Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De Geest en het Woord
2
“De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid,
maar weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.” (Johannes 3).
3
Deel met elkaar wat er in u opkomt bij de begrippen ‘geest’ – ‘heilige geest’. Kunt u er zich iets bij voorstellen? “Andere thema’s die belangrijker zijn om over te discussiëren”? Of is het belangrijker om iets minder te discussiëren en meer open te staan voor wat God wil verwezenlijken?
4
Ruach – lucht in beweging
wind adem geest, begeestering
5
“Gods RUACH zweefde over de wateren bij de schepping”
“Gods RUACH deed het water opdrogen – een nieuwe kans voor een nieuwe wereld” “Gods RUACH maakte een weg door de Rode Zee, een doortocht naar het Beloofde Land”
6
“Gods RUACH deed het volk herleven na de ballingschap”
-“De Geest van de Heer is op mij. Hij heeft mij gezalfd om aan armen het evangelie te brengen; hij heeft me gezonden om aan gevangenen bevrijding te verkondigen… “ – Lucas 4 Pinksteren – Gods RUACH begeesterde de discipelen: het evangelie wordt de wereld ingeblazen
7
Wind… dynamiek, beweging, vernieuwing
Wind… dynamiek, beweging, vernieuwing Wat leren we over de geest in de grote episodes van de bijbelse geschiedenis? Wat valt er op? Wat betekent dit in het kader van geloofsleven, godsdienst… en kerk? Wat brengt het teweeg (of: wat kan het teweegbrengen)? De wind zie je niet, maar je ervaart wel zijn uitwerking. De wind blaast de zeilen van een schip bol en stuwt het vooruit... op voorwaarde dat de zeilen worden gehesen: de mens is medeverantwoordelijk! Hoe doe je dat ‘je zeilen hijsen’?
8
“Als wij geloven in een God die wèrkt, die met ons mensen bezig is – en dat zijn alleen andere woorden voor de Heilige Geest -, dan moet daar iets van te zien zijn, dan moet daar iets van te merken en te ervaren zijn. We zouden het woord Geest kunnen laten vallen, en als men bedenkt hoe weinig veel christenen zich daarbij kunnen voorstellen, en hoezeer het vaak misverstaan wordt, zou het niet eens zo onverstandig zijn het voorlopig te vermijden. Het is ook goed zich te realiseren dat het hier om een term gaat die ontleend is aan het mens-zijn. Zowel in de moderne talen als ook in het Hebreeuws en Grieks wordt het woord ‘geest’, dat bij uitstek het menselijke persoon-zijn aanduidt, gebruikt voor Gods actieve presentie.” (Dr. E. Flesseman – van Leer; ‘Geloven vandaag’)
9
Alleen door te luisteren naar de stemmen die oproepen om
te "zoeken naar mogelijkheden om het verkeerde goed te maken", wordt de Geest tastbaar en zichtbaar. Vanuit het beeld van de Han-geesten (geesten van zij die een onrechtvaardige dood stierven en die in woede, bitterheid en een gebroken hart zoeken naar herstel en bevrijding) klinkt de oproep om te luisteren en onze verantwoordelijkheid op te nemen voor wijs en ontfermend handelen om zo de hele schepping te vernieuwen. In deze context is een gebed om de Geest, meestal een bede om een quasi magische ingreep van God om het verkeerde op te lossen, die de gelovige tegelijkertijd een excuus verschaft voor zijn passiviteit en gebrek aan solidariteit, niet op zijn plaats. Chung Hyun Kyung gelooft eerder in de Geest van de God van ontferming. De Geest van de schepping die leven geeft, de Geest van bevrijding (Exodus), de Geest van de op-standing wordt gehoord in de schreeuw en de strijd om het leven. Alleen moeten er hóórders zijn... naar : Chung Hyun Kyung (Koreaanse christelijke theologe) in ‘Kom Heilige Geest, vernieuw de hele schepping’
10
Je kunt hem niet zien, de wind,
je kunt hem wel horen en voelen. Je ziet wat hij doet, maar hem zelf zie je niet. Overal kruipt hij in en tussen. Wat jarenlang onbeweeglijk bleef, tilt hij moeiteloos op. Hij speelt met de golven, jaagt mensen voort, blaast dwars door alles heen. Zo is het ook met de geest. Je ziet hem niet, maar niets kan hem tegenhouden. Hij dringt door deuren en vensters en zet mensen in beweging. Er groeien nieuwe dingen. De Geest kun je niet grijpen. Hij is er, je kunt ervan genieten, je laten meeslepen. Een nieuwe Geest die mensen aansteekt heeft iets van een wonder. Hij is niet tegen te houden. De apostelen hebben het meegemaakt op Pinksteren en sindsdien waait die Geest nog altijd over de wereld. Mensen kunnen er zich tegen verzetten, daar zijn ze vrij in, maar Hem aan banden leggen,... nooit!
11
De Geest aan het werk BEVRIJDING LEVEN VAN DE GELOVIGE OPENBARING
“Toen dacht hij aan de dagen van weleer, aan Mozes en zijn volk. Waar is hij die zijn volk door de zee voerde, waar zijn de herders van zijn kudde? Waar is hij die hen bezielde met zijn heilige geest?”-Jes 63:11 BEVRIJDING LEVEN VAN DE GELOVIGE OPENBARING
12
Welk ‘actieterrein’ van de Geest vind je het belangrijkst?
Heb je er zelf al iets van ervaren? Hoe, wat, waar, wanneer?
13
Openbaring De Geest en het Woord Inspiratie van de auteurs
hulp om de boodschap te begrijpen
14
Houdt ‘spreken in Gods naam’ ook gevaren in?
