De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Platform VMBO Dienstverlening en Producten. 8 januari 2015 Amersfoort

Verwante presentaties


Presentatie over: "Platform VMBO Dienstverlening en Producten. 8 januari 2015 Amersfoort"— Transcript van de presentatie:

1 Platform VMBO Dienstverlening en Producten. 8 januari 2015 Amersfoort
De talentenmap Platform VMBO Dienstverlening en Producten. 8 januari 2015 Amersfoort

2 De talentenmap Inez Barmentloo Vincent van Gogh. Cora Houweling Ubbo Emmius. Fijbe Kruizinga Alfa-college. Pentcho Bodegom Sobit.

3 Onderwerpen: Ontwikkelingen LOB LOB Projectleiding J. kerkhoffs en R. Abbenhuis. Onderwijsadviesbureaus BMC Diephuis en Van Kasteren Doorlopende leerlijn Jeffrey Whyte SLO Hoe past de (Digitale)Talentenmap daarin? Wat hebben we nog nodig? De opbouw van ons praatje

4 Projectleiding LOB in de nieuwe examenprogramma’s
Jacqueline Kerkhoffs en Rob Abbenhuis, gereviseerd door Monique Uelderink

5 LOB in Het nieuwe Examenprogramma
-De kern Algemene kennis en vaardigheden Professionele kennis en vaardigheden Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling -De vier profieldelen -De keuzedelen LOB nu duidelijke plaats in het LOB programma Door de beroepsgerichte programma’s de nieuwe structuur van kern, profiel en keuzedelen te geven, zijn die loopbaankeuzes al wat meer ingebouwd in het vmbo.

6 OCW “LOB moet als een rode draad door de nieuwe beroepsgericht programma’s van het VMBO lopen” Opdracht OCW bij de start:

7 Accentverschillen in grote lijnen:
Geïnformeerd kiezen Gericht op de keuze Gericht op losse LOB- activiteiten Door de decaan en mentoren Loopbaancompetenties ontwikkelen Gericht op leren kiezen Gericht op álle ervaringen meenemen. Meer mensen binnen de school. Loopbaancompetenties ontwikkelen: we komen daar zo op terug

8 Minder Wat wil je later worden? Welke sector ? Welke vervolgopleiding ?

9 Meer: Reflecteren op ervaringen Leerling activeren
Wat heeft indruk gemaakt? Wat deed je hierin heel goed? Wat zegt dit over wat jij belangrijk vindt? Wat en wie heb je nog nodig om tot een keuze te komen?

10 John Seely Brown: Vervaltijd vaardigheden vóór digitale revolutie
rond 30 jaar. vervaltijd vaardigheden nú rond 5 jaar. Waarom moet dat? Uit boekjeAdjiedj Bakas. Brown noemt dat schaalbaar leren: beter aanpassingsvermogen

11 Vroeger Focus op het maken van de juiste studiekeuze.
Keuze goed? Kennis kan je hele carriere mee Kennis kan je hele carrière mee

12 Nu : loopbaanproces steeds bijsturen
Bitcoinhandelaar Drone operator Vlogger iPhone glazenmaker Moleculair kok Anno 2014 is dat niet meer realistisch. Bedrijven, beroepen en opleidingen veranderen continu, het is aan de werknemer om daarop te reageren en loopbaankeuzes te maken wanneer dat nodig is. Het maken van één juiste keuze is veranderd in een loopbaanproces dat je steeds bij kunt sturen.

