Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVictor Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Begeleiding & evaluatie personeel
STERREN OP DE WERK-VLOER Begeleiding & evaluatie personeel Omdat investeren in mensen de moeite loont! Fanny Van de Genachte, Beleidsmedewerker personeelszaken
2
In 3 stappen een ster op de werkvloer… … om onze burgers optimaal te helpen
Hoe ziet de begeleiding en evaluatie bij ons eruit? Hoe organiseren wij dat? Ons “sterren op de werkvloer”-project
3
… voor de kaderleden iets uitgebreider …
Plannings- gesprek 360°feedback
4
Begeleiding is afgestemd op de concrete situatie
Diverse situaties : Mentorschap (5md) Proef- of stageperiode met oog op vaste benoeming (6md of 1 jaar) Tijdelijk contract (duur van het contract) Periodieke begeleidingscyclus (2 jaar) Verbetertraject (6md) (na ongunstige eval.)
5
Wie zorgt voor jouw begeleiding?
Je directe chef!! De evaluaties dienen ook door de tweede beoordelaar goedgekeurd te worden!
6
Why? Net zoals dat jongetje dat gestraft wordt, willen jullie misschien ook weten waarom we dat allemaal doen? We zijn niet voor niets de why-generation. Dat wil ik jullie graag proberen te verduidelijken in de komende 40 ( of 35 ?)minuten. Een beetje à la Piet Huysentruyt.
7
Proficiat, jij bent geselecteerd voor de job!
Een tijdje terug, maar nog niet zo lang geleden werd jij geselecteerd uit alle andere kandidaten om hier te starten!
8
De uitverkoren uit de groep!
De persoon geknipt voor de job! Met de juiste talenten en kwaliteiten! Het bestuur gelooft in jou!
9
Welk gevoel had je toen? Proficiat, jij bent geselecteerd voor de job!
Een tijdje terug, maar nog niet zo lang geleden werd jij geselecteerd uit alle andere kandidaten om hier te starten! Welk gevoel had je toen?
10
Nieuwe job is als verliefdheid!
Kan verliefdheid op het eerste gezicht duurzame liefde worden?
11
Hoe mensen zich aan een organisatie binden ….
Socialisatieproces Nieuwkomer GEVOELENS VOOR DE AANVANG GEVOELENS NA 6 MAANDEN % HIGH MATCH Fierheid, positief 34,5 HONEYMOON-HANGOVER Volle moed, veel enthousiasme Minder positief gevoel, ontgoocheling 25 LEARNING TO LOVE Sceptisch, terughoudend 16,5 MODERATE MATCH Tevreden met gemiddelde match 12,5 LOW MATCH Slecht, negatief gevoel 11,5 Studie Vrije Univ Brussel ism Nederlandse Universiteiten 72 starters werden bevraagd
12
Waarom begeleiding & evaluatie? Reden 1
Om je starterstevredenheid en gemotiveerdheid in je job te houden! = WERKGOESTING Wij willen niet alleen dat medewerkers een job hebben , maar ook een goed gevoel bij de job, continu werken aan motivatie, via communicatie, inspraak, vertrouwen geven…. Personeel kost veel geld Werving kost veel geld Inwerking kost veel geld Ziekteverzuim kost veel geld
13
Algemene tevredenheid
Resultaten tevredenheidsonderzoek Algemene tevredenheid 2010: : 3,74 3,78 7,2/10 7,65/10 Die tevredenheid, dat goed gevoel, proberen we af en toe te meten
14
Belangrijkheid dimensies
Resultaten tevredenheidsonderzoek Belangrijkheid dimensies 2010: 2015: Taak Salaris en voordelenpakket Sfeer Kwaliteit van arbeidsleven Collega’s en leidinggevenden Ontwikkeling en Groei Werkbelasting en stress Taak = Sfeer + Collega’s en leidinggevenden + Salaris en voordelenpakket - Kwaliteit van arbeidsleven - Werkbelasting en stress + Ontwikkeling en groei -
15
Why? Welke andere reden om aan personeelsbegeleiding te doen?
16
Verschillen per functie ?
17
Verschillen per functie !
Personeelszaken Financiën Technische dienst Communicatie
18
Idem voor onze werkmannen
19
Elke functie zijn eigen accent!
Reiniging Groendienst Toezicht sportdienst Toezicht
20
????????
