De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Co-creatie van een lokaal traject rond duaal leren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Co-creatie van een lokaal traject rond duaal leren"— Transcript van de presentatie:

1 Co-creatie van een lokaal traject rond duaal leren

2 Programma 09u30-09u40: Welkomstwoord door schepen Coddens
09u40-10u30: Voorstelling project 10u30-10u40: Vragen 10u40-10u55: Pauze 10u55-11u10: Toelichting incentives 11u10-12u10: Panelgesprek 12u10-12u30: Reflectie uit de zaal en beleidsaanbevelingen 12u40-14u00: Netwerklunch

3 Verwelkoming Rudy Coddens Schepen van Seniorenbeleid, Werk,
Armoedebestrijding en Openbaar Groen

4 binnen de huidige onderwijsregelgeving maximale opportuniteiten zoeken
Spoor 4: binnen de huidige onderwijsregelgeving maximale opportuniteiten zoeken om bepaalde modules van het leerplan op de werkvloer aan te leren

5 Doelstelling Samen met onderwijsinstellingen, leerlingen en ondernemingen bepalen welke samenwerkingsvormen en ondersteuningstools nodig zijn om een antwoord te bieden op het nieuwe concept duaal leren

6 Vragen 1. Hoe kunnen bedrijven en onderwijsinstellingen samen leerplannen vertalen naar modules op de werkplek? 2. Hoe kunnen we bedrijven ondersteunen in hun engagement om leerlingen bepaalde competenties aan te leren? 3. Hoe maken we sectoren en ondernemingen mede-eigenaar van het systeem om zo het aantal werkplekken kwalitatief en kwantitatief naar een excellent niveau te brengen?

7 1. Hoe kunnen bedrijven en onderwijsinstellingen samen leerplannen vertalen naar modules op de werkplek? Plan van aanpak Projectpromotor: Stad Gent Dienst Werk – Ann De Cuyper

8 2. Hoe kunnen we bedrijven ondersteunen in hun engagement om leerlingen bepaalde competenties aan te leren? Ontwikkelde tools Projectpartners: TOFAM Oost-Vlaanderen en PlastiQ

9 3. Hoe maken we sectoren en ondernemingen mede-eigenaar van het systeem om zo het aantal werkplekken kwalitatief en kwantitatief naar een excellent niveau te brengen? Panelgesprek

10 1. Hoe kunnen bedrijven en onderwijsinstellingen samen leerplannen vertalen naar modules op de werkplek?

11 Plan van aanpak Initiatiefnemers: Stad Gent, TOFAM Oost-Vlaanderen PlastiQ okt 2015: Gezamenlijke infosessie voor bedrijven uit de metaal en technologische sector en de kunststofverwerkende nijverheid / oproep dec 2015: project goedgekeurd jan – sept 2016: individuele bedrijfsbezoeken & gesprekken met de scholen

12 Bedrijven bezoeken ateliers
Scholen bezoeken werkvloeren Leerplannen worden bestudeerd

13 Wie kan wat aanbieden?

14 Veel opportuniteiten, maar ook …
Aanbod bedrijven Vraag scholen ? MATCH ? 2 trajecten: vertrekken vanuit bedrijf vertrekken vanuit school / opleiding

15 Traject vanuit bedrijf Traject vanuit school
VOLVO CARS EDUGO 23 lln lln KA Geraardsbergen Eastman KTA MoBi GE Scheppersinstituut Plastal RPC Promens

16 Planning Volvo Cars

17 Planning Se-n-Se KVT: Edugo

18 2. Hoe kunnen we bedrijven ondersteunen in hun engagement om leerlingen bepaalde competenties aan te leren? Tools voor duaal leren Projectpartners: TOFAM Oost-Vlaanderen en PlastiQ

19

20 “Tools voor duaal leren”
Sectorale Vormingsorganisaties: Geert Verschraegen Bestuurder-secretaris, Tofam Oost-Vlaanderen Vincent Mispelaere Directeur plastIQ vzw

21 Kunststoffen een verhaal van vele sectoren
Chemie -PlastIQ Grondstof/ polymeer Metaal – Tofam OVl Nieuwe materialen + eigenschappen Textiel Voeding

22 Een stukje geschiedenis….
“Men kan geen stiel aanleren in een werkplaats of school” Belgisch pedagogisch inspecteur Rombaut in 1868 Op een Internationaal Congres in Bordeaux Enkele maanden later wijzigt de Belgische regering zijn standpunt radicaal: “zowel het theoretisch onderricht en het praktisch onderricht van de nijverheid -en landbouw opleidingen moeten in een school gebeuren” bron: Historiek van het technisch en beroepsonderwijs, Robert Smet |André Vannecke 150 jaar later….

