De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zie powerpoint en pdf.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zie powerpoint en pdf."— Transcript van de presentatie:

1 Zie powerpoint en pdf

2 Geboortehart FORMAT Bedrijfsplan
Durk Berks & Sandra Dahmen Versie Business model Canvas Lekker praktisch

3 Programma van de dag 9.00 Klantsegmenten 9.30 Waardepropositie
Klantrelaties PAUZE Distributiekanalen Opbrengstenstructuur: Kwaliteit & € Lopende zaken stuurgroep:(zie stuurgroep agenda onder deze agenda LUNCH Hoofdmiddelen Hoofdactiviteiten: Kwaliteitssysteem/Platform/Organisatiesysteem/TVB/…. PAUZE Sleutel partnereigenschappen: outsource etc. Kostenstructuur: vast, variabel, synergie Dag-evaluatie/borrel/take home message

4 Start van de dag Inspiratie Why https://youtu.be/l5Tw0PGcyN0
Hoe pakken we het aan: Wat willen we bereiken Wat hebben we hiervoor nodig Hoe houden we elkaar scherp Wie heeft welke rol

5 Klantsegmenten (customer segments): doelgroep
Het bepalen van de juiste doelgroep is essentieel. Breng in kaart welke specifieke klanten je wilt bedienen en onderzoek wat de behoefte is van deze doelgroep. Dit staat ook wel bekend als het segmenteren van de markt omdat je de doelgroep afbakent. Specificeer de wensen van de doelgroep. Als er geen vraag naar jouw producten is, verkoop je niets. Zodra je weet waar de potentiële klanten behoefte aan hebben kun je hier jouw product of diensten op aanpassen. Klantsegmenten Het nieuwe gezin: toekomstige moeder/de zwangere vrouw toekomstige vader/partner Ongeboren en geboren kind Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders?

6 welke klanten heeft u liever niet?
Jos Burger

7 Tip: Vraag & aanbod Omvang markt Marktontwikkelingen Belanghebbenden
Concurrenten Marktontwikkelingen Demografische en technologische ontwikkelingen

8 Waardepropositie (value proposition): onderscheidende/toegevoegde waarde aan klant
De waardepropositie, oftewel wat is de onderscheidende of toegevoegde waarde die jij biedt aan de klant? Definieer waarin je daadwerkelijk verschilt van de concurrentie. Bepaal dus in welke markt jouw onderneming zich begeeft en specificeer daarin weer wat je aanbiedt. De producten of diensten moeten ten eerste functioneel zijn, maar tegelijkertijd beter of uitgebreider dan de diensten of producten van de concurrentie. Waarden kunnen kwantitatief zijn (bijvoorbeeld prijs, snelheid of service) of kwalitatief (bijvoorbeeld ontwerp, klantervaring. Voorbeelden (niet uitputtend): nieuwheid, performance, customization, ontwerp, merk/status, prijs, kostenbeperking, risicobeperking, toegankelijkheid, gemak /bruikbaarheid Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders?

9 Klantverwachting mbt waarden overtreffen
Lebbis en terrasje

10 Klantrelaties (customer relationships): op welke manier in contact met klant?
Klantrelaties worden opgebouwd en onderhouden met elk klantsegment. Deze bouwsteen beschrijft de soorten relaties die een bedrijf aangaat met specifieke klantsegmenten. Bekijk op welke manier je in contact staat met klanten. Investeer in de relatie met deze klanten. Voorbeelden: persoonlijke hulp, toegewezen persoonlijke hulp, selfservice, geautomatiseerde diensten, communities, cocreatie. Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders?

11 Distributiekanalen (channels): verkoopkanalen
Waardeproposities worden aan klant geleverd via communicatie, distributie- en verkoopkanalen. Deze bouwsteen beschrijft hoe een organisatie met zijn klantsegmenten communiceert en ze bereikt om een waardepropositie te leveren. Hoe houd je de doelgroep op de hoogte van het aanbod? Op welke manier kunnen zij jouw aanbod verkrijgen? Het model onderscheid directe en indirecte kanalen en maakt onderscheid tussen eigen kanalen en partner kanalen. Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?)

