De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Participantendag 22 november 2016 Cliënten participatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Participantendag 22 november 2016 Cliënten participatie"— Transcript van de presentatie:

1 Participantendag 22 november 2016 Cliënten participatie
Rol – perspectief van de Toezichthouder Van Systeemwereld naar Leefwereld Yvonne van Kemenade Toezichthouder Schakelring

2 Voorstellen 51 jaar, getrouwd, zoon (18j), dochter (17j).
Bijna 30 jaar werkzaam in gezondheidszorg: Wetenschap, O-beleid, zh, eerstelijn, ouderenzorg Adviseur, bestuurder, toezichthouder Opgegroeid Brabants gezin Vader (91 jaar) en moeder (recent overleden) Mantelzorger: 2 jaar voor mijn dementerende moeder (mede) gezorgd (en gestreden). Drijfveer: verbinding maken vanuit klantbeleving /perspectieven, ten bate van de kwetsbare mens Promotieoz: ervaringsdeskundigheid – DM spuiten Kijken door de ogen van….

3 Wie van u: Ouder(s) die hulpbehoevend zijn e/o verleent Mantelzorg?
Toezichthouder – kwaliteitskader? Wie van u is zelf Toezichthouder?

4 Wat kwetsbaarheid (en afhankelijkheid) echt is!
Vanuit ervaring: Wat kwetsbaarheid (en afhankelijkheid) echt is! Wirwar van regels/instanties ten bate van cliënt? Gaat om TW welzijn/leven ipv zorg! Het gaat niet om het wat maar om het hoe: Communicatie & Respect Proberen te kijken door de ogen van// leefwereld Wordt de dialoog gevoerd (verschillende niveaus)? Medewerker - Client

5 Aanleiding// Nut en noodzaak
Veranderende Visie op (ouderen)zorg: persoonsgericht, leven en welzijn ipv gezondheid. Zeggen cijfers (keurmerken e.d.) alles? Hoe kan je zaken objectief, meetbaar e/o concreet maken (– inzichtelijk maken)? Wet- en regelgeving & procedures vs kwaliteit van leven/welzijn (dilemma’s, IGZ-lijstjes) Verantwoordelijkheid Toezichthouder (is een andere dan die van de bestuurder!) (= schakel in proces)

6 Gesprek/dialoog met patient/naaste?
“Klant in regie”: bewegingsvrijheid, eten e.d.. Kan op gespannen voet staan met kwaliteit vanuit perspectief van anderen (procedures en regels). Niet altijd makkelijk (van taaksysteem- naar leef-wereld) Lef – Moed om de dialoog aan te gaan Veilige werkomgeving ………. Hoe brengen we die perspectieven bij elkaar? Klant in regie: wensen en behoefte clienten// eigen professionele normen

7 Rol als toezichthouder:
Verantwoordelijkheid als toezichthouder. Van Afvinken naar aanvonken Van Kennis naar inzicht Van “inner circle” naar “buitenstebinnen” Meerwaarde: perspectief van toezichthouder, als extra schakel in de ketting Kwaliteitskader Toezicht Innercircle naar buitenstebinnen: Een belangrijke toegevoegde waarde van toezichthouders is om externe perspectieven van de buitenwereld binnen brengen, door actief aandacht te besteden aan behoeften van klanten en de bredere context waar de organisatie in opereert. Schakel van de RvT toevoegen- kwaliteitsdenken – ieder in zijn rol en verantwoordelijkheid. Hele RvT ogen en oren Van intern, controlerend en op afstand - naar – waardegedreven toezicht: betrokken, adviseren/controle, intern/extern

8 Vanuit twee perspectieven: Normatief
Reflectief Beleid wordt Koers…. Naast interne ook Externe stakeholders in gesprek gaan.