21
Iedereen is geniaal … maar als je een vis beoordeelt op zijn kwaliteiten om in een boom te klimmen, zal hij zijn hele leven geloven dat hij incompetent is! (Einstein) Je kunt dus niet iedereen over dezelfde kam gaan scheren.
22
Verschillen per functie !
Personeelszaken Vertrouwelijkheid Financiën Nauwkeurigheid Technische dienst Planning Communicatie Creativiteit
23
Elke functie zijn eigen accent!
Reiniging Veiligheid Groendienst Nauwkeurigheid Toezicht sportdienst Netheid Toezicht klantvriendelijkheid
24
Waarom begeleiding & evaluatie? Reden 2
Om de begeleiding af te stemmen op de eigenheid van elke functie én elke persoon! = MAATWERK We zijn allemaal uniek! We hebben allemaal een eigen aanpak nodig. Een aansturing en begeleiding op maat.
25
En als starter… … zitten we soms nog wat verder af van de gepaste schoen, moet we nog wat inlopen…
26
Hoe naar meer maatwerk? We zijn allemaal uniek! We hebben allemaal een eigen aanpak nodig. Een aansturing en begeleiding op maat.
27
Persoonlijk actieplan als basis
Elke medewerker vraagt een unieke aanpak! Duidelijke afspraken – Weet wat van hem verwacht wordt – Weet wat hij verder kan ontwikkelen – Weet waarop hij beoordeeld zal worden (Functiebeschrijving als insteek) Hoe zorgen wij voor het maatwerk? Veel begeleiding nodig of werk je graag zelfstandig? Nieuw of al jaren ervaring? Zaken waarin je zelf wil groeien?
28
Persoonlijk actieplan op maat van elke medewerker
TWEE LUIKEN WAT? HOE? = Welke taken te vervullen = Welke resultaten te halen = Welke vaardigheid, kennis, kunde, houding of attitude is belangrijk. Voorbeeld prestatiedoelstelling : jaarlijks beleidsplan klaar eind januari Voorbeeld ontwikkelingsdoelstelling :efficienter gebruik van tijd; aanleren time-management vaardigheden Welke begeleiding de medewerker nodig heeft : de context of werkomstandigheden kunnen wijzigen of moeten gewijzigd worden opdat de medewerker optimaal of optimaler zou kunnen functioneren; vorming kan één van de middelen zijn om competentie verder te ontwikkelen Kenmerken van persoonlijk actieplan : 1/ smart; 2 /belangrijk is dat het ‘persoonlijk’ is : op het lijf of de functie van de betrokkene geschreven; 3/ en het is een ‘actieplan’, dus veronderstelt actie, en deze actie zal opgevolgd worden TAAKAFSPRAKEN COMPETENTIES
29
Competenties : Wat zijn dat?
Christiano Ronaldo (idool van mijn zoon) (ben er nog niet uit of het voor zijn coupe en looks is of voor zijn sportprestaties) , maar, toch een competente voetballer? Competentie = kennis, vaardigheden of attitudes die nodig zijn om succesvol te zijn in je functioneren (huidig of toekomstig). Herkenbaar, waarneembaar bij een medewerker (we zien succesvol gedrag) Meetbaar en beoordeelbaar In meer of mindere mate te ontwikkelen door opleiding en coaching
30
Competentie = Competentie = kennis, vaardigheden of attitudes die nodig zijn om succesvol te zijn in je functioneren (huidig of toekomstig). Herkenbaar, waarneembaar bij een medewerker (we zien succesvol gedrag) Meetbaar en beoordeelbaar In meer of mindere mate te ontwikkelen door opleiding en coaching
31
Oefening Schrijf eens 3 competenties op die volgens jou belangrijk zijn voor jouw job We moeten niet allemaal topvoetballers zijn, maar hoe
32
Onze waarden als basis voor de competenties
KWALITEIT KLANTGERICHTHEID TOEKOMSTGERICHTHEID RESPECT VERANTWOORDELIJKHEID
33
Reflectievraag 1 : Welke van de 5 organisatiewaarden spreekt jou het meest aan en waarom?
En is er een match met de competenties nodig voor je job?
