Download de presentatie
1
Reflectie op leeropbrengsten
22 meii 2015 De hele dag Dalton … in groep 3 Regio Midden Nederland 08 november 2016 Hans Wolthuis, Regio Midden Nederland
2
Rhebest13
3
Agenda 08.30 Inloop Opening, agenda bijeenkomst APART Leidinggevenden Daltoncoördinatoren Leraren groep 3 Daltonpaspoort Netwerkbijeenkomst Verkenning met Strat fundament NDV met Dick de Haan Marrit Demmer Pauze SAMEN Leraren groep 3, daco’s en leidinggevenden Oriëntatie: ‘De hele dag Dalton’; bedoelingen en uitgangspunten Subgroepen (mix): DHDD in 3: Knelpunten, kansen, dilemma’s Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s Lunch Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s Plenair: Kenmerken van een periodetaak Subgroepen: Bijv. periodetaak in gr 3 rond ‘rekenen tot 10’ Plenair: Terugkoppeling, (Schoolteams: Wat neem ik mee naar eigen school Plenair: Mededelingen vanuit Regiobestuur The End
4
(Hans) (Dick) (Marrit) Leidinggevenden Coördinatoren
Leidinggevenden (Hans) Daltonpaspoort NDV: Strategisch fundament 23 november S2m A’foort Coördinatoren (Dick) Leraren groep 3 (?) (Marrit)
5
Strategisch fundament
Dekt dit ons concept van ‘Dalton’ Subgroepen: Feedback? (1 notulist per groepje) Tips? ………….….? Plenair: 23 november landelijke ledenraadpleging? Wat nemen we mee? Wie zou willen gaan?
7
De hele dag Dalton In plaats van een rooster met: ‘takentijd’
‘Daltonuur’ ‘Zelfstandig werken’:
8
Stilteplek /samenwerkplek Zelf weten, welke instructie je bijwoont.
De hele dag dalton … Halkaart Periodetaak Instructiebord Zelfregulatie Stilteplek /samenwerkplek Keuzewerk ? De hele dag is daltontijd EIGENAARSCHAP Doelen op taak Zelf weten, welke instructie je bijwoont. Workshops Taak is ‘assistent teacher’
9
Dalton in 3
10
De hele dag dalton ………. in groep 3
Al gedaan: `Ronde 1: Leerkrachten groep 3 ( ) Terreinverkenning: De hele dag dalton in 3: Knelpunten, kansen, dilemma’s Ronde 2: (NU) gemixte groepen 12.00 Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s (1) Inventarisatie.. Problemen, Dilemma’s, Oplossingen Opbengsten? Tips
11
12.30-13.30 Intervisie? ALLEEN ALS JE ECHT WILT…
Kies een thema (schrijf groot op A4 en houd omhoog!) Zoek geïnteresseerde collega’s Maak een afspraak.
12
De hele dag dalton ………. in groep 3
Problemen, Dilemma’s, Oplossingen Opbengsten? Tips Subgroepen Plenair: Dalton in 3: Opbrengsten en dilemma’s (1) Inventarisatie.. (2) Oplossingen /Mogelijkheden
13
Periodetaak
14
Dilemma’s Te leerkrachtafhankelijk? Wat als de leerling klaar is?
Materialen? Hoe kom ik aan voldoende materiaal? Hoe maak ik voldoende materiaal? Moet je niet eerst ook bij verwerkingsmaterialen instructie geven hoe te gebruiken? Leerkrachten moeten leren loslaten en keuzes maken? Lef hebben om lost te laten Hoe houd ik zicht op de voortgang? Grote niveauverschillen? Veilig voelen in de groep als basis om echt keuzes te kunnen maken?
15
Oplossingen Met Sprongen vooruit heeft veel materiaal Werken in hoeken
Beter zicht op leerlijn in gr 1-4 is essentieel voor de leerkracht Weektaak ipv dagtaak Tutorleerlingen inzetten Onderwijsassistent inzetten? Start met de eindtoetsles van het blok! = nulmeting. Experimenteren en uitproberen. Opdrachtdoel concreet maken Schrijven verminderen in verwerking: wordt soms doel op zich! Overgang 2/3 ?? Een middagje Pinterest en je kunt een lamineerfeestje geven..
16
Periodetaak Plenair
17
Plannen / aftekenen? Kleuters Loopt mooi door naar groep 3
18
Groep 3
19
Regiobestuur 2 februari - regiobestuur 19 mei - Intervisieopbrengsten
Regiobestuur 2 februari - regiobestuur 19 mei - Intervisieopbrengsten ?? - Eigenaarschap van leerlingen i.r.t rapportage-portfolio - Ideeënmarkt - Middagdeel: dir over ouderbetrokkenheid Dalton en IKC - Dalton en ruimtegebruik NDV Paspoort 23 november 2016
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.