9 Vraag RvT: Geeft deze informatie/overzichten voldoende inzicht in gerechtvaardigd vertrouwen in de kwaliteit van zorg? Voldoende informatie? Samenhang? (wordt de dialoog gevoerd, verschillende niveaus)

10 Vraag RvT: Geeft de informatie/overzichten/activiteiten (organisatie/relatie/professie) RvT voldoende inzicht in gerechtvaardigd vertrouwen in de kwaliteit van zorg? Voldoende & de goede informatie en wat zegt het? Samenhang en Balans (taak-functie/persoonsger)? Gaat om wat men doet + Hoe men met zaken omgaat! (wordt de dialoog gevoerd verschillende niveaus)

11 Kwaliteitskader Toezicht
Meetbare – merkbare kwaliteit “Niet alles van waarde is meetbaar en niet alles wat meetbaar is, is van waarde” (Albert Einstein) Indeling (NVTZ): Relationeel Professioneel Organisatorisch Info + verbinding/samenhang: Naar gerechtvaardigd vertrouwen in kwaliteit van zorg (vanuit rol als toezichthouder)

12 Kwaliteitskader RvT (2016)
1. Meetbare kwaliteit: 1.a. Algemeen MTO/vrijwillgers Klanttevredenheid Ziekteverzuim, in/uitstroom Klachten, MIC/MIM Zorgindicatoren: decubitus, medicatieveiligh, valacc, middelen en maatregelen…. 1b. Beleid 2016: Klant in regie Samen Verantwoord Teams Veiligheid/risicomanagement & dilemma’s 2.Interne/externe toetsing: Managementletter + gesprek accountant Materiele controle (jaarrekening) Certifceringsrapport HKZ/ISO9001(jaarlijks) IGZ Benchmarking Keurmerken (Prezo) Audits Compliance (RvT check jaarlijks) ……. ……… Zorgindicatoren: decubitus, gewicht/ondervoeding, middelen en maatregelen, psychofarmacie, valincidenten – cijfers en trends koppelen aan dilemma’s. 3.Dynamisch/merkbare kwaliteit: Gerechtvaardigd vertrouwen kwaliteit van zorg/gezondheid J/N? Samenhang en Balans Agenda: September vergadering 2016

13 3.Dynamisch/merkbare kwaliteit:
Kwaliteitsrapportages (gesprek, hoe wordt omgegaan met….): iedere RvT vergadering + 1x per jaar uitgebreid Dilemma’s bespreken bestuurder – 2016: bijv Euthanasie/levensbeëindiging Tussentijdse gesprekken met bestuurder: ……. Stakeholders: MT/RvT-dag gekoppeld aan werkbezoek: najaar 216 Locatiebezoeken: per vergadering andere locatie (zien en horen) Voorzitter RvT: 1x per jaar gesprek met voorzitter OR en CR (zonder bestuurder) OR: 2x per jaar vergadering met minimaal 1 RvT lid (met bestuurder) ahv stellingen discussie + RvT-lid/leden bijwonen reguliere OR vergadering CR: 1 RvT lid is 2x per jaar aanwezig bij CR vergadering 2 RvT leden bijwonen tussentijdse Prezo audit (najaar 2015) Openingen/bezoeken/…….. Stakeholders bijeenkomst Ieder RvT lid heeft hierin afgelopen jaar dingen gedaan. Bestuurder rapporteert en ligt toe: meetbare kwaliteit, trends en verhaal achter de cijfers. - Auditcie: Vertrouwen? Verhaal achter de cijfers: positieve & verbeterpunten en dilemma’s? Gerechtvaardigd vertrouwen kwaliteit van zorg/gezondheid J/N? Info – samenhang - balans

14 Cliëntenperspectief Dialoog – wordt die gevoerd en hoe?
Hoe meetbaar te maken, hoe kunnen we hier iets over zeggen? RvT Kwaliteitskader (balans meetbaar/merkbaar): Kwaliteit van de zorg Kwaliteit van de organisatie (stakeholdermanagement) Keurmerk/Prezo: Stakeholders (intern, ook extern) betrekken RvT toevoegen Dialoog op verschillende niveaus wordt die gevoerd? Voelen mensen zich veilig in de organisatie

15 We hebben er zin in! Yvankemenade@wxs.nl www.yvonnevankemenade.nl


Download ppt "Participantendag 22 november 2016 Cliënten participatie"

Verwante presentaties


Ads door Google