Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrank Smits Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Passend Onderwijs aan nieuwkomers in het voortgezet onderwijs
ITTA UvA: Lies Alons, Femke Scheltinga, Myrthe Wildeboer UvA: Sible Andringa scholen: H.N. Werkman College Groningen Eemsdelta College Delfzijl Montessori College Oost Amsterdam Wolfert College Rotterdam Mundium College NT2 Roermond ISK Walcheren Middelburg
2
10/11/2017 aanleiding
3
Uitgaan van IQ? Slechts 50% gerelateerd aan schoolsucces
10/11/2017 Uitgaan van IQ? Slechts 50% gerelateerd aan schoolsucces Niet genormeerd voor NT2 Taakeisen zijn westers (onder andere: Caffrey et al., 2006; Kaniel et al., 1991; Wolfgram, 2009; Guttierrez-Clellen & Iglesias, 1987; Anderson, 2002)
4
Idee: verlengde Intake
10/11/2017 Idee: verlengde Intake Leerroute 1 Geplande uitstroom- bestemming Verlengde intake: Verzamelen van gegevens Leerroute 2 Het idee van de verlengde intake is dat leerlingen niet op een moment maar in een langere tijd worden gevolgd om beter zicht te krijgen op wat de leerling kan, wil. Er wordt een inschatting gemaakt van wat je verwacht dat de leerling kan bereiken, naar welk type onderwijs de leerling doorstroomt. Dit is de bestemming. Vervolgens kijk je welk niveau de leerling daarvoor behalen moet en in welke leerroute hij dit nveau kan behalen. Leerroute 3
5
Verlengde intake: Formatieve gegevens (Linan-Thompson, 2010)
10/11/2017 Verlengde intake: Formatieve gegevens (Linan-Thompson, 2010) wat zijn de mogelijkheden van de leerling? Instructiegevoeligheid Leergedrag leerpotentieel
6
10/11/2017 Gemedieerde leerervaringen (Feuerstein et al, 1988; Poehner et al., 2011; Lidz, 1993; Peňa, 1991)) De docent is mediator: Beïnvloedt het leerproces door stimuleren, ondersteunen en sturen Mate van sturing verschilt per leerling
7
10/11/2017 Vragen Bieden formatieve gegevens uit verlengde intake extra houvast bij plaatsen leerling? Hoe beoordelen docenten de verlengde intake? Hoe ervaren docenten de afstemming van onderwijsaanbod op leerlingbehoeften na verlengde intake?
8
Onderzoek Verzamelen van toets- en observatiegegevens
Volgen van leerlingen tot het einde van het jaar
9
Verschillende typen gegevens
10/11/2017 Verschillende typen gegevens Aanwezige kenmerken Summatieve gegevens TOA: na verlengde intake + eind schooljaar formatieve gegevens Observaties
10
Leerling in beeld: leerlingprofiel
10/11/2017 Leerling in beeld: leerlingprofiel Beginsituatie Voorgeschiedenis (leeftijd, land van herkomst, moedertaal, …) Basisvaardigheden taal en rekenen Reflectie (a) en observatie instructiegevoeligheid (b) Wat doe ik? Wat moet ik doen? Hoeveel ondersteuning/stimulering heeft een leerling nodig? Observatie van leergedrag Cognitieve vaardigheden Sociaal-emotionele vaardigheden Werkhouding Schoolse vaardigheden Om de verlengde intake vorm te geven hebben we een instrucment opgesteld. Met twee formulieren. Op basis van bestaande lijsten, kijkend naar wteenschappelijke literatuur, handboeken (ook speciaal onderwijs), leerbaarheid
11
1. Beginsituatie Informatie verzamelen:
10/11/2017 1. Beginsituatie Informatie verzamelen: Wat kan en weet de leerling al? Wat zeggen leerling en ouders? Wat weten we van de leerling? Wat weten we van onderwijs in land van herkomst? Het start dus met het verzamelen van gegevens om antwoord te vinden op de volgende vragen. Lezen en bekijken van document in de map
12
Zelfreflectie en observaties
10/11/2017 Zelfreflectie en observaties Respons op onderwijsaanbod en aanpak Wat werkt wel/niet? Hoeveel moeite moet ik doen? Naar het formulier kijken.
13
3. Observatie van leergedrag
10/11/2017 3. Observatie van leergedrag Cognitieve factoren Sociaal-emotionele factoren Werkhouding Schoolse vaardigheden Filmfragment: cooperatieve werkvorm, docent loopt rond
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.