De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgaan met dyslexie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgaan met dyslexie."— Transcript van de presentatie:

1 Omgaan met dyslexie

2 Dyslexiebeleid Heerbeeck College
Omgaan met dyslexie Dyslexiebeleid Heerbeeck College

3 Voorstellen Silvany van Rooij docent Nederlands/Duits en Anneke Kremer, docent Nederlands - remedial teachers Maaike Hanssen: docent Engels, afdelingsleider brugklassen, dyslexiecoördinator en remedial teacher Mailadressen:

4 Hoe leest iemand met dyslexie

5 Lezen Nederlands: leerlingen weten waar ze de boeken die ze moeten lezen kunnen vinden. De docent geeft ruim van tevoren aan wanneer boeken gelezen dienen te zijn Engels: in leerjaar 3 lezen leerlingen twee keer per jaar een boek. Leerlingen met dyslexie mogen daar langer over doen; in overleg met de docent

6 Faciliteiten Extra tijd bij proefwerken
Spellingproblemen: spelling wordt niet of in mindere mate meegeteld. Maar: bij toets waar spelling wordt getoetst wel Auditieve ondersteuning

7 Extra tijd Uitgangspunt is de extra tijd bij examens
Bij proefwerken recht op 20% extra tijd (10 minuten bij een proefwerk van één lesuur) Altijd VOORAF overleg met de vakdocent Dyslexiepasje op tafel Bij sommige vakken worden minder opgaven gemaakt. Ook hier: VOORAF overleg

8 Vergroting Bij lettergrootte 12 of groter en regelafstand 1½ is een vergroting niet noodzakelijk Bij het centraal schriftelijk eindexamen (CSE) mag niet meer met een vergroting gewerkt worden. Examen is in Arial 12.

9 Spelling Als spelling niet specifiek wordt getoetst, kan de spelling niet of minder zwaar worden meegerekend In principe moet het woord fonetisch goed geschreven zijn. Uitzonderingen ter beoordeling van de docent Bij spellingtoetsen wordt de normale normering gehanteerd Bij Nederlands geldt de eindexamenregel.

10 Auditieve ondersteuning
Kurzweil 3000 wordt gebruikt bij toetsen Aanvraag via de mentor Bespreken met vakdocent Laptop reserveren Toetsweek: zelf inschrijven en aangeven welke vakken; toetsen in apart lokaal

11 Op maat De dyslexiecoördinator is er om vragen te beantwoorden en samen met de leerling (en, indien nodig, mentor en/of ouders) tot een oplossing te komen binnen de mogelijkheden die het Heerbeeck College te bieden heeft.

12 Leerjaar 2 en 3 Alle leerlingen hebben een dyslexiepas
Belangrijkste regels bespreken (extra tijd, D op het proefwerk) Geen RT op school Mentor aanspreekpunt Naschoolse RT mogelijk: Femke in ‘t Zandt, Martine van Doorn en Carlette Loning

13 Toetsweek Reguliere toetsen: Kurzweil: een week van tevoren reserveren bij Dhr. Rob Sanders (via – 3 of 4 toetsweken per schooljaar Leerlingen met dyslexie zitten gewoon bij de groep maar mogen langer doorwerken Leerlingen die met Kurzweil werken maken de toets in een apart lokaal (naast de centrale post). Laptop met toets staat klaar. Inschrijven via mail; leerlingen ontvangen een uitnodiging.

14 Belangrijk voor het eindexamen
Vóór november doorgeven extra faciliteiten. Leerlingen ontvangen een mail om in te schrijven. Eindexamen met auditieve ondersteuning mogelijk als er met Kurzweil gewerkt is (Mediaplayer) Lettergrootte Arial 12 Bij het CSE zitten leerlingen met auditieve ondersteuning achter in de zaal of in een nabijgelegen ruimte 30 minuten extra tijd

15 Ondersteuning eindexamen
Voorleesprogramma’s: Amis, de lex-app, daisylezer.nl, Mediaplayer

16 Belangrijke zaken Mentor is spil: als er vragen of opmerkingen zijn graag eerst via de mentor. Problemen altijd bespreken! Samen met vakdocent, mentor en dyslexiecoördinator komen we tot een oplossing. Dyslexie is lastig: met extra inspanning van zowel leerling als school proberen we het hoogst haalbare te bereiken!


Download ppt "Omgaan met dyslexie."

Verwante presentaties


Ads door Google