12 Communicatie/ Distributiekanalen & iedereen meekrijgen
Power of words

13 Opbrengstenstructuur (revenu streams): waar komen inkomsten vandaan?
Inkomstenstromen zijn het resultaat van waardeproposities die met succes aan klanten worden aangeboden. Met het verdienmodel maak je duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Het gaat erom dat je meerwaarde creëert, meestal geld, maar dit kan ook plezier of voldoening zijn. In een verdienmodel schrijf je op hoe je dat gaat bereiken. Hoeveel klanten je nodig hebt, hoeveel omzet je nodig hebt om winst te maken, hoe je verdient aan de klanten en of je bijvoorbeeld de prijzen goed bepaald hebt. Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

14 Tip: Opbrengst Kwantitatief Kwalitatief Zo specifiek mogelijk
bijv. klanttevredenheidscijfer van 6,5 naar 8 bijv. omzetstijging van 0,5% bijv. toename patiënten van 1000/jaar bijv. kostendaling van 0,3% Kwalitatief Moeilijker te beargumenteren maar wel belangrijk bijv. betere marktpositie bijv. meer naamsbekendheid bijv. betere service

15 Hoofdmiddelen (key resources): hulpbronnen die nodig zijn, bijv
Hoofdmiddelen (key resources): hulpbronnen die nodig zijn, bijv. patent of personeel Hoofdmiddelen zijn de belangrijkste bedrijfsmiddelen, die nodig zijn om de waardepropositie te bewerkstelligen. Hierbij kun je denken aan fysieke middelen (bedrijfsapparatuur zoals een computer of een camera), intellectuele middelen (een patent of een merk) en menselijke middelen (personeel). Het vereist een investering, waarbij er op verschillende manieren gefinancierd kan worden. Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Hoofdmiddelen Gezamenlijke entiteit Gezamenlijk dossier (gekoppeld of 1-dossier) Zorgpaden Kwaliteitsdocumenten Financiele administratie Gezien moeilijk te overziene transitie: 3 jaar ‘redelijke’ financiele zekerheid? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

16 Doen we de goede dingen?

17 Hoofdactiviteiten (key activities): wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten?
Hoofdactiviteiten zijn de belangrijkste kernactiviteiten die een bedrijf moet doen om de waardepropositie te creëren. Maak duidelijk hoe je waarde toevoegt aan de kwaliteit van je product, aan het onderhouden van klantrelaties en aan het werven van nieuwe klanten. Hoofdactiviteiten Regelmatig gezamenlijke patientenbespreking Regelmatig gezamenlijke kwaliteitsbesprekingen Geen verspilling van competenties 24/7 aanwezigheid spoedteam? Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Hoofdmiddelen Gezamenlijke entiteit Gezamenlijk dossier (gekoppeld of 1-dossier) Zorgpaden Kwaliteitsdocumenten Financiele administratie Gezien moeilijk te overziene transitie: 3 jaar ‘redelijke’ financiele zekerheid? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

18 Waar gaan we naartoe No sense of direction monty python

19 Sleutel partnereigenschappen (partners): samenwerken
Sommige activiteiten worden geoutsourcet en sommige middelen worden buiten de onderneming ingekocht. Het kan nuttig zijn om onderscheid te maken tussen drie motivaties om partnerschappen te creëren: optimalisering van schaalvoordelen, beperking van risico en onzekerheid, acquisitie van bepaalde resources en activiteiten. Sleutel partnerschappen WFG Beheer van hardware Gebruik van bemande kraamsuites Kraamzorgorganisaties Verloskundige maatschappen ICT-bedrijf voor beheer ICT-systeem (Chipsoft? Meddix?) Zorgverzekeraars Gemeente? Hoofdactiviteiten Regelmatig gezamenlijke patientenbespreking Regelmatig gezamenlijke kwaliteitsbesprekingen Geen verspilling van competenties 24/7 aanwezigheid spoedteam? Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Hoofdmiddelen Gezamenlijke entiteit Gezamenlijk dossier (gekoppeld of 1-dossier) Zorgpaden Kwaliteitsdocumenten Financiele administratie Gezien moeilijk te overziene transitie: 3 jaar ‘redelijke’ financiele zekerheid? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