34
Niet-kaderleden : 6 personeelscategorieën
35
Kaderleden : 3 personeelscategorieën
36
Competenties zichtbaar in je actieplan
37
Algemene kerncompetenties
= voor iedereen ongeacht functie!! Kaderleden (9) Niet-kaderleden (5) Kwaliteitsvol werken Samenwerken en organisatiebetrokkenheid Zichzelf ontwikkelen Verantwoordelijkheid nemen Adviseren en beleidsmatig werken Omgevingsgericht handelen en netwerken Communiceren en luisterbereid zijn Overtuigen Flexibel zijn Kwaliteitsvol werken Samenwerken Zichzelf ontwikkelen Zelfstandig werken Klantvriendelijk handelen Vergelijken met onze waarden
38
Why? 3e en laatste reden?
39
(Fons Leroy, topman VDAB)
Als je talenten en passies kan mobiliseren, sta je veel sterker dan wanneer je alleen competenties aanspreekt. (Fons Leroy, topman VDAB)
40
Van competentie -> Flow
Verlies van tijdsbesef
41
Reflectievraag 2 : Welke van mijn talenten kan ik inzetten in mijn job?
En is er een match met de competenties nodig voor je job?
42
Vragen over je talenten
43
Persoonlijke ontwikkeling en loopbaan
44
Vormingsbehoefte Soms heb je hulpvaardigheden nodig om je talenten te kunnen inzetten. Deze kan je leren. Bijv. je bent een harde werker, je bent voor de vooruit, maar je werkt ook in een team, je moet ook leren samenwerken, begrip tonen voor je collega, die misschien minder snel is, maar héél klantgericht, nauwkeurig …
45
Waarom begeleiding & evaluatie? Reden 3
Om je verder te laten groeien in je talenten en je de mogelijkheid te bieden zelf je loopbaan in eigen handen te nemen! = GROEI EN ZELFZORG Personeel kost veel geld Werving kost veel geld Inwerking kost veel geld Ziekteverzuim kost veel geld
46
Neem je loopbaan in eigen handen! Succes!
De beste manier om je toekomst te voorspellen, is haar zelf te creëren. Peter Drucker Neem je loopbaan in eigen handen! Succes! Krop de zaken niet op, laat niets op je maag liggen, maar bespreek het!
47
Neem je verantwoordelijkheid!
Als je denkt te klein te zijn om een verschil te maken, Probeer dan eens te slapen met een mug. (Afrikaanse spreuk) LAAT DEGENE DIE DE VLOER VEEGT, ZIJN EIGEN BEZEM KIEZEN - Howard Behar
48
Een goed gesprek doet wonderen
Dagelijkse gesprekken Planningsgesprekken Opvolgingsgesprekken Evaluatiegesprekken
49
Hoe kan jij ervoor zorgen dat zo’n gesprek succesvol is?
50
Tips voor de medewerker
Bereid elk gesprek goed voor Ken jezelf Luister naar de ander Kies voor de juiste houding
51
Beschouw de feedback als een cadeau! !
Feedback ontvangen Feedback kun je zien als een kado. Je kunt het aannemen, uitpakken en er je voordeel mee doen. Of je neemt het kado aan, bedankt de gever en legt het vervolgens in een kast om er nooit meer naar om te kijken. Je kunt feedback beter zien als een kans om iets te leren. Hoe? Door goed te luisteren, toelichting te vragen en vervolgens te bedenken wat je ermee gaat doen.
52
Stel het klikt niet met de leidinggevende?
Personeelszaken (oa zorgcollega’s – loopbaangesprek) Vertrouwenspersonen Interne preventieadviseur Externe preventieadviseur psychosociale aspecten Arbeidsgeneesheer Cfr Vraag 5 reflectiefiche: Bij wie kan ik terecht bij een conflict met een collega? (mijn leidinggevende wuift het probleem weg)
53
Wat moeten we onthouden?
Waarom personeelsbegeleiding? WERKGOESTING : Om je starterstevredenheid, werkgoesting en gemotiveerdheid in je job te houden! MAATWERK : Om de begeleiding af te stemmen op de eigenheid van elke functie én elke persoon! GROEI EN ZELFZORG : Om je verder te laten groeien in je talenten en je de mogelijkheid te bieden zelf je loopbaan in eigen handen te nemen!
54
MEER INFO? Intranet : Personeelsinfo/Info personeelszaken/begeleiding en beoordeling Toegang tot stars :Via intranet/toepassingen/personeeltoepassingen Je directe chef Dienst personeelszaken : Algemeen : Fanny Van de Genachte (tel. 3169) Tijdelijke contracten & proefperiode : Evelien De Jaeger (tel. 3157) Mentorschap en periodieke evaluatie : Ilse Gheleyns (tel. 3209)
55
Nog vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.