De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Slimme meters en het nieuwe metermarktmodel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Slimme meters en het nieuwe metermarktmodel"— Transcript van de presentatie:

1 Slimme meters en het nieuwe metermarktmodel
Frank van Dijck Datum: Versie: 1.0 Koptekst titel van presentatie ENEXIS 4 September 2008

2 Koptekst titel van presentatie
Agenda Inleiding waarom is een nieuw marktmodel ook goed voor de klant? Het metermarktmodel hoe werkt het, wat betekent het voor multisite-klanten? Slimme meters wat is het, wat merkt de klant er van? Planning Wanneer merkt de klant er wat van? Koptekst titel van presentatie ENEXIS 4 September 2008

3 Koptekst titel van presentatie
1. Inleiding Het nieuwe marktmodel voor kleinverbruik *) is gericht op het effectiever en efficiënter bedienen van de klant. 2004: Opening van de markt voor kleinverbruik ging gepaard met administratieve opstartproblemen 2005: Onderzoek Economische Zaken en NMA verbetermaatregelen voor de administratieve processen in het kleinverbruiksegment 2006: Europese richtlijn volledige uitrol van de slimme meter met energiebesparing als doel De sector heeft het markmodel uitgewerkt en zal dit per 1 juli 2010 volledig operationaliseren. De bijbehorende wetgeving is door de Tweede Kamer aangenomen en wordt thans in de Eerste Kamer behandeld. * Kleinverbruikaansluitingen zijn: - Elektriciteitsaansluitingen met een zekeringwaarde ≤ 3 x 80 amp Gasaansluitingen met een gasmeter ≤ G25 (40 m3 per uur) - m.u.v. zogenaamde ‘artikel 1 lid2 of 3 aansluitingen’ Koptekst titel van presentatie 3 ENEXIS 4 September 2008

4 Koptekst titel van presentatie
1. Inleiding Sneller factureren op correcte meterstanden. Eén aanspreekpunt en één factuur voor de klant. Effectievere informatie uitwisseling tussen marktpartijen met minder afhankelijkheden. Minder fouten in klantprocessen. NIEUWE MARKTMODEL UNIFORM BERICHTENVERKEER SLIMME METER MARKT MODEL LEVERANCIERS- NIEUWE GAS GRENS KV-GV CAPACITEITS- TARIEF Koptekst titel van presentatie 4 ENEXIS 4 September 2008

5 Koptekst titel van presentatie
Agenda Inleiding waarom is een nieuw marktmodel ook goed voor de klant? Het metermarktmodel hoe werkt het, wat betekent het voor multisite-klanten? Slimme meters wat is het, wat merkt de klant er van? Planning Wanneer merkt de klant er wat van? Koptekst titel van presentatie ENEXIS 4 September 2008

6 2. Metermarkt model (kleinverbruik)
Het nieuwe metermarkt model geeft de leverancier de mogelijkheid om de facturering te verbeteren en te versnellen. HUIDIGE MEETPROCES NIEUWE MEETPROCES LV Klant MV RNB LV Klant MB RNB De leverancier factureert o.b.v. meetgegevens van de netbeheerder. De leverancier factureert o.b.v. door hemzelf gecollecteerde en vastgestelde meetgegevens. De leverancier is zelf verantwoordelijk voor het collecteren, valideren en vaststellen van standen en besteed deze taak uit aan een Meetbedrijf. De leverancier kiest het Meetbedrijf, niet de klant De leverancier is voor de facturatie niet meer afhankelijk van de netbeheerder. De leverancier kan hierdoor sneller en correct factureren. De leverancier die in een periode actief is op de aansluiting bepaalt het verbruik over deze periode ten behoeve van facturering. De leverancier biedt dit verbruik (met begin- en eindstand) voor de verrekening van de inkoop (reconciliatie) aan bij de netbeheerder. Koptekst titel van presentatie 6 ENEXIS 4 September 2008

