De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De tijd van de pruiken en de revoluties

Verwante presentaties


Presentatie over: "De tijd van de pruiken en de revoluties"— Transcript van de presentatie:

1 De tijd van de pruiken en de revoluties
H2 par. 1 t/m 7 HAVO 2

2 Frankrijk voor de Franse revolutie
Standensamenleving: Eerste stand:geestelijken Tweede stand: adel Derde stand: rijke burgerij(bourgeoisie) & armen/boeren geestelijken Bidden voor veiligheid adel Strijden voor veiligheid Rijke burgers en boeren Land bewerken/iedereen voorzien van voedsel

3 Wat ging er mis? Ontevredenheid 3e stand (1e en 2e stand privileges)
Duur hofleven Kostbare oorlogen Strenge winters/tegenvallende oogsten  hongersnood GELDNOOD !!! Gevolg: In 1789 riep Lodewijk XVI vertegenwoordigers van de drie standen bijeen in de Staten-Generaal  belastingverhoging

4 Noteer je antwoord, we gaan het zo checken!
De 18de eeuw was de eeuw van de verlichting? Ja of nee Wat betekende de verlichting voor de koning en de kerk? Hoe dachten verlichte denkers over het bestuur van een land?

5 Hier komen de antwoorden,controleer of je op de goede weg zit.
Ja Mensen geloofde niet meer dat de koning door God was aangesteld. Dit hield dus in dat niet automatisch al zijn beslissingen goed waren. Je moest zelf over alles nadenken en kritisch zijn, ook tegenover de Kerk. Niemand mocht je vrijheid, gezondheid of het bezit van iemand anders schaden. Je moest met verstand een land besturen. Iedereen moest vrij zijn, gezond zijn en had recht op eigen bezit .

6 Wie was Montesquieu? Montesquieu was een “verlichte denker”.
Hij legt in brieven/boeken uit in 1748 hoe je de absolute macht van een vorst tegen kan gaan Scheiding der machten De koning legt hierna CENSUUR op. parlement Maken de wetten Koning en regering Voeren de wetten uit rechters Geven straffen Wetgevende macht Uitvoerende macht Rechterlijke macht

7 Zet de volgende activiteiten op de juiste volgorde:
A-Verlichte denkers hebben kritiek op de koning B-dood van Lodewijk C-grondwet D-Lodewijk wil de belasting verhogen E-dood van Marie-Antoinette F-Nationale vergadering G-de Terreur H-Napoleon als keizer I-Directoire

8 De juiste volorde is: A D F C B E G I H

9 Wat is er na de revolutie veranderd?
Er kwam een einde aan de standensamenleving. Iedereen was gelijk en had gelijke rechten. De boeren hadden meer welvaart, de kerk juist minder. De koning werd steeds minder machtig en kreeg een minder belangrijke rol in de politiek, uiteindelijk geen koning. De burgers hadden het zelf voor het zeggen, kregen inspraak in het bestuur van het land. De revolutie was heftig, het zorgde voor een “domino effect”

10 Wat was de invloed van Napoleon?
Grondwet die gold voor iedereen (mensen waren vrij en hadden gelijke rechten) Iedereen had grondrechten: -vrijheid van meningsuiting -vrijheid van drukpers -vrijheid van godsdienst Achternamen en geboorteplaatsen werden genoteerd Napoleon liet wetboeken maken, dus betere rechtspraak

11 Hoe liep het af met Napoleon?
De mislukking van de Russische veldtocht in 1812 zorgde voor onvrede, dit was het begin van het einde voor het bewind van Napoleon In 1815 werd hij bij de slag van Waterloo verslagen Hij werd verbannen naar Sint-Helena (een eiland)

12 De bataafse revolutie 1787:mislukte opstand patriotten
1795:Fransen trekken Nederland binnen, start Betaafse revolutie Stadhouder Willem V vlucht Ontstaan burgerlijke stand (adres en achternaam) 1813 verdwenen de Fransen uit Nederland

13 Catharina de Grote/het Mogolrijk
Kies uit de volgende 3 opdrachten: Werk in tweetallen, geef elkaar een korte presentatie over paragraaf 6 en 7. Kies alle twee een andere paragraaf) Arceer de hoofdzaken(kleur 1) en bijzaken(kleur 2) op de kopie van paragraaf 6 en 7. Maak een woordweb over pargraaf 6 en 7


Download ppt "De tijd van de pruiken en de revoluties"

Verwante presentaties


Ads door Google