De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding"— Transcript van de presentatie:

1 Het combineren van wetenschapsonderwijs met het verkrijgen van wetenschappelijk bewijs
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding Leerstoel Geneeskunde voor Verstandelijk Gehandicapten Erasmus MC Rotterdam 6 juni 2017

2 Visie rond wetenschapsbeoefening van de AVG
Werken volgens de principes van EBM Identificeren van hiaten in de kennis Aanjager van samenwerking rond wetenschappelijk onderzoek Voorvechter van een nauwe relatie tussen wetenschap en praktijk Bewaker van kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek

3 Wetenschappelijke vorming binnen de AVG opleiding
1) Wetenschapsonderwijs Literatuur zoeken Kritisch lezen Methodologie Statistiek Ethiek Wetenschappelijk schrijven

4 Wetenschappelijke vorming binnen de AVG opleiding
2) Leeronderzoek Doorlopen van de hele onderzoek cyclus Kennis over onderwerp Formuleren vraagstelling Onderzoeksmethoden Verzamelen gegevens Verwerking en analyses Rapporteren in artikel In groepen van 3-4 AIOS

5 Leeronderzoek ‘nieuwe vorm’
→ Verwerven van wetenschappelijke competenties in combinatie systematische dataverzameling ‘Gedragsproblemen en psychiatrie bij mensen met een verstandelijke beperking’ Etiologie / behavioral phenotypes Classificatie Uitingsvormen Oorzakelijke en beïnvloedende factoren Behandelingen en ondersteuning Medicatie en bijwerkingen, behandelmethodieken, therapieën Gezondheidsparameters Etc.

6 Opzet leeronderzoek Vaste zet gegevens verzameling: Medisch dossier
Vragenlijst persoonlijk begeleider Vragenlijst professionals Metingen bij de deelnemer 25 cliënten per AIOS (13-16 AIOS per jaar) Mogelijkheid tot longitudinale dataverzameling Per groep, eigen onderzoeksvraag bedenken en analyseren

7 Data invoer in limesurvey
Alles wordt ingevoerd in 1 database, toegankelijk via internet

8 Voorbeelden onderzoeksvragen
3e jaars: “Is er een verband tussen cafeïne inname, het gebruik van antipsychotica, en gedragsproblemen?” “Is er een sterker verband tussen psychiatrische diagnoses bij mensen met een disharmonisch profiel dan bij mensen met een harmonisch profiel?” 2e jaars: “Is er een verschil in de prevalentie van automutilatie tussen mensen die verbaal communiceren en mensen die non-verbaal communiceren?” “Is er een verband tussen verschillen in gedragsproblemen en de aetiologie van de VB?”

9 Voorbeelden onderzoeksvragen
1e jaars “Is er een verband tussen probleemgedrag en een actieve dag invulling” “Welke factoren zijn geassocieerd met wel of niet slagen van de afbouw van psychofarmaca?”

10 De onderzoeksgroep Kenmerken onderzoeksgroep N = 305
11 zorgorganisaties (m ± sd) N (%) Leeftijd 51.1 ± 17.1 Geslacht Vrouw Man 114 (37.4) 191 (62.6) Mate VB Zwakbegaafd Licht Matig Ernstig Zeer ernstig Onbekend 1 (0.3) 53 (17.4) 87 (28.5) 107 (35.1) 55 (18.0) 2 (0.7) Down syndroom 25 (8.2)

11 De onderzoeksgroep Kenmerken onderzoeksgroep N = 305
11 zorgorganisaties N (%) Woonsituatie Centrale locatie In de wijk Overig 211 (69.2) 93 (30.5) 1 (0.3) Dagbesteding / werk 290 (95.1) Gedragsproblemen volgens Gedragsdeskundige Begeleider 185 (60.7) 196 (64.3) Epilepsie 97 (31.8) Antipsychotica gebruik 136 (44.6) Afbouwpoging Succesvol 148 (48.5) 102 (33.4)

12 Onderzoek: gedragsproblemen en cafeïne inname
Wat is het verband tussen cafeïne inname, gedragsproblemen en het gebruik van psychotrope medicatie? Dagelijkse cafeïne inname: 230.3 ± mg (0 – 935 mg) 25.4% > 400 mg per dag Associaties Cafeïne inname significant geassocieerd met gedragsproblemen (r = 0.180, p = 0.002) Niet in de groep > 400mg per dag Geen associatie met psychotrope medicatie.

13 Toekomst… Antwoorden op de gestelde onderzoeksvragen
Groeiende database, inclusief longitudinale data Meer kennis over gedragsproblemen en psychiatrie bij mensen met VB Wetenschappelijke vorming AIOS

14 Bedankt voor uw aandacht!
Vragen?


Download ppt "Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding"

Verwante presentaties


Ads door Google