7 2. Metermarkt model (kleinverbruik)
Multisite afnemers hebben de vrijheid om een eigen meetbedrijf te kiezen, maar de leverancier behoudt haar verantwoordelijkheid. In de wijzigingswet wordt een nieuwe multisite* definitie geïntroduceerd die impact heeft op de keuzevrijheid van een afnemer om een meetbedrijf te kiezen. De klant mag zelf een meetbedrijf kiezen voor de aanlevering van meetdata aan de leverancier. De leverancier blijft verantwoordelijk voor de meetgegevens in de keten, zodat de effectiviteit en efficiëntie van het proces niet wordt ondergraven. Dit artikel heeft geen invloed op de toepassing van het leveranciersmodel, metermarkt model, capaciteitstarief, beheer meter en uitrol slimme meter. Meet bedrijf Leverancier P4 Netbeheerder Door afnemer gekozen meetbedrijf Multisite Regulier KV * de wet spreekt over een a. een rechtspersoon of een natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en b. behalve één of meer aansluitingen met een doorlaatwaarde kleiner dan 3 * 80 A ten minste één aansluiting heeft met een doorlaatwaarde groter dan 3 * 80 A (gas equivalent heeft capaciteit van 40m3/h) Koptekst titel van presentatie 7 ENEXIS 4 September 2008

8 2. Metermarkt model (art 1 lid 2 en 3)
Elektriciteits-aansluitingen die voldoen aan Art 1 lid 2* of 3 worden volledig behandeld als grootverbruikaansluitingen Belangrijkste consequenties voor deze aansluitingen zijn: Klant kiest een eigen meetverantwoordelijke die meterstanden verbruiken vaststelt (voor onbemeterde aansluitingen blijft de Netbeheerder dit doen) Geen verplichte uitrol van slimme meters voor deze aansluitingen Netbeheerder factureert transportkosten zelf aan klant (geen leveranciersmodel) Ook voor deze aansluitingen geldt het capaciteitstarief Voorbeelden van deze aansluitingen betreffen (onder bepaalde voorwaarden) toepassingen als openbare verlichting, verkeersregelinstallaties, riolering, telecom netwerken, waterdistributie, etc. In 2009 zullen de Netbeheerders in overleg met de afnemers de betreffende aansluitingen identificeren * een organisatorische eenheid die zich in hoofdzaak bezig houdt met het openbaar vervoer, … de exploitatie van telecommunicatie- en kabelnetwerken met het beheer van de openbare verlichting …dan wel met riolering, bemaling, waterzuivering of transport en distributie van water, mits: a. deze eenheid daarbij uitsluitend ingevolge de technische aard van de bedrijfsuitoefening beschikt over verscheidene aansluitingen, b. het totale aan de eenheid voor die bedrijfsuitoefening beschikbaar gestelde vermogen meer bedraagt dan 2 MW en c. de bedrijfsuitoefening door deze eenheid op fysiek geïntegreerde basis geschiedt Koptekst titel van presentatie 8 ENEXIS 4 September 2008

9 Koptekst titel van presentatie
Agenda Inleiding waarom is een nieuw marktmodel ook goed voor de klant? Het metermarktmodel hoe werkt het, wat betekent het voor multisite-klanten? Slimme meters wat is het, wat merkt de klant er van? Planning Wanneer merkt de klant er wat van? Koptekst titel van presentatie ENEXIS 4 September 2008

10 Koptekst titel van presentatie
3. Slimme meter Initiële doelstelling slimme meter: verbruiksinformatie kunnen terugkoppelen naar klanten t.b.v. energiebesparing en factureren met juiste meterstanden Europese regelgeving (betreffende energie-efficiëntie bij het eindgebruik en energiediensten) verplicht leveranciers naar haar klanten elke twee maanden verbruiksinformatie te verstrekken. De slimme meter biedt de mogelijkheid om deze gegevens op een efficiënte wijze te verstrekken Bij een leverancierswitch, verhuizing of jaarafrekening is het bij een hand opgenomen meter moeilijk om altijd een correcte stand te verkrijgen waardoor veel fouten in de facturering en afhandeling van contracten ontstaan. Met de slimme meter kan op afstand een correcte stand worden verkregen (ook als de klant niet thuis is) Koptekst titel van presentatie 10 ENEXIS 4 September 2008

11 Koptekst titel van presentatie
3. Slimme meter De netbeheerder draagt zorg voor een slimme meter infrastructuur, die centraal toegankelijk is voor marktpartijen. De netbeheerder geeft via een slimme meter infrastructuur toegang tot de mogelijkheden van de slimme meter. De leverancier en de Onafhankelijk Diensten Aanbieder (ODA) kan de slimme meter benaderen via een centrale toegangserver. Marktpartijen kunnen diensten aanbieden bijv. op het gebied van energiebesparing. Koptekst titel van presentatie 11 ENEXIS 4 September 2008

