De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aardrijkskunde in de bovenbouw

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aardrijkskunde in de bovenbouw"— Transcript van de presentatie:

1 Aardrijkskunde in de bovenbouw
Vaardigheden en werkwijzen

2 Vaardigheden en werkwijzen
Geografisch wereldbeeld Kaart als hulpmiddel Aardrijkskundige werkwijzen Aardrijkskundige vragen Hoofd- en deelvragen Meningsvorming Stappenplan geografisch onderzoek

3 Wereldbeeld Vragen stellen: Beschrijvend Verklarend Voorspellen
Waardeoordeel adhv argumenten Voorbeelden:

4

5

6 Geografisch beeld controleren:
Kenmerken: - ligging - landschappelijke kenmerken - bevolkingskenmerken - interne en externe relaties

7 Ligging Absolute ligging b.v. Nijmegen: 52ºNB, 6ºOL Relatieve ligging
b.v. Nijmegen ligt vlakbij de stuwwallen, langs de waal

8 Landschappelijke kenmerken
Fysisch milieu versus ingerichte ruimte. zandlandschap met weidevelden met kleine zeeklimaat wegen

9 Bevolkingskenmerken Cultureel Hoe doen mensen?
Demografisch samenstelling bevolking? Economisch lalala… geld! Politiek uitoefenen en spreiden macht

10 Interne en externe relaties
Intern: dwarsverbanden binnen regio bv – Hatert – Centrum bv – Kandinsky – HBO en Universiteit Extern: verbanden met andere regio’s bv – samenwerking Arnhem-Nijmegen bv – Gewassen uit Groningen gegeten in Amsterdam

11 Aardrijkskundige werkwijzen
Wisselen van ruimtelijke schaal Veranderen van analyseniveau Kijken vanuit verschillende dimensies Vergelijken verschijnselen/gebieden Relaties leggen verschijnselen/gebieden Redeneren vanuit het bijzondere / algemene

12 Schaalniveau Mondiaal – le monde Continentaal – werelddeel
Nationaal – landelijk Regionaal – provincie, streek of landsdeel Lokaal - plaatselijk

13 Analyseniveau Deelgebieden en deelverschijnselen
Geleding: bv - Nijmegen  centrum, industrieterrein, Goffertpark… Aggregatie: bv - Herkennen Marokko als deelgebied van Afrika

14 Verschillende dimensies (aspecten)
Fysische  natuurlijke processen van invloed op een gebied Sociaal-culturele dimensie  wijze van samenleven Politieke  invloed van overheden en belangengroepen Economische  invloed van de wijze waarom mensen produceren en consumeren

15 Vergelijken verschijnselen/gebieden
Vergelijk bv Communisme in oost-Europa en China Vergelijk zandlandschap cultuurland natuurgebied

16 Relaties leggen Is er samenhang binnen een gebied of tussen gebieden?
bv - Leidt de oorlog in Darfur tot grotere toestroom vluchtelingen naar Egypte?

17 Redeneren vanuit het bijzondere en het algemene
Inductief redeneren = van bijzonder naar algemeen vele bijzonderheden  algemeenheid bv - uitstoot kolencentrales  zure regen

18 Redeneren vanuit het bijzondere en het algemene
Deductief redeneren = van algemeen naar bijzonder algemene regel toepassen op bijzonder gebied


Download ppt "Aardrijkskunde in de bovenbouw"

Verwante presentaties


Ads door Google