Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdOscar de Veen Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
2
Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I
3
Dag 4 - overzicht Module 6 Pedagogische basisprincipes en methodieken
Leidraad voor het gebruik van de webtool My2050 in de klas
4
Pedagogische basisprincipes en methodieken
GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I
5
Beginsituatie
6
NMEDO Verhoudingen mensen onderling (sociaal, economisch, politiek)
Verhouding mens – natuur Natuur (kringlopen, energiestromen, samenhang en aangepastheid)
7
EDO
8
EDO "Welke wereld laten we aan onze kinderen?" of eerder: "Welke kinderen laten we aan onze wereld?“
9
Vakgebonden eindtermen
Minimumdoelen: kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes Per graad en onderwijsvorm
10
Vakgebonden eindtermen
Vb: 3de graad ASO Natuurwetenschappen Wetenschap en samenleving 6. Bij het verduidelijken van en het zoeken naar oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken wetenschappelijke principes hanteren die betrekking hebben op tenminste grondstoffen, energie, biotechnologie, biodiversiteit en het leefmilieu. Vb: BSO - PAV (project algemene vakken) Functionele taalvaardigheid Functionele rekenvaardigheid Informatie functioneel verwerven en verwerken Organisatiebekwaamheid Tijd- en ruimtebewustzijn Maatschappelijk en ethisch bewust, weerbaar en verantwoordelijk zijn
11
Eindtermen > Leerplannen
12
Vakoverschrijdende eindtermen
13
Onderwijsvocabularium
Complementair gedeelte (vrije ruimte) -> Geen ET’en Inspanningsverplichting Ontwikkelingsdoelen Opleidingsvorm (OV) (BUSO) Vakwerkgroep GWP / GWW: Geïntegreerde werkperiode / -week GIP: Geïntegreerde proef (TSO-KSO-BSO) STEM: Science – Technology – Engineering – Mathematics (mix technische - exacte wetenschappen) Climate coach ne se déroule pas dans le BSO
14
Burgerschapseducatie
Heeft de burger nog zin?
15
Context 4 als scharnier De leerlingen:
participeren aan milieubeleid en -zorg op school; herkennen in duurzaamheidsvraagstukken de verwevenheid tussen economische, sociale en ecologische dimensies en herkennen de invloed van techniek en beleid; zoeken naar mogelijkheden om zelf duurzaam gebruik te maken van ruimte, grondstoffen, goederen, energie en vervoermiddelen; zoeken naar duurzame oplossingen om de lokale en globale leefomgeving te beïnvloeden en te verbeteren; tonen interesse en uiten hun appreciatie voor de natuur, het landschap en het cultureel erfgoed; voelen de waarde aan van natuurbeleving en het genieten van de natuur. Sensibiliseren over klimaatverandering in de context van een duurzame ontwikkeling Deelname aan het debat over deze transitie naar een koolstofarme maatschappij in 2050 Uitvoerige reflectie over de gedrags- en technologische mogelijkheden om deze transitie te realiseren
16
Hoofd, hart, handen en My2050
17
Derde graad SO Wat herinner je je daarvan? Ging je graag naar school?
Hoe was dat bij je vrienden? En in andere groepen (jeugdbeweging, sportgroep,…)? Hoe keek je naar de wereld? Vertel een herinnering.
18
Adolescentie De hersenstructuren die bij een adolescent nog niet 'klaar' zijn, zijn de hersendelen die je gebruikt voor: planmatig handelen prioriteiten stellen keuzes maken en individuele doelen stellen weging van sociale en emotionele factoren (wat verwachten ze van mij) evaluatie van je eigen gedrag
19
Adolescentie vermogen tot abstract denken besef van betrekkelijkheid
'meerdere kanten van een zaak' zien en begrijpen De kunst om daarbij tegelijkertijd eigen standpunt te ontdekken en ideeën te ontwikkelen.
20
Belang i.f.v. My 2050? Maatschappelijk belang van deze workshops versus de individuele leerling en zijn handelingsperspectief. Maatschappelijke wenselijkheid (sociaal, economisch, ecologisch, politiek) versus eigen invulling leven. Importance du choix ind dans contexte (le webtool permet ça). Contrainte entre société désirable et vie désirable. Maatschappelijke uitdaging/veranderingen vs. Individuele keuzes Haalbaarheid vs wenselijkheid: waardendebat
21
Klasmanagement 1. Leerkracht aanwezig & betrokken = voorwaarde Welke rol kan/mag die spelen? 2. Zichzelf en het project voorstellen 3. Afspraken maken (voorbeeld: "In de klas", VRT) 4. Grenzen stellen (oefening) 5. Klasopstelling 6. Groepsdynamica 7. Gesprek leiden 8. Stijlen 9. Rollen (rolbewustzijn: toezicht, observatie, sturen, participeren, laten doen)
22
Transitie duurzame samenleving
23
Transitie Enable: faciliteren Engage: samen doen
Encourage: aanmoedigen Exemplify: zelf voorbeeld geven in woord én daad
24
Leidraad voor gebruik webtool My2050 in de klas
GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.