Download de presentatie
GepubliceerdSuzanna van der Woude Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
0
Nova als netwerkorganisatie
Peter Raeymaeckers Master Sociaal Werk UAntwerpen
1
Inhoud De netwerkorganisatie
Op niveau van hulp- en dienstverleningsnetwerk Op niveau van de doelgroep Op niveau van de gemeenschap
2
Probleem? ‘Het gaat niet goed met het welzijnswerk, er is te veel versnippering, het kost te veel, het levert te weinig rendement op, het staat te ver van de mensen’ (Achterhuis, 1983)
3
Waarom netwerken? “Een netwerk bestaat uit hulpverleningsorganisaties die gezamenlijk een meerwaarde bieden aan een populatie geconfronteerd met diverse noden, op een manier die niet kan bereikt worden door één enkele organisatie”
4
Integratie en differentiatie
Differentiatie van netwerkactoren Integratie in differentiatie: ‘unity of effort’ Teveel integratie: differentiatie verdwijnt Te weinig integratie: geen collectieve doelstelling
5
Netwerk governance
6
Verschillende rollen Commissioner Coproducer Facilitator
7
Verschillende rollen? Afhankelijk van doelstelling
Afhankelijk van fase van het netwerk Consensus in het netwerk
8
Aanbevelingen Initieer netwerk governance: reflecteer over welke vorm nodig is Welke rol: trekker, facilitator of ondersteuner Leidersorganisatie: reflecteer over welke rol noodzakelijk is Onderneem concrete acties Signaleer!
9
Cliënt Aandacht voor alle levensdomeinen Participatie
Een laagdrempelig onthaal Gespecialiseerd antwoord op specifieke problemen (Raeymaeckers & Van Riel, 2014; Roets, 2013)
10
Generalisten en specialisten
Focus op één of beperkte reeks levensdomeinen Diepgaande kennis binnen een enkele expertise Maar: niet opgewassen tegen complexe problematieken (wicked problems) Maar: toegankelijkheid stuit op diverse drempels
11
Generalisten en specialisten
Micro: op diverse levensdomeinen Meso: netwerking Macro: signaleren, werken aan beleid! Outreachend en proactief Holistische kijk voor complexe problematieken
12
Generalisten en specialisten
Generalisten faciliteren contact tussen specialist en cliënt Contextualiseren Ondersteunen van de cliënt Onderhandelen
13
Gemeenschap Kiel is een buurt met zeer diverse populatie
Mensen samenbrengen? Hoe? Activiteiten: samen of voor elke groep afzonderlijk? Wat met discussiepunten: halal, alcohol schenken, buurtbar organiseren, enz…. Is consensus noodzakelijk?
14
Gemeenschap Sennett: dialogische en dialectische samenwerking
Zoeken naar consensus Probleem: consensus is vaak onmogelijk Machtsverschillen Dialogische samenwerking Dialoog over verschillen Verschillende meningen kunnen naast elkaar blijven bestaan
15
Besluit Generalisten & Specialisten
NETWERK-ORGANISATIE Governance Generalisten & Specialisten Gemeenschap: dialogische samenwerking
17
Bedankt!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.