13 Hoe doen leerlingen dat?
Ervaringen opdoen In gesprek over ervaringen Kleine stappen zetten in het keuzeproces. Binnen de beroepsgerichte vakken kan deze krachtige leeromgeving geboden worden. reflectie op ervaringen die er toe doen (au en wauw)

14 Je gaat ervaren OBSERVEREN BEKIJKEN Je gaat verwoorden Je gaat kiezen

15 Loopbaancompetenties
De kandidaat heeft de vaardigheid de eigen loopbaan vorm te geven door op systematische wijze om te gaan met ‘loopbaancompetenties’ Wat kan ik het best en hoe weet ik dat (kwaliteitenreflectie) Waar ga en sta ik voor en waarom dan? (motievenreflectie) Waar ben ik het meest op mijn gemak en waarom dan? (werkexploratie) Hoe bereik ik mijn doel en waarom zo? (loopbaansturing) Wie kan mij helpen mijn doel te bereiken en waarom die mensen? (netwerken)

16 Loopbaandossier De kandidaat maakt zijn eigen loopbaanontwikkeling inzichtelijk in een ‘loopbaandossier' Door de school zelf vorm te geven In een loopbaandossier is opgenomen welke activiteiten zijn uitgevoerd die hebben bijgedragen tot het ontwikkelen van de ‘loopbaancompetenties

17 In het loopbaandossier
Prestaties en bewijsstukken - wat heb ik gedaan? Reflecties - wat heb ik geleerd? -over mijzelf -van mijn ervaringen

18 De Kern van LOB: de gesprekken
Loopbaanreflectiegesprekken De leerling moet aan de hand van loopbaanervaringen in gesprek gaan met zichzelf en met anderen, om zo te ontdekken waar zijn capaciteiten liggen. Dit gesprek kan door geen enkele methode, toets of test vervangen worden.

19 Loopbaangesprekken

20 Loopbaangesprekken niet zomaar gesprek
De leerling aan het woord Loopbaancompetenties gebruiken De leerling uit dagen een volgende stap te zetten - ervaring op gaan doen of informatie in winnen Kleine vragen over concrete ervaringen

21 LOB binnen de school? Starten met LOB in de onderbouw
LOB in het PTA in de bovenbouw Leerlingen vormen een loopbaandossier Gesprekken organiseren en vastleggen

22 Fasering Onderbouw Leerjaar 2
De leerling onderzoekt wie hij is en wat hij kan. Dromen over de toekomst Praat over zichzelf met anderen over wensen en ambities Ervaart werkvelden en arbeidsgebieden Bedenkt hoe het is om daar te werken Praat met anderen over zijn ervaringen in de arbeidsgebieden en werkvelden (de leerlinge houdt ontwikkeling bij in een loopbaandossier))

23 Fasering Bovenbouw Leerjaar 3 Leerjaar 4
Ervaart en onderzoekt de werkvelden en kijkt wat bij hem past Geeft met anderen betekenis aan zijn ervaringen Kijkt rond op verschillende MBO-opleidingen en schat in of de opleiding bij hem past Praat met anderen over zijn ervaringen Maakt een keuze.

24 Spagaat van alle dag

25 De kandidaat is in staat zijn eigen loopbaanontwikkeling vorm te geven.
Denken dat VMBO leerlingen hun eigen loopbaan kunnen sturen is een illusie

26 Geen affiniteit met LOB
De Praktijk Lob als rode draad Overladen programma Hectiek van alle dag Onbekendheid met LOB Geen affiniteit met LOB Niet iedereen gaat dit omarmen en ook is niet iedereen geschikt voor LOB gesprekken voeren. Affiniteit gaat over alle niveaus ouders/docenten/mentoren/schoolleiders Rode draad OK, maar dan wel geformaliseerd. Praktijk is: niet iedereen wil die loopbaan gesprekken voeren. Niet iedereen kan dat ook Kennis van het MBO

27 Rol van ouders onderbelicht!
Driehoek school ouders leerling heb je nodig Investeren in deskundigheid ouders Investeren in contact

28 Paaltjes zetten Piketpaaltjes markeren vaak in de toekomst te realiseren objecten 

29 Hoe past de talentenmap in dit plaatje

30 SLO indeling portfolio’s
Naam van het portfolio Metafoor Functie 1 Ontwikkelings-portfolio Groeimeter Talent ontwikkelen 1a Loopbaan-portfolio Bestemming Talent volgen 1b Traject-portfolio Routeplanner Traject bepalen 1c Begeleidings-portfolio Monitor Proces sturen 2 Beoordelings-portfolio Balans Prestaties verzilveren 3 Competentie-portfolio Showcase Talent laten zien Talentenmap :1a Talentenmap