23 Methodiekontwikkeling
Online Tool ‘duaalcompetent.be’ Bestaande opleidingspakketten mentoring Korte modules voor ervaren mentoren/bestaande pakketten ism diverse partners Opleiding mentoring ism PlastIQ Opleidingsmodule mentoring ontwikkeld voor duaal leren door TOFAM Oost-Vlaanderen ism SBS

24

25 Opleidingstraject Mentoring in het Proefproject duaal leren
Module voor management: 1 dag Module voor mentoren: 4 dagen Module voor management Doelgroep: HRM & Productie = min. 2 personen/bedrijf Module voor mentoren Doelgroep: vaste aanspreekpunten voor de leerlingen op de werkplek/ medewerkers op de werkplek

26 Opleidingstraject Mentoring voor management
Succesvol mentoring invoeren in het kader van projecten duaal leren. Programma voor management: deel 1 Wat is mentoring (wat wil je bereiken ...)? Belang van mentoring in duaal leren Rol van de mentor (begeleider, opleider) Wie is geschikt voor de rol van mentor? Hoe selecteer je een mentor (procedure)?

27 Opleidingstraject Mentoring voor management
Programma voor management: deel 2 Introductie ‘duaal leren’: pilootprojecten en stavaza nieuwe regeling … Kennismaking met de online tool duaalcompetent.be Algemeen tijdens het traject duaal leren: Deelname aan de stuurgroepen van het pilootproject (voorbereiding, tussentijdse evaluaties, bijsturingen, …)

28 Opleidingstraject Mentoring voor de mentoren
Doelgroep: Medewerkers die de rol van mentor opnemen in het onthaaltraject, opleidings- en begeleidingstraject van de cursisten. Programma: Dag 1: Basismodule mentoring Dag 2: 4 kleurenmens Dag 3: Communicatie Dag 4: integratie workshop

29 Opleidingstraject Mentoring
Dag 1: Basismodule mentoring Verwachtingen van de deelnemers Inzicht verwerven in de rol Bevoegdheden en verantwoordelijkheden Vereiste competenties en attitudes van de mentor Onthaalbeleid Inzichten en drijfveren van verschillende generaties (oa. de jonge generatie) Het leerproces en omgaan met verschillende leerstijlen Het opleidingsplan en leerdoelen Instructies geven en evalueren

30 Opleidingstraject Mentoring
Dag 2: 4 kleurenmens Zelfkennis mbt eigen voorkeurstijl en eigen handvaten Zicht krijgen op de eigen sterkten en verbeterpunten Leren omgaan met verschillende mensen

31 Opleidingstraject Mentoring
Dag 3: Communicatie Heldere instructies geven en opvolgen Actief luisteren De kracht van vragen stellen Non-verbale communicatie Feedback geven en ontvangen Motiveren en aanmoedigen Weerstand en conflicthantering

32 Opleidingstraject Mentoring
Dag 4: integratie workshop De verschillende modules + lessons learned + nieuwe cases Introductie ‘duaal leren’: pilootprojecten en stavaza nieuwe regeling … Kennismaking met de online tool duaalcompetent.be Algemeen tijdens het traject duaal leren: Deelname aan de intervisiegroepen van het pilootproject (voorbereiding, tussentijdse evaluaties, bijsturingen, …)

33 Getuigenissen

34 Vragen?

35 Toelichting incentives door Departement Werk
Jessie Vandeweyer

36 3. Hoe maken we sectoren en ondernemingen mede-eigenaar van het systeem om zo het aantal werkplekken kwalitatief en kwantitatief naar een excellent niveau te brengen? Panelgesprek

37 Panelleden Mania Van der Cam, directeur, KTA MoBi
Piet Laureys, TAC Edugo, campus Glorieux Steven Van Poucke en John ‘t Kindt, mentoren, Volvo Cars Gent Dirk Dhaenens, Manager Production 1, Plastal Danny Pattijn, Operation & Project Manager, GE Industrial Solutions

38 Reflectie uit de zaal en beleidsaanbevelingen
3-tal beleidsaanbevelingen om een aantrekkelijk kader te scheppen zodat meer bedrijven en meer sectoren (en meer scholen) zich engageren in dit nieuw verhaal van duaal leren.


Download ppt "Co-creatie van een lokaal traject rond duaal leren"

Verwante presentaties


Ads door Google