten van het Coachen
Verbeterde prestaties Sterker engagement Goede werkrelaties Grotere arbeidsvoldoening Voortdurend verbeteren Voortdurend leren en ontwikkelen
32
6. Vaardigheden van een Inspirerende Coach
Verkennen Waarderen Betrokken confronteren Uitdagen Inspireren Ruimte laten voor emoties
33
Actief Luisteren Essentie van boodschap begrijpen door vragen te stellen; Toetsen of je de boodschap begrepen hebt door samen te vatten; Bewijzen dat je gevoelens van de ander begrijpt door te reflecteren.
34
Hindernissen in Communicatie
Bevelen, dirigeren, commanderen Waarschuwen, berispen, dreigen Vermanen, moraliseren, preken, Adviseren, oplossingen of suggesties aandragen De les lezen, beleren, logische argumenten aanvoeren, Oordelen, kritiseren, het ermee oneens zijn, beschuldigen Prijzen, het ermee eens zijn Schelden, belachelijk maken, beschaamd maken Interpreteren, analyseren, diagnose stellen Geruststellen, sussen, troosten Uitvragen, ondervragen, vragen stellen Zich terugtrekken, afleiden, toegeven, over iets anders praten
35
Werken vanuit je kracht!
De historielijn Maak je grafiek Wees nieuwsgierig m.b.v. LSD Ontdek elkaars talent
36
(On)Bewust (On)Bekwaam
37
reactie op het gedrag van iemand anders
Binnenkant BEDOELING = visies, gedachten, emoties, ervaringen, angsten, normen Buitenkant GEDRAG = wat je toont in gedrag Overkant EFFECT = reactie op het gedrag van iemand anders
38
Kritiek Geven Feedback Geven
Praten in termen van ‘intenties’ Is vrij afstandelijk, we verwachten geen weerwoord We zeggen ons wat ons niet bevalt Praten in termen van ‘gedragingen’ We verwachten weerwoord We willen elkaar helpen om beter samen te werken
39
Verantwoordelijkheid Feedback
De ander is verantwoordelijk voor de effecten van zijn gedrag Jij bent verantwoordelijk om de ander te informeren over de effecten van het gedrag De ander krijgt zo keuzemogelijkheid
40
De Waarderende Benadering
41
Uitdagen door te herkaderen
43
Mijn referentiekader
45
De integrale visie op organisatie- en leiderschapsontwikkeling van piramide naar roedel
Hoe kan je leiderschap in jullie organisaties ontwikkelen dat aangepast is aan deze tijd? Structuur Processen Dienend Leiderschap Kennis Vaardigheid Attitude Persoonlijkheid Gedrag Resultaat Strategie Visie Individueel actieterrein Systemen Cultuur
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.