12 Koptekst titel van presentatie
3. Slimme meter De slimme meter biedt marktpartijen en afnemers mogelijkheden om efficiënter en effectiever met energie om te gaan. Dagstanden zijn de volgende dag beschikbaar voor de facturatie. Intervaldata (kwartierwaarden voor elektriciteit en uurwaarden voor gas) geven meer inzicht in het verbruikspatroon op de aansluiting. Marktpartijen kunnen hier commerciële proposities op maken. Schakelen en instellen doorlaatwaarde maken nieuwe contractvormen mogelijk (zoals prepaid). Op basis van dagelijkse verbruiksgegevens kan de leverancier beoordelen of de gecontracteerde energie verbruikt is en zo nodig een verzoek aan de netbeheerder tot schakelen geven. Koptekst titel van presentatie 12 ENEXIS 4 September 2008

13 Koptekst titel van presentatie
3. Slimme meter De slimme meter biedt marktpartijen en afnemers mogelijkheden om efficiënter en effectiever met energie om te gaan. Via de P1 poort kan de afnemer eigen apparatuur (of van de overige diensten aanbieder) aansluiten om meer inzicht te krijgen in zijn verbruikspatroon. Als een computer op de P1 poort wordt aangeslotenen, kan op basis van gemeten waarden apparatuur worden aangestuurd (als bijvoorbeeld een wasmachine). De P2 poort kan worden gebruikt voor het uitlezen van andere meters. De meter voor elektriciteit kan op deze manier worden gebruikt voor het uitlezen van de Gas, water of warmtemeter. Daarnaast kan ook een meter van een zonnepaneel worden uitgelezen. Koptekst titel van presentatie 13 ENEXIS 4 September 2008

14 Koptekst titel van presentatie
3. Slimme meter De uitrol van de slimme meter zal voorafgegaan worden door een proefperiode van waarschijnlijk twee jaar. Het uiteindelijke doel is dat alle kleinverbruikaansluitingen (exclusief onbemeten) een slimme meter krijgen. De Minister heeft voor een proefperiode gekozen alvorens de slimme meter massaal uit te rollen. Deze proefperiode start niet eerder 1 juli 2009 en zal vermoedelijk 2 jaar duren. In de proefperiode is de netbeheerder verplicht slimme meters te plaatsen bij nieuwbouwaansluitingen en bij grootschalige renovatie. De klant kan een verzoek indienen om met prioriteit een slimme meter te plaatsen. Deze prioriteitsplaatsingen worden tegen een vergoeding uitgevoerd door de netbeheerder. Ook derden mogen onder stringente voorwaarden slimme meters plaatsen. De netbeheerder zal deze meters overnemen indien ze uitgelezen kunnen worden met de infrastructuur van de netbeheerder. De massale uitrol van slimme meters zal waarschijnlijk zes jaar duren ( ) Koptekst titel van presentatie 14 ENEXIS 4 September 2008

15 Koptekst titel van presentatie
Agenda Inleiding waarom is een nieuw marktmodel ook goed voor de klant? Het metermarktmodel hoe werkt het, wat betekent het voor multisite-klanten? Slimme meters wat is het, wat merkt de klant er van? Planning Wanneer merkt de klant er wat van? Koptekst titel van presentatie ENEXIS 4 September 2008

16 Koptekst titel van presentatie
4. Planning Start proefperiode Nieuw marktmodel Massale uitrol “Vrije” metermarkt Pilots Slimme meter Proefperiode uitrol slimme meter Massale Uitrol slimme meter Nieuwe metermarkt- en leveranciersmodel “Vrije” metermarkt grootverbruikeraanslutingen 2008 2009 2010 2011 2012 …. 2017 2018 Koptekst titel van presentatie 16 ENEXIS 4 September 2008

17 Koptekst titel van presentatie
vragen ? Koptekst titel van presentatie ENEXIS 4 September 2008


Download ppt "Slimme meters en het nieuwe metermarktmodel"

Verwante presentaties


Ads door Google