Download de presentatie
GepubliceerdHendrik René van der Berg Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
IJssellands model Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
2
Doel van de bijeenkomst
De regio Ijsselland wil per 1 januari 2018 starten met een nieuwe manier van zorg toekennen en financieren Kern is dat gewerkt wordt met trajecten in resultaatgebieden Belangrijk doel is dat het model ouders en professionals bij de toegang ondersteunt bij het maken van een keuze voor een zorgaanbod. Vandaag bespreken we om die reden: de belangrijkste elementen van de resultaatgebieden de resultaatgebieden zelf 16 maart bespreken we de inkoopstrategie in zijn totaliteit. Op 6 april wordt het besproken door de 11 wethouders in de regio IJsselland
3
Binnen het model doorloopt de cliënt grofweg een traject van 4 fases
Cliëntbehoefte Resultaat Behandeling & organisatie Doelrealisatie Vraag & context Bepalen zorg / resultaat / intensiteit Uitvoering , bekostiging & regie Uitkomst & tevredenheid Wat is aan de hand? Welk resultaat willen we bereiken? Wat is daarvoor nodig? Is het resultaat bereikt?
4
Resultaatgebieden Resultaatgebied 1
Verbeteren van het functioneren van de jeugdige met ontwikkelings-, gedrags- en/of psychiatrische problemen en het ondersteunen van de ouders die opvoeden lastig vinden Resultaatgebied 2 Verbeteren van psychosociaal functioneren van de jeugdige en de communicatie binnen het gezin van de jeugdige, waar problemen in het gezin spelen Resultaatgebied 3 Begeleiden van jeugdigen met een beneden gemiddelde intelligentie Resultaatgebied 4 Verbeteren van het functioneren van een jeugdige met ontwikkelings- en gedragsproblemen door kind factoren (psychiatrisch en/of somatisch) Resultaatgebied 5 Begeleiden en behandelen van een jeugdige met ontwikkelings- en gedragsproblemen met een beneden gemiddelde intelligentie Resultaatgebied 6 Begeleiden van jeugdige met een lichamelijke beperking en niet-aangeboren hersenletsel Resultaatgebied 7 Ondersteunen en begeleiden van een jeugdige, die belasting ervaart door een of meer ouders met een ziekte of beperking en het ondersteunen van deze ouders in de opvoeding Resultaatgebied 8 Begeleiden en verbeteren van het dagelijks functioneren van jeugdige met ontwikkelings-, gedrags- en/of psychiatrische problemen met ouders met psychiatrische problemen Resultaatgebied 9 Begeleiden en verbeteren van het dagelijks functioneren van een jeugdige met ontwikkelings-, gedrags- en psychiatrische problemen binnen multi-problem gezinnen, waarbij de draagkracht van het gezin verbetert Resultaatgebied 10 Ondersteunen van jonge kinderen van min negen maanden tot 6 jaar en hun gezin die gezien hun leeftijd en de complexiteit van de problematiek specifieke kennis, procesdiagnostiek en specifieke ouder/kind interventies behoeven Resultaatgebied 11 Het bieden van crisishulp aan een jeugdige en gezin in crisissituatie, zodat de situatie stabiliseert
5
Opbouw resultaatgebied
Resultaatgebied 1: Verbeteren van het functioneren van de jeugdige met ontwikkelings-, gedrags- en/of psychiatrische problemen, en het ondersteunen van de ouders die opvoeden lastig vinden Wat is nodig? Ondersteuningsbehoefte Hulp aan de jeugdige vanwege kind-eigen problematiek en ondersteuning van de ouders bij het opvoeden Wat willen we (het gezin) bereiken? Resultaat De ouders werken als ouders goed samen in de opvoeding van hun kinderen. De ouders beschikken over toereikende opvoedvaardigheden, om op eigen kracht de ontwikkeling van hun kind(eren) positief aan te sturen en te stimuleren. De ontwikkeling en het gedrag van de jeugdige laat positief herstel zien thuis, op school en buitenshuis. Wat is er aan de hand? De jeugdige ervaart problemen, die de ouders met hun opvoedvaardigheden niet kunnen hanteren. Hij is vastgelopen in zijn emoties en gedrag. De jeugdige heeft bijvoorbeeld Fase gebonden problematiek Gedragsproblemen Hechtingsproblemen Middelengebruik / verslaving Traumatische ervaring Pesten Ingrijpende levensgebeurtenis Toelichting In dit resultaatgebied heeft de jeugdige ontwikkeling- en gedragsproblematiek. De problemen van de jeugdige zijn goed beïnvloedbaar door het pedagogische handelen van de ouders. Er is geen sprake van zware gezinsproblematiek of problemen in de relatie tussen de ouders. Wel kunnen er lichte problemen zijn in de opvoeding. Ouders hebben bijvoorbeeld onvoldoende opvoedvaardigheden of hebben onenigheid over de opvoeding en aanpak van de jeugdige.
6
Algemene opmerkingen resultaatgebieden
De gemeentelijke toegang stelt een plan op (bv gezinsplan) waarin de doelen voor kind en gezin staan opgenomen. De aanbieder maakt een behandelplan op maat waarin hij uiteenzet hoe hij deze doelen gaat bereiken en op welke wijze. Alle zorg zou in de zorgprofielen moeten passen en ieder kind zou maximaal een profiel moeten passen. De profielen dienen individueel uniek en gezamenlijk dekkend te zijn. De profielen zijn in beginsel integraal (lvb en JenO en GGZ), maar geven wel aan welk specialisme wordt gevraagd Bij de inkoop zal er onderscheid gemaakt worden tussen lichtere en zwaardere problematiek en daarbij benodigde hulp en begeleiding. Dit zal in de tarieven te zien zijn en is onderdeel van de volgende bijeenkomst. Ook resultaatmeting komt de volgende keer aan bod. Zorgaanbieders kunnen het gehele traject aanbieden maar kan ook aan (experts van) andere aanbieders vragen een deel van het traject uit te voeren.
7
Vragen over de resultaatgebieden
Wat vindt u van de term resultaatgebieden? Heeft u hier een beter woord voor? Zijn resultaatgebieden bruikbaar voor alle vormen van zorg? Zijn de resultaatgebieden dekkend voor alle vormen van zorg? Zo nee, welke vorm van zorg/ondersteuning ontbreekt hier dan in? Wat vindt u van de omschrijving van de resultaatgebieden? Is het resultaatgebied handig voor het bespreken van de zorgvragen van een cliënt tussen toegang en aanbieder? Voorkomt het werken met resultaatgebieden dat cliënten worden gestigmatiseerd? Hoe kunnen we onderwijs hier beter in betrekken/omschrijven?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.