20 Hebben we de goede dingen gedaan?
Cleveland Clinic:

21 Kostenstructuur: (variabele) kosten
De onderdelen resulteren in een kostenstructuur die alle kosten beschrijft om het businessmodel te laten werken. Nadat de acht bovenstaande bouwstenen zijn beschreven, is het vrij eenvoudig om de belangrijkste kosten hiervan te bepalen. Welke kosten zijn vast (bedrijfspand, machines) en welke zijn variabel (inkoop producten). Bekijk welke bedrijfsmiddelen kostbaar zijn en waar er nog (schaal)voordeel te behalen valt, of waar er besparingen mogelijk zijn. Sleutel partnerschappen WFG Beheer van hardware Gebruik van bemande kraamsuites Kraamzorgorganisaties Verloskundige maatschappen ICT-bedrijf voor beheer ICT-systeem (Chipsoft? Meddix?) Zorgverzekeraars Gemeente? Hoofdactiviteiten Regelmatig gezamenlijke patientenbespreking Regelmatig gezamenlijke kwaliteitsbesprekingen Geen verspilling van competenties 24/7 aanwezigheid spoedteam? Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Hoofdmiddelen Gezamenlijke entiteit Gezamenlijk dossier (gekoppeld of 1-dossier) Zorgpaden Kwaliteitsdocumenten Financiele administratie Gezien moeilijk te overziene transitie: 3 jaar ‘redelijke’ financiele zekerheid? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Kostenstructuur ICT dossiersysteem: beheer en onderhoud Personeel (zorgprofessionals) Beheer en onderhoud zorgpaden en kwaliteitssyteem (ICT/overleg) Bestuur entiteit Vastgoed: gebouwen, materiaal? Inventaris: ICT, apparatuur, producten? Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

22 Invulling Canvas Geboortehart
Sleutel partnerschappen WFG Beheer van hardware Gebruik van bemande kraamsuites Kraamzorgorganisaties Verloskundige maatschappen ICT-bedrijf voor beheer ICT-systeem (Chipsoft? Meddix?) Zorgverzekeraars Gemeente? Hoofdactiviteiten Regelmatig gezamenlijke patientenbespreking Regelmatig gezamenlijke kwaliteitsbesprekingen Geen verspilling van competenties 24/7 aanwezigheid spoedteam? Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Hoofdmiddelen Gezamenlijke entiteit Gezamenlijk dossier (gekoppeld of 1-dossier) Zorgpaden Kwaliteitsdocumenten Financiele administratie Gezien moeilijk te overziene transitie: 3 jaar ‘redelijke’ financiele zekerheid? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Kostenstructuur ICT dossiersysteem: beheer en onderhoud Personeel (zorgprofessionals) Beheer en onderhoud zorgpaden en kwaliteitssyteem (ICT/overleg) Bestuur entiteit Vastgoed: gebouwen, materiaal? Inventaris: ICT, apparatuur, producten? Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

23 Voorbeeld Canvas Business Model
Sleutelpartners Maatschappelijk betrokken ondernemers (werkplaatsen) Gemeente(n) (financiering en werkplaatsen) UWV / Werkplein Sociale werkbedrijven (uitstroom) Hoofdactiviteiten Begeleiden en opleiden Werkgeversbenadering Netwerken Organiseren werkplekken (werkervaringsplaatsen, opleidingsplaatsen en betaalde banen) Waardepropositie Cliënten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt op weg helpen naar werk, betaald en onbetaald, waarbij de wensen en talenten van de persoon leidend zijn Klantrelatie Persoonlijk en betrokken Maatwerk Laagdrempelig Klantsegment Cliënten met psychische/ psychiatrische vragen en een afstand tot de arbeidsmarkt Hoofdmiddelen bedrijfscoach Trajectbegeleiders MD GGZ-team Vastgoed/panden Werkplekken Methodieken Werkvoorwaarden (Distributie-)kanaal Website + social media Externe profilering folders Kostenstructuur Personele kosten Inhuurkosten Huisvestingskosten Opbrengstenstructuur Winst uit onderneming / opbrengsten uit onderneming Innovatiegelden UWV Projectsubsidies Wmo, Zvw, Wlz

24 Tip: Kosten Personeel Materieel
Inventaris: machines, computers, software Gebouw, vastgoed Promotie

25 Tip: Investeringen Welke? Omvang Tijdspad Intrestpercentage
Doel van investering(en) Omvang Tijdspad Doorlooptijd Intrestpercentage

26 Tip: Financieel plaatje
Kosten-baten analyse: afweging tussen de kosten en de verwachten baten Kosten: personeel, materieel, inventaris, gebouwen/vastgoed, promotie Baten: omzet, verlaagde kosten, klanttevredenheid, service Return on investment (ROI)

27 Tip: Scenario’s Aannames Best-case scenario Worst-case scenario


Download ppt "Zie powerpoint en pdf."

Verwante presentaties


Ads door Google