31 INTAKESPEL ONDERBOUWMAP BOVENBOUWMAP PROFIELMAP HANDLEIDINGEN
Talentenmap ONDERBOUWMAP BOVENBOUWMAP PROFIELMAP HANDLEIDINGEN Digitale Talentenmap INTAKESPEL

32 SPEELS In gesprek Samenhang FLEXIBEL Schoolloopbaan plannen
Talentenmap SPEELS In gesprek PERSOONLIJK Samenhang FLEXIBEL Schoolloopbaan plannen

33 Zowel Onderbouwmap als Bovenbouwmap
Map 1 Wie ben ik? Map 2 Hoe handel ik? Map 3 Wat kan ik? Map 4 Wat wil ik? Map 5 Kan wat ik wil? Reflecteren op mijzelf Oriëntatie op opleidingen en werk De eigen loopbaan

34 Periode Toets nr. Leerstofomschrijving Eindtermen Toetsvorm
Puntenkoers Van de volgende 300 punten moeten er 270 behaald worden Herkans­baar (J/N) Beoor­deling C = cijfer NB = naar behoren Opmerkingen 1/2/3/4 Invullen: Welke keuzes maak ik binnen IS HO NB 1 Onderbouwgegevens overzetten naar Bovenbouw Talentenmap 2 Talentenmap, Wie ben ik, invullen en uitvoeren Schooltraject, testen uit spiegelbeeld, maken en toevoegen aan Talentenmap 3 Taltentenmap, Hoe handel ik, invullen en uitvoeren Kwalitetenspel gespeeld, Kwaliteitenkaart ingevuld Carroussel evaluatieverslagen maken en toevoegen aan Talentenmap PO 10punt Opdracht “welke opleiding is dat?” in Talentenmap TO 4 Kopie beoordeling stageverslag en kopie rapport in Talentenmap 100 punt C Voor IS Meeloopdag, instelling of bedrijf, evaluatieverslag in Talentenmap Beroepenfilmpjes, reflectieverslag in Talentenmap

35 De (digitale) onderbouwmap
Luchtballon. Testjes (met reflectie.) Welke studie past bij jou Kwaliteitenspel. Een week uit mijn leven. Beroepen in mijn omgeving. Beroepenfilmpjes. Portfoliogesprek

36 De (digitale) bovenbouwmap
Mijn kwaliteiten Mijn competenties Mijn stage Testen met reflectie De MBO-voorlichtingsavond Op werkbezoek Een dag meelopen Beroepenfilmpjes Het intakegesprek Het intakeformulier Eind klas 3: Het Talentenmapgesprek

37 filmpje

38 De (digitale) profielmap
130 opleidingen Met 26 competenties Leerling vergelijkt zijn eigen profiel met het profiel uit de Profielmap De leerlingen voert een gesprek over de vergelijking

39 Het intakespel Vragenkaarten (denken/weten/voelen) Doorvragen
Antwoorden in volzinnen Zelf een vraag stellen Heb ik mij voldoende voorbereid op een intake-gesprek? Pas ik bij deze opleiding?

40 LOB-scan

41 De Praktijk van de Talentenmap
Wel: Klas 1 tot en met 4 VMBO Losbladig systeem LOB in PTA. Talentenmapgesprekken. Reflectie op jezelf, motieven en loopbaan Minder: Netwerken Portfolio met bewijsstukken Niet iedereen gaat dit omarmen en ook is niet iedereen geschikt voor LOB gesprekken voeren.

42 Wat willen we nog meer? Postcards
Competenties gebruiken voor de profielen en keuzedelen in de bovenbouw Digitalen map verder verdiepen Linkjes maken in de digitale Talentenmap naar belangrijke sites op LOB gebied.

43 Opdracht Tip voor ons? Waar heeft u behoefte aan

44 einde

45

46

47


Download ppt "Platform VMBO Dienstverlening en Producten. 8 januari 2015 Amersfoort"

Verwante presentaties


Ads door Google