«Die stem hebben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren. Wij achten het profetische woord (daarom) des te vaster, en gij doet wèl, er acht op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten. Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.” - 2 Petrus 1:19-21 het profetische woord Gaat het hier vooral om toekomstvoorspellin- gen? Denk eens aan de bijbelse profeten die je kent: waar ging hun boodschap meestal over? Houdt ‘spreken in Gods naam’ ook gevaren in?
15
«Die stem hebben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren. Wij achten het profetische woord (daarom) des te vaster, en gij doet wèl, er acht op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten. Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.” vaster ‘BASIS’ Wat is het verband tussen het Woord en de vastheid (of: standvastigheid)? Zie ook Mat 7:24. Hoe ervaar jij dat? Heeft dit iets te maken met ‘autoriteit’? Zo ja, hoe kunnen we dan toch vermijden dat we onze interpretaties (of: onze manier om de Bijbel te lezen en uit te leggen) beschouwen als normatief?
16
«Die stem hebben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren. Wij achten het profetische woord (daarom) des te vaster, en gij doet wèl, er acht op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten. Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.” acht op te geven een lamp, die schijnt in een duistere plaats ‘dichterbij brengen’ Psalm 119:105 * Wat suggereert deze uitdrukking / dit beeld (acht geven)? Hoe doe jij dit? Kunnen we elkaar hierbij helpen? * Waarom kan het Woord vergeleken worden met een lamp? En over welke duisternis gaat het?
17
Tiens… komt er ooit een dag waar het Woord niet meer nodig is?
«Die stem hebben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren. Wij achten het profetische woord (daarom) des te vaster, en gij doet wèl, er acht op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten. Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.” totdat de dag aanbreekt Tiens… komt er ooit een dag waar het Woord niet meer nodig is? Wat zou de betekenis kunnen zijn van ‘de morgenster die opgaat in uw hart’? Is het zinvol om hier Jeremia 31:33 (mijn TORAH in het hart) te vermelden?
18
* Wat betekent dit en wat zijn de implicaties hiervan?
«Die stem hebben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren. Wij achten het profetische woord (daarom) des te vaster, en gij doet wèl, er acht op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten. Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.” profetie der Schrift eigenmachtige uitlegging * Zijn er ook andere profetieën? Zo ja, welke en wat moeten we daar dan mee aanvangen? * Moet het Woord geïnterpreteerd worden? Kun je ‘niet interpreteren’? Kun je vermijden dat er een invloed is van het ‘eigen ik’? Hoe kun je eventuele gevaren verhinderen of verminderen? * Wat betekent dit en wat zijn de implicaties hiervan?
19
HET MECHANISCH DICTEE: De goddelijke boodschappen worden woord per woord aan de mens doorgegeven zonder beïnvloeding door woordenschat of culturele achtergrond van de profeet. DE VERBALE INSPIRATIE: De profeet wordt van nabij geleid in zijn woordkeuze. Alle woorden en termen worden beschouwd als geïnspireerd, zelfs al zijn de teksten niet mechanisch gedicteerd. DE INSPIRATIE VAN DE PROFEET: de profeet (een mens van vlees en bloed) probeert de goddelijke boodschap zo goed en zo begrijpelijk mogelijk weer te geven, zodat anderen ze kunnen begrijpen. De profeet gebruikt hiervoor groten- deels uitingsvormen die hem en zijn cultuur eigen zijn.
20
“De Bijbel is geschreven door geïnspireerde mensen, niet op de manier zoals God zich uitdrukt, maar zoals mensen dat doen. God is als schrijver niet aanwezig. De mensen zeggen vaak dat een bepaalde uitdrukking niet van God komt. God laat zich echter niet in woorden, in logica, in retoriek toetsen. De auteurs van de Bijbel waren Gods schrijvers, niet zijn pen. Kijk maar naar de verschillende schrijvers. Het zijn niet de woorden van de Bijbel die geïnspireerd zijn, maar de mensen. Inspiratie werkt niet door de woorden of uitdrukkingen van de mens, maar door de mens zelf, die onder invloed van de heilige Geest met gedachten wordt vervuld. De woorden dragen het stempel van de geest van die persoon.” (Selected messages, deel 1, hoofdstuk 1, p )
21
‘nemen / gevangen nemen’ – ‘sekte’ kapot maken, tot een ruïne maken
“Toch zijn er destijds onder het volk ook valse profeten opgetreden, en zo zullen er ook onder u dwaalleraren verschijnen. Ze zullen met verderfelijke ketterijen komen en zelfs de meester die hen heeft vrijgekocht verloochenen. Daarmee bewerken ze spoedig hun eigen ondergang. Velen zullen hun losbandig gedrag overnemen en zo de weg van de waarheid in opspraak brengen. Gedreven door hebzucht zullen ze u bedriegen met misleidende verhalen, maar hun vonnis is allang geveld, hun ondergang laat niet op zich wachten.” (2 Petr.2:1-3) ‘nemen / gevangen nemen’ – ‘sekte’ kapot maken, tot een ruïne maken Zelfde stamwoord als ‘verderfelijk’: kapot maken Gaat het in Petrus’ gedachten enkel of vooral om ‘theoretische waarheid’? Vergelijk dit met de idee ‘bevrijdende en levengevende dynamiek’ die gelinkt werd aan de Geest. Probeer samen te evalueren in welke mate wij, die het Woord lezen, bestuderen, gebruiken en doorgeven, te maken kunnen hebben met datgene waar Petrus bang voor is…
Verwante presentaties
© 2025 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.